Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-04-07, 21:04   #1
Lysmaskan Lysmaskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 252
Brodera på tex bakficka?

Jag skulle vilja brodera på tex en bakficka på ett par byxor, på bodysar mm, men då kommer broderiet genom hela tyget. Det måste väl finnas ett sätt där man kan brodera utan bågarna...

Hur gör ni? känns ju kul att kunna brodera på saker man även köpt.

har en Brother Innovis 1200
Lysmaskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-07, 21:37   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Nja, du måste fästa tyget i/på ramen på något vis, hur skulle du annars få maskinen att föra runt tyget?

För ärmar eller ben på plagg brukar man använda små ramar, min minsta har en broderiyta på 5 x 5 cm. Det kan vara rackans knöligt att få till ibland men mycket går med envishet. Att brodera på en liten, liten ficka blir nog svårt utan att du sprättar loss den från tyget.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-08, 08:39   #3
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Sprätta lös fickan. Sätt vattenlösligt eller rivbart i ramen och tråckla fast fickan slätt med fixknapp eller programmerad tråckelsöm i mönstret. Se till att få fickan på mitten där du vill ha mönstret. Använd det där plastrastret som följde med ramen.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-08, 15:44   #4
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Kan man inte göra en lös applikation som man syr fast?
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-08, 22:04   #5
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Det är klart att du kan det. Jag har aldrig gjort det så jag vet inte hur man gör men det gör säkert någon annan i forumet.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-08, 22:30   #6
millyudden millyudden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 183
Hej!!
Vissr kan du sy en applikation eller ett märke typ och sätta fast på olika saker, Jag har gjort så många gånger när jag inte kommit åt att brodera direkt på saker . Jag spänner underlägg och organza direkt i bågen och broderar ut motivet sen klipper jag runt broderiet försiktigt inte för nära drar bort underlägget och finklipper sen runt. man kan värma bort ev fransar med en liten lödkolv också.
det blir ju ett tunnt broderi som du kan sy fast eller limma med hobbylim eller textillim. jag har lagat barnbarnens kläder med små blommor när dom fått småhål på annars hela byxor mm. Jag har också klistarat fast nyckelpigor på lerkrukor och vaser mm.
millyudden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-09, 09:52   #7
Lysmaskan Lysmaskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 252
Re: Brodera på tex bakficka?

Citat:
alicia9 skrev:
Jag skulle vilja brodera på tex en bakficka på ett par byxor, på bodysar mm, men då kommer broderiet genom hela tyget. Det måste väl finnas ett sätt där man kan brodera utan bågarna...

Hur gör ni? känns ju kul att kunna brodera på saker man även köpt.

har en Brother Innovis 1200
----Denna fråga ställde min dotter när hon var här i helgen. Hon kunde inte släppa det att man inte kunde brodera på små babyplagg, typ babyficka utan att sprätta upp.För det kunde vi ju på min Husqvarna .Det finns ju små mönsterrankor på vanl symaskin. Försökte förklara det med friarm.
Jag försökte förklara som Ni gjort men Ni vet hur det är. Det är bättre att det kommer från andra än mamma ha ha.
Tack alla.
Tack för tipset om att klippa ut applikationer o sy på. Håller på att lära mig min nya maskin.
Lysmaskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons