Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-08, 15:49   #1
zorrocky zorrocky är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 78
bebiskläder

Hej!
Nu är det dags för min del att börja sy lite bebiskläder, ska bli så kul!!! Det är dags om fyra månader så det är nog bäst att sätta igång. En liten fundering, plaggen är ju oftast i trikå och då är väl en overlock det bästa alternativet att sy med. Jag har bara en gammal variant som endast gör den rena overlocksömmen, frågan är då hur man snyggast och bäst fållar plaggen. Skulle ju vara kul med en täcksömsmaskin, men det kostar ju också...
Tacksam för svar!
Mvh Therese
zorrocky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 15:58   #2
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
När jag har sytt babykläder så har jag overlockat ihop dom och sen sytt ner sömnsmånen med vanlig raksöm tycker det har blivit riktigt bra.
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 16:00   #3
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Tvillingnål har jag alltid använt.
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-08, 17:28   #4
avsl09091600 avsl09091600 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 34
Har använt en himla massa muddtyg och mixat och matchat med. Har också använt en himla massa gummiband av bredare modell till benslut o.dyl.
avsl09091600 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-09, 12:16   #5
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Jag har använt mig av den elastiska raksömmen i min maskin, du vet den som syr tre steg fran och två bak. Har funkat för mig. Om du inte har något emot zig-zag så brukar även den funka på strechtyger, så tipsar man på alla gamla syböcker med mjuka tyger.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-10, 06:24   #6
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Just med barnkläder är det ju så att det kan vara lite knöligt att fålla plaggen med täcksöm i en overlock om man gör det som sista steg. Pressarfoten är ju lite längre och det blir ytterst lite tyg kvar att styra med. Då får man fålla först och sätta ihop sedan, visst fungerar det med om man är noggrann, men det är lite pilligt.

Därför är det inte så dumt att använda den vanliga maskinen i detta fall - även om det ser proffsigt ut med en täcksöm.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-10, 08:03   #7
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Jag brukar börja med fållarna när jag syr babykläder, det blir så pillrigt annars.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-10, 08:39   #8
HelenR HelenR är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 108
Jag fållar oxå arm och benslut först, dvs innan jag syr ihop något. Detta för att komma åt (t.o.m friarmen är för stor). Jag har använt tvillingnål, det blir både snyggt och håller bra. Oftast har jag vikt in mer tyg än fållen kräver, och sen klippt rent med liten vass sax för att det inte ska bli klunpigt.
Förr använde jag muddväv, men på senare år har jag klippt till en "mudd" av samma tyg som plagget och sträckt ut det ordentligt.
HelenR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-10, 16:05   #9
zorrocky zorrocky är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 78
Vad många bra tips Ni kommer med! Ja det är klart, täcksömmen kanske blir lite väl bökig när det inte är så mycket tyg. Ska testa både tvillingnål och mudd och se vad som känns bäst. Var och handlade lite tyg idag, det ska bli SÅ kul att sätta igång!
Har Ni några idéer vad som är enklast att börja med, byxor kan väl inte vara så krångligt!?
zorrocky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-11, 09:15   #10
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Jag skulle nog säga att byxor är enklast att börja med.
Förresten glöm inte jersyenål, annars kan det bli små hål vid sömmen och det är tråkigt när man lagt ner tid på detta.
Tröjor kan vara knepiga runt halsen, eftersom babysar ofta har oproportionerligt stora huvud så kan det behövas knappar vid halsen eller klaff hals. Dessutom tycker i alla fall jag att det kan vara lite jobbigt att sy kantband med strechtyger. Fast om du syr hals med mudd så blir det enklare.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-15, 09:01   #11
ElinL ElinL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 28
blindsöm

En annan fåll som funkar bra åtminstone på tyger som inte är alltför tunna är blindsömmen. Den blir snyggast om man skaffar en blindsömsfot till sin overlock, men det kan gå med vanliga pressarfoten också.
ElinL är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons