Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-02-07, 22:15   #1
egustav3 egustav3 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 24
Sy i trikå

Hej,

jag behöver lite tips när jag syr med min nya overlock.

Hur gör man halsringningen? Jag sydde fast en kant med 4-trådig overlock men kanten står rakt upp och lägger sig inte mot kroppen. Skall jag hålla kanten mer sträckt eller kan det vara att jag klippt kanten fel?

En annan fråga är att när jag klippte trikån rullade sig kanterna. Det blev helt hopplöst att sy ihop snyggt. Är kasst tyg eller finns det något knep?
egustav3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-08, 10:20   #2
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Klippte du halskantsbandet på diagonalen? Den ska klippas på diagonalen för att få mest stretch och ligga slätt när man sytt på den.

Trikå, velour och stretchsammet brukar rulla sig i kanterna. Riktigt bra trikå gör det inte men den kostar mycket mer och är svårare att få tag på. Den är stickad på ett annat sätt.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-08, 12:28   #3
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Det borde funka att klippa lite bredare sömsmån för då blir väl "rullet" utanför där man syr och sedan skär overlocken av överflödet...
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-08, 15:49   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Om det är trikå du syr i så ska man inte klippa tyget på diagonalen, trikån strechar ju i sig självt. Ditt problem med att den kanten står upp är troligtvis att kanten är förlång och det blir för mycket tyg i den delen. Man ska ju töja kanten en del när man syr i den. Generellt brukar man säga att man ska ta bort ca 10% av längden jämfört med halskanten men det kan variera med tygkvaliten. Eller så beror det på att tyget du använder inte är så töjbart och därför kan det inte klippas så kort som det borde för att bli en snygg kant.

Trikåer är oftas antingen singeltrikå eller interlocktrikå (finns andra sorter också men dessa är vanligast i butik) Singeltrikån är den som rullar sig i kanten och interlocktrikån gör det inte. Man ser skillnad genom att singeltrikån har en tydlig avig och rät sida medan interlocken inte har det, den ser ut att vara slätsickad på båda sidorna (interlocken kan vara lätt att blanda ihop med 1x1 ribb som man brukar använda till muddar men i butik är oftast interlocken mycket finare (i bemärkelsen tunnare garn) än ribben)

Vad gäller kvaliten mellan dessa så finns det bra respektive sämre inom båda men interlocken har i något högre grad lättare att vrida sig efter tvätt än singeltrikån. Å andra sidan så kan ofta fallet vara finare än på singeltrikån plus att det ibland är en fördel att kanterna inte rullar sig. Vad som är bäst beror helt enkelt på vad man ska göra.

Oj det blev långt men det reder kanse ut lite frågetecken.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-12, 15:31   #5
egustav3 egustav3 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 24
Tack så mycket för tipsen!
Nu skall jag hem och testköra. Den här gången skall jag inte ge upp som jag gjorde med min gamla Singer.
egustav3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-14, 17:00   #6
Elisabeth73 Elisabeth73 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 100
12% mindre halsringning

Jag har precis sytt en långärmad tröja och halsringningen hade jag ca 12% mindre än tröjan. Jag sydde den med tvånålars tretådig overlocksöm. och jag själv tycker att det blev ett bra resultat.gå in på mitt album så får du se resultatet. Lycka till med framtida projekt.
MVH
Elisabeth
Elisabeth73 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-21, 21:43   #7
egustav3 egustav3 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 24
Hej Elisabeth,

halsringningen såg väldigt bra ut. Gör du någon ytterligare söm/stickning från framsidan som håller ned sömmen på insidan?

En annan fråga: Linnet du har i ett album, hur har du gjort halskanten på det?
egustav3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-22, 19:33   #8
Elisabeth73 Elisabeth73 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 100
Citat:
egustav3 skrev:
Hej Elisabeth,

halsringningen såg väldigt bra ut. Gör du någon ytterligare söm/stickning från framsidan som håller ned sömmen på insidan?

En annan fråga: Linnet du har i ett album, hur har du gjort halskanten på det?
Jag har ingen söm på framsidan men jag syr med overlock och har som sagt 12% mindre i halsringningen.
Jag har prövat mej fram till detta resultat och kom fram till att klippa tyget lodrätt i stället för vågrätt gav det bästa resultatet.

Och för att få ett jämnt resultat när jag sträcker halsringningen delar jag upp tröjan och halsringningen i fyra lika stora delar.
När jag nålar fast halsringningen nålar jag fast en av fjärdedelen i ena byxbenet så jag har en hand fri när jag ska nåla och sträcka tyget samtidigt.
Fiffit eller hur?? Kom på detta när jag höll på och önskade mig en "tredje" hand

Jag har även gjort halskanten på linnen jag har i mitt album.

Att ha overlockmaskin är nästan ett måste när man syr i trikå....
Har svurit många, många gånger över min vanliga symaskin när jag skulle sy i trikå....Ledde till att jag sparade ihop till en overlock=)
Elisabeth73 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-23, 06:21   #9
Celos Celos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 398
Sydde en t-shirt efter mönster i helgen och delade in halsringninen i 4 delar efter mönsterbeskrivningen och sydde ihop den.

Sedan fäste jag den först på 4 ställen jämt fördelat över ringningen.Jag behövde dock inte sträcka den när jag när jag satte i övriga knappnålar och den blev helt perfekt.
Celos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-23, 07:06   #10
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Instruktionsvideo

Här finns en bra video för halsringning, kanske ni sett tidigare men lägger länken här ändå.
http://www.taunton.com/threads/pages/tvt044.asp
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons