Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-04-06, 19:22   #1
flowerfairy flowerfairy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 11
Köpa ny maskin! Vilken??

Ngn som kan hjälpa mej?!?
Min pedal till man älskade Husqvarna Automatic har gått sönder. Så jag funderar på att köpa en ny maskin ist för att klydda o reparera. Men jag vet inte vilken maskin jag ska satsa på... Jag använder symaskin mest till att sy gardiner och kläder. Så jag behöver nog ingen värsting-maskin. Ska helst inte va fööör dyr heller. Ngn som har nått bra tips? Jag e jätte tacksam för svar! /Jessica
flowerfairy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-06, 19:27   #2
beda beda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 155
Jag har nyss köpt en enkel Pfaff med övermatning som jag tycker fungerar bra. Kände också att jag inte behövde nån värstingmaskin, så det fick bki den här.Har enkla husqvarnamaskiner i skolan och de fungerar också mycket bra.
beda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-06, 19:46   #3
flowerfairy flowerfairy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 11
Tack för ditt svar! Vad innebär övermatning?
flowerfairy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-06, 20:28   #4
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Attans så synd att du bor i Skåne. Annars hade jag nog kunnat tänka mig att köpa din automatic av dig.

Har du kollat med en handlare hur mycket en ersättningspedal kostar? Det kanske inte är så dyrt ändå?
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-06, 21:25   #5
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Skulle nog satsa på en ny pedal till maskinen. En Husqvarna Automatic är en ovärdelig slitvarg. Har en själv från 1957 som jag aldrig gör mig av med.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-07, 00:47   #6
flowerfairy flowerfairy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 11
Tack så hemskt mkt för svaren! Jag vill juh undvika att göra mej av med den, jag tycker den e såå charmig, och den har funkat jättebra, hittills! Så kanske ska kolla efter en pedal, trodde bara att saker till en så gammal maskin inte såldes, eller tillverkades överhuvudtaget... Hittade en Husqvarna-affär i Malmö, dom kan nog ha tillbehör till gamla maskiner o så?
flowerfairy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-07, 11:41   #7
carinabwallin carinabwallin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 66
Hej

Min mamma har en trasig Husqvarna automatic. Frågan är om hennes pedal kan passa din symaskin och om hon har gett upp hoppet om att få igång den igen. Om du är intresserad kan jag höra med henne. Portokostnaden får du betala i så fall. På loppis har jag köpt en sådan symaskin för 200:-. Den såg knappt använd ut och hade nog stått länge för jag fick olja upp den men sen fungerar den perfekt.
carinabwallin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-07, 19:57   #8
beda beda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 155
Övermatning betyder att tyget inte bara matas underifrån via matartänderna utan det matas även från ovansidan. Sitter en lten sak bakom pressarfoten som matar tyget. Tror att det är bara Pfaff som har det men har för mig att man kan köpa till till någon annan maskin. Är osäker där....
beda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-07, 20:18   #9
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Pfaff har en inbyggd övermatare och var först med det tror jag. Nu mera tror jag även janome har inbyggda övermatare på en del av sina modeller men jag är osäker. Vissa märken har en övermatare att köpa till som extra tillbehör.

Övermataren är, precis som beda säger, en extra matare som matar från ovansidan. Detta är bra dels när man ska sy i tjocka tyger men fram för allt när man ska sy ihop två tyger av olika kvalite och de har en tendens att glida, t ex organza med ett bomullstyg.

Jag älskar övermataren på min Pfaff, hur de funkar som extratillbehör har jag ingen anning om.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-09, 14:40   #10
flowerfairy flowerfairy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 11
Hej Carina! Ja, det lät som en bra ide´!! Hör gärna med din mamma om pedalen, den e jag verkligen intresserad av, om hon nu inte vill ha kvar den...
flowerfairy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-09, 16:05   #11
carinabwallin carinabwallin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 66
Hej

Jodå, hon kan tänka sig att skänka pedalen mot portokostnaden 55:- (44:- +11:- i skrymmandetillägg). Det står 2/250 på kontakten till hennes pedal stämmer det med din? Maila mig om det är ok, namn och adress, så får du ett kontonummer att sätta in de 55:- på. Sen skickar jag pedalen.
carinabwallin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-09, 18:12   #12
ann-marie.gunnarsson ann-marie.gunnarsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 61
Du vet att du kan köpa bara en ny pedal för ett par hundra i symaskinsaffärer!!!
ann-marie.gunnarsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons