Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > sysidan.se
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-05-16, 20:04   #1
Trulsan Trulsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 191
Namn

Hur kommer de sig egentligen att man ser både det riktiga och användarnamnet i forumen? Bara det riktiga namnet under bilder? Jag tycker att det hade vart roligare om de stog användarnamnet bara överallt så man slapp o hålla reda på två namn på samma person. Bara en liten reflektion från mig Trulsan
Trulsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-17, 11:22   #2
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Re: Namn

Citat:
Trulsan skrev:
Hur kommer de sig egentligen att man ser både det riktiga och användarnamnet i forumen? Bara det riktiga namnet under bilder? Jag tycker att det hade vart roligare om de stog användarnamnet bara överallt så man slapp o hålla reda på två namn på samma person. Bara en liten reflektion från mig Trulsan
Det är ett arv från bla Fotosidan, där man kör med sina riktiga namn.

Sysidan har väl mer och mer gått mot att man kör anonymt, så att för/efterrnamn inte representerar ens riktiga namn - vilket jag tycker är lite tråkigt men jag förstår dock de som vill göra så.

Vad tycker ni andra - skall vi skippa "riktigt namn" överallt till förmån för att bara visa användarnamnet?
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-17, 11:27   #3
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Tvärtom, tycker jag, som var tvungen att ändra mitt användarnamn förut, för det var ett användrnamn som jag använde i andra inloggningssammanhang (mail). Trodde inte att användarnamnet (det man loggar in med!) skulle synas. Inloggningsuppgifter brukar inte och bör inte vara synliga för andra, även om det bara är användarnamnet.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-17, 12:07   #4
Cali Cali är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 154
För min del spelar det inte så stor roll om "det riktiga namnet" syns men på de flesta forum, communities och liknande är det ju faktiskt användarnamnet som är primärt och jag tycker det är att föredra.
Ibland vill man inte skylta med sitt riktiga namn och då tycker jag inte det skall vara nödvändigt.
Cali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-17, 12:15   #5
virkvarns virkvarns är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 267
Jag känner mej mer bekväm med Lena i diskussioner än virkvarns.

Nu kan det vara så att jag valde ett töntigt användarnamn.
virkvarns är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-17, 12:19   #6
sacira sacira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 207
Instämmer att det spelar inte så stor roll om det är riktiga eller påhittat användarnamn som syns men har inte sett någon annanstans att riktiga namnet syns när man skriver inlägg när det gäller forum av detta slag. Många tror att man kan skriva vad som helst på internet utan att någon vet vem det är som skriver men det är så att vi är bevakade hela tiden när vi surfar så inte ett enda åtgärd eller åsikt förblir hemlig. Risken är som sagt att man sårar varandra mer när riktiga namnet inte är synligt, att man blir mer opersonlig.
sacira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-17, 12:23   #7
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Men Cali , om vi nu skulle ta bort allas namn, så skulle jag ju inte längre veta att jag pratar med dig, Carina, om jag inte går in på din profil och känner igen bilderna .. "javisst ja". Det skulle kännas väldigt opersonligt att prata med en massa konstiga användarnamn.
Dessutom - som det är nu så behöver man ju inte lägga in hela sitt namn, om man inte vill, så jag förstår inte problemet. Vill man vara anonym, så kan man ju vara det ändå.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-17, 13:05   #8
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Egentligen behövs bara ett namn om det är det riktiga eller ett feijk har inte så stor betydelse.
Det bör vara upp till var och en vad man vill kalla sig.
Sedan när du skriver något specciellt tex i gästboken kan man ju skriva
Ann-Christin / Teknikfreek
Jag tror att dom flesta känner igen mej som Teknikfreek.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-17, 15:00   #9
Cali Cali är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 154
Citat:
gunnsan skrev:
Men Cali , om vi nu skulle ta bort allas namn, så skulle jag ju inte längre veta att jag pratar med dig, Carina, om jag inte går in på din profil och känner igen bilderna .. "javisst ja". Det skulle kännas väldigt opersonligt att prata med en massa konstiga användarnamn.
Dessutom - som det är nu så behöver man ju inte lägga in hela sitt namn, om man inte vill, så jag förstår inte problemet. Vill man vara anonym, så kan man ju vara det ändå.
/Gunilla
Ja, inte för att det har med saken att göra men faktum är att det är oftare jag kallas Cali än Carina och vad är det som hindrar att man tar sitt riktiga namn som användarnamn?
Som sagt - jag tycker inte det spelar någon större roll - men i mitt fall så reagerar jag bättre på mitt användarnamn än det jag är döpt till.
Cali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-21, 13:13   #10
Odette Odette är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Jag vill ha mitt namn synligt, jag heter inte mitt användarnamn. Det tog jag bara för att ha något att logga in med och jag trodde inte heller att det skulle stå med i diskussionerna.
Odette är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons