Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-05-31, 14:05   #16
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
Gumpan: Jag har problem med att använda den pressarfoten, det spårar likom ur...Rekommenderar du alltså att man stryker bandet enligt konstens alla regler som du beskrev innan man använder pressarfoten för ändamålet? Det har jag aldrig gjort...fast när jag tänker efter så har jag använt färdiga snedband, med samma dåliga resultat...
Äsch, nu blev det svamligt. Jag får fråga i stället: Hade du också problem med pressarfoten innan det började gå som en dröm??
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-01, 21:42   #17
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 472
Det gäller att den hamnar rätt

För att sedslåremsan skall hamna rätt i pressarfoten så tar jag en sytråd med knut i ena endan, nästar fast i mitten på snedslåremsan.

Drar sedan nålen, sytråden och ca 1 dm av remsan genom pressar foten och justerar under tiden in kantbandet så att mitten på remsar hamnar i mitten på pressarfoten.

Sedan frilägger jag snedslåremsan till höger om mig själv så att den hänger löst och fritt för sig själv.

Lägger in tyget och börjar sy.
HOppas att du förstår hur jag menar.

Ser denna pessarfot olika ut för olika maskiner?? Vad har du för symaskin?
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-01, 21:48   #18
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 472
Ang storlek

Allt är ju relativt.

Den "vanliga" snedslåremsan i butik är ca 13mm färdigvikt och ligger i färdiga buntar om 5 meter.

Det finns en bredare även i butik den är ca 21 mm bred färdigvikt.

Den mellersta, det är svårt att säga, det utifrån varje säljares sortiment hur bred den är.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-04, 09:53   #19
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
Gumpan: Jag har en Husqvarna. Tack för tipsen, jag skall nog ta tag i det igen, det var ett tag sen jag gav upp förra gången...det måste ju gå...Men jag undrar lite vad sytråden har för funktion om det går att trä i remsan ändå?
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-04, 10:23   #20
Maudie Maudie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 19
Bra ställbar pressarfot

Hej! Husqvarna har en ny ställbar pressarfot för kantband som är mycket lättare att använda än den äldre modellen. Jag har en liknande till min Brother som jag specialbeställt. Bredden går att ställa in mellan 5 och 20 mm. Tyvärr finns den inte i Brother original, men jag tror att det finns en kvar om någon är intresserad.Den syr mycket nära kanten och det blir jättesnyggt. Däremot klarar den inte tjocka quiltarbeten.
Hälsningar Maud
Maudie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-04, 12:07   #21
AnnavK AnnavK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 29
I trikå?

Hur funkar det att göra snedremsor i trikåtyg? Står precis i startgroparna till att sy en tunika, som jag tänkte ha en egengjord snedremsa i halringningen. Jag är rädd att det kommer att gå åt h-e....
AnnavK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-04, 18:44   #22
Lysmaskan Lysmaskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 252
Egengjord snedremsa

Hej! Husqvarna har en ny ställbar pressarfot för kantband som är mycket lättare att använda än den äldre modellen. Jag har en liknande till min Brother som jag specialbeställt. Bredden går att ställa in mellan 5 och 20 mm. Tyvärr finns den inte i Brother original, men jag tror att det finns en kvar om någon är intresserad.Den syr mycket nära kanten och det blir jättesnyggt. Däremot klarar den inte tjocka quiltarbeten.
Hälsningar Maud

Svar:
Va bra

då ska höra med "Min" affär.

Kommer du ihåg va den kostade?
. Tror jag har en till min gamla Husqvarna, Ska kolla först.
Har en massa fötter som bara ligger ha ha.
Lysmaskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-04, 22:53   #23
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 472
Sytråden

Bara för att det för mig, som har tappat så mycket av all min finmotorik och har svårt att hålla i saker. Det är så mycket enklare att dra i tråden och justera bandet. Det blir mindre spill av snedslåremsan vid injusteromgem av den.

Senast redigerad av Gumpan den 2007-06-04 klockan 22:59.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-04, 22:55   #24
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 472
Snedslåremsa i trikå

Det kan vara värt ett försök. Styk på vliselin och skrädda den absolut diagonalt. Använd linjal och rullkniv om du har möjlighet. Testa och provkör på en provbit. Du ser ju vad det blir för resultat.

Har själv aldrig provat. Men det vore ju intressant. Om du testar, var "burrig" och berätta hur det gick.

Senast redigerad av Gumpan den 2007-06-04 klockan 22:58.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-04, 23:00   #25
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 472
Justerbara pressarfot för snedslåband

Vet du om den finns till gamla Bernina???
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-04, 23:07   #26
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 472
Ang pressarfötter som bara ligger.

Jag har under min friska tid låtit dessa pressafötter bara ligga. Har helt enkelt inte tagit mig tid att lära mig att använda dem.

Nu efter min olycka så är det tack vare dem som jag klarar av att sy lite grann.

Det är väl värt att ge sig tid att lära sig använda dem.

Se det som ett kurstillfälle för dig själv. Att du har gott om tid, att det skall bli en kul utmaning. De är mycket smarta och i slutändan så har har du igen tiden både på resultat och syglädje.

Gå igenom anvisningarna systematiskt. Rad för rad. Känner du att du blir irriterad. Sluta. Inse att idag är det inte min kursdag utan testa det en annan dag.

Det är ju en utmaning i sig att inte bli irriterad när det inte funkar.

För mig är det förutsättning. De är smart utformade. Det vill jag lova.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-05, 04:19   #27
Lysmaskan Lysmaskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 252
Det va kloka ord, det tar vi till oss....

tack för alla goda tips

älskar detta forumet, speciellt när man får

feedback..
Lysmaskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-05, 08:33   #28
Adonia Adonia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 112
Re: I trikå?

Citat:
AnnavK skrev:
Hur funkar det att göra snedremsor i trikåtyg? Står precis i startgroparna till att sy en tunika, som jag tänkte ha en egengjord snedremsa i halringningen. Jag är rädd att det kommer att gå åt h-e....
När man bandkantar med trikå klipper man remsorna raka (i tygets tvärriktning), istället för på snedden. Att man klipper vävda tyger på snedden beror på att man vill ha lite elasticitet i remsan, så att man kan forma kantbandet snyggt i svängar. Men eftersom trikå redan är elastiskt klipper man det som raka remsor.
Adonia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-06, 13:58   #29
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 472
Question Öhhh, ooops Jag är nog lite trög...

Du Madeleine Ö, när du skriver tygets tvärriktning. Hur menar du då???

Visst på diagonalen i ett vävt tyg så nyttjar du ju "fallet" i tyget. Det blir mer följsamt så.

Borde man inte skrädda så att trådriktningen =längden på bandet där trikåtyget är stumt. Att du får hela längden på snedslåbandet stumt och elastiskt på bredden?? Mitt huvudkontor har tydligen stängt. Kan du förklara hur du menar, det är så roligt att få lära sig.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-06, 14:58   #30
Maudie Maudie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 19
Pressarfot

Tror HQs kostar 240 kr, men jag kan ha fel. Det finns till Bernina också. Sök på Bias Binder Foot på nätet.
Hälsningar Maud
Maudie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons