Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-01-25, 13:11   #1
Susen Susen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 151
Hur syr man i frotte?

Hej igen!
Det blir många frågor så här ifrån en nybörjare.Har idag provat att sy i frotte.Hade förstärkt på baksidan men andvände ingenting på framsidan.Det blev frotte öglor som stack upp ur sömmen och det ser inte fint ut.Hur gör ni för att förhindra det?Vad heter sådan vliselin som går att lösa upp i vatten?Bor just nu i Dubai och de har ingen aning om vad jag frågar efter.Sen var köper ni brodertråd?Vad kostar de unjefär per styck?Går inte maskinen sönder om man har en plastpåse över tyget?Är det inte svårt att få bort efteråt?
Många frågor men jag är tacksam för hjälp!!!!!
Tack igen
Susanne (susan)
Susen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-25, 14:16   #2
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Hej
Jag har köpt tråd från http://www.myembroiderythreads.com/
den är lika bra som Solvy. Man betalar i dollar men den skickas ut från Indien.
Här är en lista över broderiaffärer on lin
http://www.geocities.com/Area51/Omeg.../sitelist.html

Annars har jag köpt avalon (vattenlösligt) och annat hos http://www.sunembroidery.com/ i Sverige, Gisela är jätteduktig på att råda folk.
Använd inte vanlig plastpåse över frotten, den går ju inte bort i tvätten. Du behöver inte ha något under frotten men vattenlöslig ovanpå. Eller vattenlöslig både ovan och under om man vill.
Det finns svenska broderilistor med folk som ger jättebra råd och snabbt, Gisela har en egen lista som jag är med på, och många fler förstås
http://groups.yahoo.com/group/Broderilistan/join
Hälsningar Ann-Marie
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-25, 14:40   #3
Susen Susen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 151
Tack snälla igen.
Det borde ju gå att få tag på sån vattenlöslig film här i dubai.
Vad heter det exakt?
Jag var inne o tittade på tråd o upptäckte till min stora glädje att det var en hel del billigare här med den indiska tråden.
Men jag är ivrig att få mina handdukar bra så jag vill skaffa skaffa matrialet med en gång men så är det ju alltid,man vill helst ha ordnat allt igår.
Häls
Susanne
Susen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-25, 15:32   #4
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Hej
Gå in på sunebroiderys hemsida och klicka på beställ produkter och sen underlägg och scrolla ner en bit så finns det vattenlöslig både för spets och frotte. Den för spets är väldigt kraftig så man spänner enbart den i bågen om man vill brodera t ex ornament man vill hänga i julgranen och sånt men den andra som det står frotte på bör passa, Sulky Solvy, sen finns det ju en massa annat man behöver också
När du har namnet så kanske du kan få tag på det på närmare håll än Sverige. Hoppas du får tag på det fort, man vill ju alltid ha allting hemma redan.

Det finns under namnet avalon också har jag för mig, http://www.ggcreations.com.au/althea/stab/sol.html
http://www.heirloomsewingforchildren...zer_avalon.htm

Det heter väl olika beroende på vem som tillverkar det.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-28, 07:55   #5
Lova Lova är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 40
Har du köpt tråd från den sidan på internet? Var det bra? Hur mycket extra kostade frakten? Är det bra kvalite på tråden? Betalar man med VISA kort el dyl? Mvh
Lova

Senast redigerad av Lova den 2005-01-28 klockan 08:32.
Lova är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-28, 08:37   #6
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Hej
Jag har inte handlat något från de där affärerna men tråden har jag köpt från www.myembroiderythreads.com
och den är lika bra som Sulky fast på 500 m spolar.

På den sidan ingick frakten, vet inte hur det är nu, betalade med paypal och det var jättebra service.

Från Sunembroidery, (Solbrodyr) har jag köpt både tråd och underlägg m m och Gisela har jättebra service och ger bra hjälp när man frågar om saker.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-02, 00:07   #7
TROMTE TROMTE är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 16
Tråd från Indien ?????????

Hej !!!!!!
En fråga. Gällande (myembroidery) vilken brodyrtråd ska man välja Rayon eller polyester?
Hur lång tid tar det från det man beställer tills tråden kommer ? Tillkommer det inga extra avgifter , betalar man bara det pris som det står att tråden kostar.
M.V.H
EVA
TROMTE är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-02, 07:33   #8
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Hej
Jag har köpt rayon men många tycker om att brodera med polyestertråd, har några såna rullar av andra märken och har blandat ibland. Jag tror rayon är blankare.
När jag köpte från myembroiderythreads så tillkom ingen frakt, jag mailade och frågade ifall det bara gällde USA, så du kan ju maila för säkerhetskull. Det tog cirka en vecka innan paketet kom,ibland var det uppdelade i två, cirka 20-30 rullar i varje. Paketerade i en påse av tyg :-) Inget av paketen fastnade i tullen, vet inte om det berodde på att de kom från Indien eller ren tur.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-02, 07:55   #9
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Polyester tål blekmedel bätre än rayon. Men använder man bara vanliga "svenska" tvättmedel är det inga problem med rayon heller, efter vad jag sett (haklappar etc som jag broderat till min guddotter har tvättats, tvättats och åter tvättats, och jag ser inte att de skulle blivit sämre i brodyren). Förr var rayontråden blankare, men idag finns det massor av polyestertråd som är minst lika blank som rayontråden. Skillnaden mellan märken kan vara stor, däremot! Gäller säkert kvalite' och tvättbarhet också.
Om det fastnar i tullen eller inte handlar om tur. De flesta brev slinker igenom, men ibland fastnar de. Hämtade ett från USA igår som fastnat. Min erfarenhet är att paket däremot brukar fastna, och just detta brev var packat som ett litet paket.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-02, 08:47   #10
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
De här tygpåsarna var lika tjocka som trådrullarna och samma storlek som plastförpackningen omkring trådrullarna. Cirka 25 x 15 x 5 cm kanske. Omkring dem låg en tygförpackning med en gång skumgummi och en gång tidningspapper som foder. ganska gulligt :-)
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-13, 15:35   #11
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Hej! Finns det ingen risk att öglorna i frotten fastnar i maskinen om man inte använder underlägg? Det är ju pillrigt nog när man sitter där med ett jeanstyg och svettas. Det har hänt mig två gånger mitti ett vackert broderi sen dess använder jag alltid underlägg. Men jag kanske spände tyget för hårt eller för löst.
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons