Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-02-10, 06:19   #1
kaviar kaviar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 173
Question Sy med papper

Hej,
Jag är lite sugen på att sy ett projekt med pappersmönster, paperpiecing. Jag undrar om det fungerar att sy med vanligt kopieringspapper. Tänkte att det är smidigt att skriva ut mönstret och sedan sy. Är det någon som har erfarenhet?

frågar Monica
kaviar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-10, 06:36   #2
Asa812 Asa812 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 59
det fungerar utmärkt

men du bör tänka på att varqa lite mer försiktig när du ska riva bort pappret . Eftersom pappret är lite kraftigare får man hjälpa till och riva sönder det över sömmarna så inte även sömmarna rivs sönder. Jag håller med dig att det är väldigt enkelt att göra så istället för att rita dem ett och ett förhand. Annars kan man skriva ut ett mönster och lägga överst i en hög med ca 10 tomma papper under sen syr du med maskinen utan tråd på mönstret då har du flera färdiga mönster som är exakt likadana på ganska kort tid (hoppas att du förstår hur jag menade).
Asa812 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-10, 07:53   #3
kaviar kaviar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 173
ja, men det var en fiffig kopieringsmetod

har även surfat runt lite nu på morgonen och läst att för att det ska vara lättare att få bort pappret så ska det vara små stygn. Men nackdelen med små stygn är att det blir jobbigare att rätta till fel. Men vem gör fel när man kan göra rätt från början?
kaviar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-10, 08:40   #4
Beth Beth är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 168
Jag har använt kopieringspapper till mina BOM-block. Det gick utmärkt, jag har ett lite tunnare kopieringspapper till detta. Jag har använt små stygn ca 1.8 när jag sytt, det blir lättare att dra bort pappert. När/om jag behöver sprätta så går inte kopieringspappert itu som det tunnare mönsterpappert. När man ska dra bort pappert är det viktigt att dra från rätt håll, allstå inte utifrån kanten där sömmen slutar, risken är större att sömmen dras upp då.
Ska bli kul att se dina paper-piecing block.
Beth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-10, 09:57   #5
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Hej!
Jag har sytt en held del med Paper piecing...bäst resultat blir när man använder små stygn...1.5 och stor nål (80 eller 90).

Det går att använda vanlig kopierings papper för mönstret. Själv använder jag smörgåspapper i min skrivare. (nackdel...man måste skära om pappret till rätt storlek....och man kan bara mata in ett papper i taget annars krånglar skrivaren) Fördelen, tycker jag ar att man kan lätt se igenom pappret när man placerar tyget och det är mycket lätt att riva bort efteråt.

Lite tips:

Glöm inte att kolla att mönstren är spelgel vända, så att slut resultatet blir som ni har tänkt.

Pressa varje söm allt eftersom du syr den. Det verkar kanske jobbigt, men resultatet blir mycket bättre då.

Om du behöver matcha visa sömmar eller delar....tråkla först...några stygn i början av sömmen, några där du ska matcha och några i slutet av sömmen, kolla att allt matchar (annars är det lätt at ta ut o göra om)...sedan sy sömmen.

Här finns en svensk site med lite info, också:
http://agneta02.tripod.com/vad_ar_paper_piecing.htm

Lycka till!
Rae
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-10, 10:19   #6
kaviar kaviar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 173
tack för fler tips

blir sugen på att pröva..........om man ska stryka mycket så kankse jag bara "måste" köpa Clovers ministrykjärn.
kaviar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-10, 13:08   #7
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Ja,,,,det är det jag har!
Rae
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-10, 16:46   #8
gunnelssv gunnelssv är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 49
rivvlies

Hej!
Jag gjorde på ett annat sätt. Tog tunn rivvlies till maskinbroderi. Klippte till en bit stort som ett A4 papper. Limmade lite i överkanten och sedan in i kopiatorn. Blev jättebra och lätt att riva bort.
Mvh Gunnel
gunnelssv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-12, 11:12   #9
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
Gunnelsvv, vad menar du med att du limmade i överkanten? Strök du på med ett limstift? Verkar vara ett bra sätt, jag tänkte skriva ut lite mallar till trekanter själv eftersom de är så dyra att köpa.

Jag testade med vanligt kopieringspapper och det gick rätt bra att riva av, särskilt efter att jag fuktat pappret med vatten efter att jag sytt.

Men fler medoder skulle ändå sitta bra!
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-12, 11:30   #10
iamia iamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 722
Re: tack för fler tips

Citat:
kaviar skrev:
blir sugen på att pröva..........om man ska stryka mycket så kankse jag bara "måste" köpa Clovers ministrykjärn.
Jag använder mitt vanliga strykjärn, utan ånga, och jag har sytt mycket små block i paperpicing (2inch)
Jag har fått tag i gamla skrivmaskins papper som är tunna och funkar att skriva ut och lätta att riva bort. Kolla med bokhandel om dom har nåt sånt.
Åsa
iamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-12, 21:29   #11
gunnelssv gunnelssv är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 49
ang. limma

Jag skulle tro att det går med limstift.
Jag hade spraylim. Försökte en gång skicka in bara vliesen med då gick det sönder därför tog jag ett papper på baksidan.
Mvh Gunnel
gunnelssv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-13, 15:31   #12
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
ang. lim

Ahaaa, så limmet var för att limma fast det i ett papper? Trodde det kanske var för att "stabilisera" vlieselinet så att kopiatorn kunde "ta tag" i det...
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons