Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-12-27, 20:33   #1
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Prinsessklänning

Hej jag har i ett svagt ögonblick lovat att sy lite utklädningskläder till barnbarnets dagis. Hade tänkt en princessklänning och krona samt en kungamantel och krona eventuellt även en spetsig fehatt. Två problem jag behöver diskutera.
Dom skall ju helst passa till olika åldrar 1-3 år.
Skulle vilja ha en "krinolin" i klänningens nederkant vad kan man använda då? Kanske korsettfjäder? Någon som har gjort liknande projekt som kan ge lite tips.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-27, 22:13   #2
tesslin tesslin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 65
jag har inte sytt nån prinsessklänning själv men det är ett projekt jag ska ta tag i någon gång iaf
hur som helst, det där med krinolinen.. min kusin fick en så underbar klänning av min mamma som hon hittat i nån affär i tensta. jag studerade klänningens uppbyggnad ganska noga och speciellt då underkjolen. de hade sytt in en plastskena i ganska stadig plast som liksom gick lite omlott för att kunna justera kjolens vidd nertill. jag tänkte tanken att prova något liknande med typ en rockring, annars kanske det går att använda plastskenor, som man har i vissa "korsetter", fast i ett längre stycke då förståss.. tror att jag kan få tag på bilder på klänningen på torsdag om du vill se. det kanske blir enklare att förstå vad jag menar då också
tesslin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-28, 09:13   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
När min dotter var 2 år sydde jag en prinsesskläning till henne, eller snarare en kjol och en kläning. Den används fortfarande, nu är hon 4 ½. Från början släpade den i golvet nu räcker den till knäna och liknar mer askungens arbetskläder med stora hål i

Genom att göra den två delad så kan både liten och stor ha den. Klänningen är sydd i velor med en halterneck och är på en liten prinssessa lång och lite löst sittande och på en stor tajt och kort. Kjolen är gjord av tyll och går inte ihop fram utan jag har rundat av den så den blir "prinsessig" och satt ett fint band som man knyter med en rosett fram, vilket också gör att den är lätt att reglera i storlek. På ett dagis kanske man dock ska undvika att personalen ska knyta, kanske kadborrband fungerar bättre då.

Om man vill göra en krinolin så finns det plast band att köpa i välsorterade tygaffärer som är utmärkta att sy ihop till en rundel i nederkanten. Jag har använt sådan i brettet till en häxhatt en gång och det är inte svårt alls, bara att sy en kanal och trä in.

Lycka till
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-28, 23:36   #4
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Citat:
tesslin skrev:
tror att jag kan få tag på bilder på klänningen på torsdag om du vill se. det kanske blir enklare att förstå vad jag menar då också
Vill gärna se bilder tack.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-30, 22:08   #5
tesslin tesslin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 65
det blev tyvärr inga bilder, klänningen hade försvunnit och skenan hade visst gått av för ganska länge sen..
men ett försök till att förklara det än en gång: tänk en fåll på kanske 2cm, sen trär man in en plastskena som går omlott (dvs den är längre än kjolens nedre omkrets). det är ganska enkelt gentligen. ett försök till en illustration:
själva fållen med skenan i som spänner ut tyget så det blir en cirkel
http://upl.silentwhisper.net/uplfold...load5/fall.jpg
förminskning med omlott
http://upl.silentwhisper.net/uplfold...litenskena.jpg
förstoring med omlott
http://upl.silentwhisper.net/uplfold.../storskena.jpg

hoppas det hjälpte lite, är hemskt ledsen över de utlovade bilderna
tesslin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-31, 09:42   #6
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Tack så mycket. Jag tror jag förstår nu. Skall gå till Knapp-Karlsson i Göteborg och se vad dom har.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-31, 13:40   #7
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Den prinsesskjol jag hade kär som barn hade en underkjol i tunn skumgummi för att stå ut. Den var väldigt hållbar och helt omöjlig att göra sig illa på.
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-01, 11:43   #8
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Det har du rätt i. På 60-talet hade tjejerna skumgummiunderkjolar för att få kjolen att stå ut. Tack för att du påminde mig.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-03, 13:27   #9
BirgittaHellner BirgittaHellner är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 125
Min kompis sydde en riktigt vacker historisk klänning... med väldigt utstående krinolin... hon tog vad som fanns.. just då Elkablar *ler* låter hel tokigt men d blev riktigt bra. kraftiga sladdar alltså..
BirgittaHellner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-03, 16:50   #10
ohelene ohelene är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 98
Eg sydde pinse og prinsessekrone til mine barns utkledningskasse. Laga de med borrelås slik at de passar til og med til voksne!

http://home.no.net/oddrunhe/hobbyblog/prinsess.jpg
og
http://home.no.net/oddrunhe/hobbyblog/prinsen.jpg

Mønsteret til prinsekrona stod et Ottobre design nummer (4/2004) og prinsessekrona laget jeg selv ut fra denne.
ohelene är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons