Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-03, 16:08   #1
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
Tygförvaring

Hur förvarar man smartast tyger... både små en meters bitar och stora rullar... som det är nu har jag dem ihopvikta på ett bord men varje gång jag behöver en bit långt ner blir det lite rörigt.
Hur har ni andra löst det? Garderober? Lagerhyllor?
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-03, 16:18   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag har två garderober till mitt förfogande. Längst ner i varje garderob har jag tre ståltrådsbackar där jag lägger alla mindre bitar i högar (ska så småningom sortera dem efter färg).

Sedan har jag tiggt till mig klämgaljar från olika klädbutiker som jag klämmer fast två eller tre tyger i om de är lite större och räcker till ett plagg eller mer. (ska också sorteras så småningom när tiden finns...)

Om jag skulle haft rullar så hade ju idealet varit om de kunde ligga ner men det tar ju stor plats. Annars skulle jag nog gjort som man gör på Åhlens, en smal hylla nere vid golvet att ställa rullarna på. Eventuellt med några stöd så de inte välter i sidled.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-03, 16:55   #3
tygtanten tygtanten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 18
Hej.
Att förvara tyger på ett bra sätt är lite av en konst tycker jag. Man vill samtidigt se vad man har och ändå ha dem undanstädade.
Jag försöker att ha mina tyger i färgordning på hyllor, för att lätt kunna hitta önskad bit när jag söker den.
Undvik att inte "spara" ulltyg för länge då det kan bildas ohyra i tyget, blä.
tygtanten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 14:41   #4
Nanna81 Nanna81 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 148
Inte så överskådligt kanske, men jag köpte en vit "tunna" med lock på Ikea. Hivade ner alla tygerna jag hade i den och blev av med problemet med förvaring.
Tunnan är snygg iaf.
Nanna81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 15:27   #5
yllet yllet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 113
jag har turen att ha ett syrum,mina tyger har jag i vita ikea,billy hyllor med glasdörrar verklgen inspirerande att se alla tyger jag lagt i färgnyanser, småbitar gummiband m.m har jag i vita lådor med ettiketter på till alla mina trådrullar har jag gamla koservburkar i glas sorterat i färger till riktigt småplock hittade jag en låda plåt,avsed för skruvar påharald nyborg
yllet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 17:18   #6
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Borde det inte gå att köpa typ sådana där stora plastbackar som jag antar finns på Ikea, typ sådant som är tänkt för förvarning under sängen eller något?
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-09, 19:45   #7
annberg annberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 56
Jysk har oxå bra lådor som är genomskinliga med lock i olika storlekar..en för varje färg har jag tänkt mig men har inte kommit så långt ännu.
annberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-09, 19:51   #8
annberg annberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 56
Jysk har oxå bra lådor som är genomskinliga med lock i olika storlekar..en för varje färg har jag tänkt mig men har inte kommit så långt ännu.
annberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-10, 14:49   #9
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
På mitt förra jobb förvarade vi tygerna som var på rullar under själva klippbordet.
Vi hade en hylla som gick mellan benen på bordet, där la vi alla rullar sen hittade vi begagnade vitrinskåp som vi hade till de mindre tygbitarna.
Då fick man en bra överblick på vad som fanns tycker jag.
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-10, 16:37   #10
learningtofly learningtofly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 60
jag har mitt tyg i ikakassar i en stor träkista på mitt rum, jätteopraktiskt, man får leta länge om man vill ha någonting :/
learningtofly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-12, 12:44   #11
Cassy Cassy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 139
Tygförvaring

Jag har satt upp en provlapp av alla (nästan) mina tyger på en anslagstavla. Det gör att jag vet vad jag har utan att behöva gräva någonstans.
Tygerna förvarar jag i en garderob med hyllplan och i ett antal papplådor med lock som jag har i en hylla.
De är sorterade i kategorier: linnetyger, sommartyger, vintertyger m m. Det gör det hyggligt lätt att hitta.

Ett alternativ till anslagstavla kan vara att sätta provlapparna i en pärm på stadigt papper.

Med det här systemet kan man stuva undan tygerna nästan var som helst.
Cassy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-12, 13:14   #12
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Vilket smart system Får se när jag får tid att organisera lite.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-12, 19:37   #13
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Jag satte mina tygprover i en liten anteckningsbok som jag alltid har med mig i handväskan. Då vet jag vad jag har hemma när jag står i tygaffären och "fyndar" stuvar och annat...
Dock så är jagi bland lite slarvig med att uppdatera när jag använder tygerna (eller säljer eller ger bort dem) så jag måste skärpa mig lite...

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-13, 22:46   #14
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Haha, jag har en tygrulle i garderoben, några på vinden i en flyttlåda, och resten, de aktuella tygerna som jag har projekt för, ligger i ett hörn av rummet bredvid min klädbyrå. Oorganiserat som tusan och dammigt blir det, men som tur är har jag inte så många tyger att hålla redan på... ännu.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 10:03   #15
AnnavK AnnavK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 29
Jag hade mina tyger i en gammal Amerika-koffert, väldigt opraktiskt när man skulle leta efter nåt. För nåt år sen köpte jag ett linneskåp på IKEA, syns i mitt album "min syhörna". Det ser ialla fall fint ut, och det måste det göra eftersom jag inte har ett eget syrum. Tyvärr så är det ganska proppat, så jag har några lådor med tyger i förrådet också. Jag lovar mig själv hela tiden att sy "upp" mitt lager innan jag köper nytt, men igår var jag på rea på ohlssons, och ni vet hur det blir....alldeles underbart!!!
AnnavK är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons