Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-04-20, 10:45   #1
annamian annamian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 49
Janome 6600

Är det en bra maskin för en som syr mycket, framför allt quiltar?

Nån som har en och kan ge lite input?
annamian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-20, 10:55   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Det är en kanon-maskin, även om jag inte quiltar.
Snabb, stark, stort arbetsutrymme, trådklipp, knälyft, och inte att förglömma den suveräna övermatningen. Du får väldigt mycket symaskin rör en relativt liten peng.
Jag har bara positivt att säga om Janome 6600P
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-20, 11:06   #3
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Jag köpte en 6600 för ett par månader sen och den har hittills inte motsvarat mina förväntningar. Det gick inte bra att sy i dragkedjor, den sköt övertyget cirka 2 cm och lika när jag sydde ihop rutor i en bård sköt den tyget cirka 1 cm. Till de fötterna jag använde kunde man inte ha övermataren.
Syr du kläder så tänk på att det inte är friarm på den, jag gillar det när jag syr i ärmar mm.

Jag har en Pfaff som är 10 år, med "inbyggd" övermatning som man kan använda till många pressarfötter, bl a blixtlås och quiltfoten och den "klår" 6600 med bred marginal.

Jag har inte quiltat än med Janomen men den har ju större utrymme inuti än de andra maskinerna, så jag hoppas den är bra på det för min gamla Pfaff är inte sååå bra på det.
Men du ska provsy flera maskiner, för det är en personkemi mellan dig och maskinen.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-20, 11:38   #4
annamian annamian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 49
Det är ju såå svårt Jag har ju en pfaff som jag ju verkligen gillar, men det finns ju lite smarta saker på Janomen som inte Pfaffen har som t ex trådklipp, ekg-sömmen och knälyft mm. Provsydde en Janome 6260 för ca 2 år sedan och den gillade jag inte alls. Kanske jag inte kommer gilla 6600 heller...

Tänk om man kunde ha båda två *drömmer*
annamian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-20, 12:31   #5
@enga @enga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 294
Jag kan bara hålla med Aina , jag tycker det är en toppenmaskin, stark som en oxe, med övermataren på syr den lätt som en plätt över många tjocka lager, massor av fina sömmar, knälyft om man vill, stort arbetsbord medföljer också. Jag var också lite tveksam från början i och med att den inte har friarm men med facit i hand så är det inget jag saknar, det är bara en vanesak.
Har tidigare haft både Pfaff och Husqvarna men Janomen slår båda med hästlängder, tycker jag.
Sen är det ju naturligtvis fråga om "personkemi" som med allt annat.
Jag har även sytt i många blixtlås utan att använda blixtlåsfoten utan sytt även blixtlås med övermatarfoten med strålande resultat, inte den minsta dragning.

Oj höll på att glömma den underbara trådklippen, den skulle jag aldrig kunna tänka mig att vara utan nu när man fått prova på den.

//Agneta
@enga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-20, 12:36   #6
zannta zannta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 43
Jag köpte janome 6600P förra sommaren. Jag trivs jätte bra med den. Jag har provat att sy både kläder och qviltning med den, och än så länge ser jag bara fördelar och ingen nackdel. Trådklippen är suverän. Övermatningen vid quiltning fungerar perfekt. Mönstersömmarna i både tunna och lite tjockare tyger fungerar utmärkt. Har en husqvarna 2000 sedan tidigare och där drar sig alltid sömmarna. Janomen är en dröm jämförelsevis - än så länge har inte en enda söm dragit ihop sig. Men som sagt symaskinen är personlig och man bör prova den ordentligt innan köp. Ta gärna med egna provlappar. Jag tittade på Pfaff från början men blev besviken när jag provsydde eftersom mönstersömmarna drog ihop sig och blev olika i storlek beroende på hur fort man sydde?!?. Har hört talas om att kvalitén blivit sämre på Pfaff sen dom flyttade fabriken till Tjeckoslovakien. Men det är som sagt ett rykte. Testa dig fram och låt det avgöra ditt inköp. Jag rekommenderar gärna Janome 6600P. (finns ju naturligtvis "måndagsexemplar" av alla maskiner)
Lycka till!
zannta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-20, 13:09   #7
annamian annamian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 49
TACK för alla era svar.

Än så länge verkar ju de positiva sidorna överväga.

Ska nog provsy lite till i alla fall.

Men fortsätt gärna skriva era kommentarer, -både bra och dåliga
annamian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-20, 15:35   #8
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Jag älskar min Janome 6600 P!!
Jag är nöjd med allt faktiskt, priset, servicen och funktionerna.

Jag saknar inte friarm ett enda dugg, även om jag använde den flitigt på min förra maskin.

Jag är mest förtjust i trådklippen. Vilken fantastisk funktion, inga lösa trådar som trasslar utan fina avslut. Sen är ju knälyften suverän också, fast det tog ett litet tag att få in knycken..

Jag förstår inte problemet med att den sköt övertyget, har aldrig sett någon sådan tendens på själva maskinens funktion, däremot har jag själv lyckats vimsa till mina sömmar på en mängd olika sätt, men det hör nog hemma i en helt annan tråd
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-20, 16:00   #9
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
När jag sydde i blixtlåset så blev det en "bubbla" eller veck på cirka 2 cm vid slutet av blixtlåset, jag sydde i det i en öppning, prövade två gånger (har sytt blixtlås massvis med gånger under årens lopp) sen gav jag upp och tog min Pfaff som jag kan ha övermatning med till blixtlåsfoten och det funkade på en gång. Lika med rutorna i lapptäcket jag sytt ihop, den sköt övertyget 1/2-1 cm fast jag nålat rutorna på tvären. Funkade också på en gång med min pfaff sen med övermatning till inchfoten. (Har inte inchövermatarfoten till 6600).
Knälyftet är bra bara man vänjer sig, jag ska sätta en bit simdyna (sån där lång rund "korv") runt handtaget på lyftet för jag har så korta ben så jag får nästan rulla iväg stolen när jag ska använda lyften.
Jag hoppas att 6600 funkar bättre med tiden, har just lagt ihop ett täcke som ska quiltas men jag ska använda pfaffen till detaljquiltningen, det är inte så stor övermatarfot till den så man ser bättre där, får väl se hur det går.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-20, 16:24   #10
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Jag har aldrig haft problem med att sy i blixtlås, med 6600.
Inte kan jag heller begripa att det "blir tyg över" med övermatningsfoten på. För mig stämmer det exakt på mm.
Har du monterat på den riktigt och dragit ner "spaken" som den ska vara?!
Att den inte har friarm bekymmrar mig inte ett dugg, under alla mina år med symaskiner med friarm har jag aldrig använt den. det är smidigare att sy "inifrån"
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-20, 22:43   #11
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Hur gör du för att använda övermatningen med blixtlåsfoten till 6600?

Eftersom jag sydde med 1/4inchmått på rutorna använde jag den vanliga 1/4inchfoten och övertyget sköts. Jag har inte köpt 1/4inchfoten för övermataren, den var rätt dyr. Och eftersom 6600 har så bra vanlig matning enl försäljaren så behövde inte övermatningsfoten för 1/4inch användas.
Pressarfotstrycket skulle vara i "botten" och diffen på 0 enl försäljaren och det hade jag, prövade att justera pressarfotstrycket men det gjorde ingen skillnad.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 06:44   #12
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Till blixtlåsfötterna går det inte använda övermatningsfunktionen. Då får man köra som vanligt.
Jag ställer inte om vare sig pressarfotstryck eller annat, det är inställt på "normalt"
Hur det är med quiltarbeten vet jag inte, för den biten kan jag inte.
Som tidigare sagts, det är "personkemin" mellan maskin och "ägaren".
Vilken lycka att kunna använda den maskin som fungerar bäst för det man vill göra.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 06:58   #13
Ankungen Ankungen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2003
Inlägg: 288
Vill du ha trådklipp, knälyft, mönstersömmar och stor invändig yta för kviltning så glöm inte att titta på Brother NV-600 (Innovis 600).

Annika
Ankungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons