Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-04, 18:26   #1
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
strykbord istället för strykbräda

Jag vill redan nu be om ursäkt att jag ploppat ur mig en del frågor som har med inredning att göra.

Jag har dock lite funderingar angående att skaffa strykbord istället för strykbräda eftersom jag ofta har fem hundar med mig i ateljen så tycker jag att strykbrädan är lite ranglig. Lite hundbus så far den iväg en bit.

Jag har ett IKEA byske barbord med reglerbar höjd över sen förra flytten och funderar på att klä den med bordsduk och bomullstyg och använda som permanent strykbord istället för strykbrädan.
MEN frågan är om det så smart?? Någon som har gjort en liknande lösning och vet var det kan brista?? Blir det för tätt att ha bordsduk under finns det annat material??
Något som man ska tänka på när man stryker på massivt trä istället för dagens light brädor??
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-04, 18:38   #2
millyudden millyudden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 183
Hej!!
Beror kanske också på vilket strykjärn du tänker använda. Dagens strykbord är ju perforerade för att vi för det mesta använder ångstrykhjärn eller ev strykstation med stort tryck. Risken finns ju att det blir för blött under det fenomenet fick jag på min gamla strykbräda som var i solit trä typ spånskiva. det luktade inte gott till sist och vart blött och äckligt. Men det vart ju mest synbart sen jag köpte en ångstation.
Milly
millyudden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-04, 19:02   #3
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
Det var precis sånt

jag undrade över.... finns det ngt sätt att komma förbi problemet??
Kanske om man bara använder strykjärn utan ånga och vattenspruta?? Något material man kan ha under som tar hand dom fukten?

Senast redigerad av minx den 2007-01-04 klockan 19:05.
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-04, 19:12   #4
irre4ever irre4ever är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 98
Ikea har ju en "perforerad" strykbräda att ställa på ett bord. Det är modell mindre men inte så himla litet ändå. Jag tycker det fungerar utmärkt till att stryka kläder på. Och billigt är det också.
Irre
irre4ever är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-04, 19:38   #5
millyudden millyudden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 183
Ja det var en bra fråga. Hm kanske sänka benen på bordet och ta en stor strykbräda med perforerad underdel och bara använda ovandelen ta bort benen typ. En tanke bara vet inte om det funkar. Men använder du inte ångstryjärn så går det nog ändå, Men risken finns väl att du vill använda det ändå ibland. Jag köpte min senaste strykbräda på Lidl den är stor och rejäl ser nu att den skulle gå att ta av benen på och ändå få ett mellanrum underdär ångan kan försvinna. Hm kanske värt ett försök.
milly.
millyudden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-04, 19:58   #6
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
Vettig lösning

att köpa bordsstrykbord eller ta av benen på ett vanligt...
Jag vet att när jag vikarierat som sylärare har en del skolor strykbord. Ngn som vet hur dessa är gjorda??
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-04, 20:09   #7
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Lustigt att frågan kommer upp just nu, för jag har funderat på detsamma! Av andra skäl, men ändå. Jag tycker det skulle vara så hinla praktiskt att få en riktigt stor strykyta.
Min nuvarande strykbärda är av spånskiva och jag har aldrig märkt att det skulle vara några problem. Men då har jag förstås bara vanligt ångstrykjärn, ingen ångstation.
Kanske man kan ta en spåskiva eller annan skiva, borra en massa hål i den och låta den ligga på distansklossar på bordet?
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-05, 07:03   #8
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Kan detta vara ett alternativ?
http://www.ellos.se/misc/ProductZoom...ls_0895944.jpg
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-05, 08:43   #9
avslutad111024 avslutad111024 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 415
vad bra tips

precis de du visa från ellos har jag haft tankarna på att göra med min strykbräda,,men kanske bättre o köpa en sån här färdig istället.
avslutad111024 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-05, 10:19   #10
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Jag hade tänkt köpa mig det strykbordet från ellos förra året men det blev aldrig av. Tyvärr måste jag säga då den var 100:- billigare förra året. Ska nog köpa en i år bara jag kan bestämma mig för var jag vill ha den.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-05, 13:05   #11
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Ett strykbord låter ju underbart, det skulle jag vilja ha plats för jag med

Ang fukten undrar jag om du måste häfta fast filt och tyg på bordet eller om det går ha löst, för i såfall är det ju bara att hänga upp för luftning när man är klar?
Det kanske räcker att fästa bordstyngder för att det ska ligga still...
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-09, 06:51   #12
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Åh den från ellos vill jag ha!

Fast man ska ju vara säker på höjden innan man skruvar/borrar
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-09, 09:20   #13
myggorna myggorna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 771
När jag gick på folkhögskolan hade vi bara ett bord med filt och ett lakan på men vi hade vanliga ångstrykjärn och det var inga problem....
myggorna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-09, 13:44   #14
florin florin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 159
Jag minns att strykbordet från högstaietiden var av en laminerad skiva med filt på och sen ett styvt silver färgat tyg och överst ett vanligt bommulstyg. Minns detta eftersom vi tog bort allt och häftade fast det igen när vi förminskade bordet en gång...
florin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-09, 15:37   #15
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
Då kanske det funkar

trots allt med mitt byskebord med filt och överdrag med bomull....
Det silvriga på högstadieborden är väl bara ett sånt där värmetåligt tyg. Ngn som vet vart man kan hitta sånt??

Hrm Vet ni jag testar och avger rapport hur det hela klarar fukten undertill så småningom.
Ellosbordet var genialt... men jag är åxå ute efter lite större strykyta....
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons