Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-05-24, 08:32   #1
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Billigt eller dyrt med screentryck?

Jag har funderingar på att börja pyssla lite med screentryck; jag blir så inspirerad av alla duktiga här på sysidan Är det dyrt eller billigt i materialkostnad, och var kan man handla materialet? Jag har tänkt att pyssla i väldigt liten skala, främst till mig själv och kompisar, och alltså ingen företagsomsättning. Jag kanske gör några få tryck av varje motiv, 5-10 stycken. Någon som vet?
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-24, 08:42   #2
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Mitt bästa tips är att söka i forumet på scree*

http://www.screentec.se är en butik som säljer screentrycks prylar där kostar ett grundset 2755:-.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-24, 08:43   #3
aniobg02 aniobg02 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 166
Min första fråga: hur dyrt är dyrt? Du får nog räkna med att startpaketet går på åtminstone 1000-3000 kr.
aniobg02 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-24, 09:00   #4
mariehaglund mariehaglund är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 53
hej, i någon annan diskussion för ett tag sedan tipsades det om denna länk http://www.atlasmuren.se/guide-screentryck.php

här finns en guide om hur du kan ordan ett lite billigare screentryck kit! lycka till
mariehaglund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-24, 20:31   #5
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Tackar för svaren!

Jo, till och med över 1000:- är för dyrt om det är ett startpaket som gäller. Fast studiebidraget för högskolan är ju högre än det för gymnasiet så det kanske reder sig ändå =)

mariehaglund: Tack, ska genast titta närmare på länken!
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-25, 10:53   #6
sacira sacira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 207
Gör själv!

Har snickrat själv ett ram på den storleken jag velat ha. Det är en stabil träram som behövs och sedan tyg till och gummiskrapa som är lika bred som ramens innemått. Det är tyg som kan vara dyrt att köpa till men beroende på storleken 300:- och uppåt. (Efter att du gjort bilden/bilder avlägsnar du shablonbilden och sköljer snabbt bort färgen på ramen. På så sätt kan du använda ramen med samma tyg flera gånger men med tiden blir det att byta tyg) Sedan köper man de färger i burkar man vill använda. Även färdiga mallar till olika motiv/bilder att trycka kan man köpa men jag brukar göra själv. Blir inte alls dyrt. Hobby-/konsttillbehörsbutiker brukar ha material.(Pandora typ)På länken ovan i exemplet (på filmen)gör man så att man har ett bestående shablonbild på ramen. Då kan man inte använda ramen med den bilden till att trycka någon annan bild. Det tycker jag blir dyrt.

Senast redigerad av hienohelma den 2007-05-25 klockan 11:07.
sacira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-25, 12:45   #7
aniobg02 aniobg02 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 166
Ursäkta Ritva, men kan du förklara lite närmare hur du gör. Du skriver: efter att du gjort bilden avlägsnar du shablonbilden och sköljer snabbt bort färgen på ramen. Hur har du gjort bilden och är denna detsamma som shablonbilden?

En fundersam jänta.
aniobg02 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-25, 13:26   #8
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Håll isär shablontryck och fotoscreentryck bara. I första fallet skär du ut din bild och i det andra belyser du ett ljuskänsligt ytskikt. Båda är bra metoder för tryck. Med fotoscreen så kan du göra mer detaljerade bilder, men med massor av tålamod kan man göra rätt detaljrika bilder med shablon också. Shablon är billigare än fotoscreen.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-25, 13:36   #9
sacira sacira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 207
Du måste planera vilken bild, vilka färger och var. Mät noga så du kan sedan ställa ramen exakt där du vill ha bilden. Du ritar bilden du vill ha på något som är lätt att klippa i. Jag har använd typ OH plast eller bara brunt paketpapper. Huvudsak att den inte suger åt sig väldigt mycket vätska. Allt du ritar och klipper eller skär bort blir din bild som du trycker(shablon). Du kan göra flera tryck med samma shablon efter varandra utan att tvätta bort mellan om du använder samma färg och bild. Vill du ha en annan färg eller bild får du snyggare resultat om du river bort shablon och tvättar bort färgen från ramen innan du tejpar nästa shablon på ramen(shablon har jag tejpat fast på ramen så den är närmast tyget).Tänk på att vissa tyger har en ytbehandling, eller krymper sedan i tvätt som gör det svårt att få fin bild. Jag skriver inte om foto....

Senast redigerad av hienohelma den 2007-05-25 klockan 13:41.
sacira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-25, 15:07   #10
aniobg02 aniobg02 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 166
Ahaa, tack för förklaringen.
aniobg02 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-26, 11:25   #11
ikamymlan ikamymlan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 77
Citat:
hienohelma skrev:
Tänk på att vissa tyger har en ytbehandling, eller krymper sedan i tvätt som gör det svårt att få fin bild.
Jag brukar alltid tvätta tyget/plagget före jag trycker, för att undvika problem med eventuell ytbehandling.
ikamymlan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons