Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-06-23, 10:02   #16
OmDuInteFanns OmDuInteFanns är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 124
Verkar som att jättemånga tycker det är dötrist med mönster.. jag är tvärt om Går Skrädderi linje med mönsterkonstruktion och jag verkligen ÄLSKAR att konstruera mönster.. och sedan höra saxen klippa i tyget då mår jag bra
Sedan älskar jag det mesta annat oxå
Det värsta är när maskinen krånglar och man får göra om allt flera gånger.. då vill man bara springa därifrån och kasta uppgiften åt helvetet
OmDuInteFanns är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-26, 20:20   #17
Bluecloud Bluecloud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 157
Roligt...

Att gå och planera, titta på ett tyg i hyllan, rota bland gamla mönster och låta kreativiteten blomstra.

Att sy något riktigt lyckat "till ingen kostnad alls", av en rest av en gammal stuv eller ett återanvänt plagg, en dragkedja ur gömmorna eller några fina knappar som jag plockar ur knappsamlingen jag ärvt från barnens gammelfarmor.

Första provningen är alltid spännande, att se om det blir som jag tänkt.

Tråkigt...

När det inte alls blir som jag sett det för mig, när jag är trött och gör dumma fel, eller när jag upptäcker ett vävfel i ett tyg när jag nästan sytt klart.

Att sy byxor gör mig alltid frustrerad. Existerar över huvud taget "det perfekta byxmönstret"????
Bluecloud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-15, 16:21   #18
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 235
Det tråkigaste som finns är att klippa jack i sömsmåner vid svängda sömmar! Jag vet inte varför jag avskyr det så mycket, men det är det värsta jag vet...

(Ok, gammal diskussion, I know - men jag fick ett litet raseriutbrott innan när jag var tvungen att sitta och jacka lite... Jag AVSKYR det verkligen!!!)

Senast redigerad av alexandrabrinck den 2006-11-15 klockan 16:37.
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-17, 08:32   #19
esarina esarina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 13
Roligast:
Att tråckla ihop bitar och prova och inse att jag har något riktigt snyggt på gång.

Tråkigast:
Att laga gamla kläder. Göra nytt är så mycket roligare än underhålsarbete.
esarina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-17, 08:52   #20
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Citat:
alexandrabrinck skrev:
Det tråkigaste som finns är att klippa jack i sömsmåner vid svängda sömmar! Jag vet inte varför jag avskyr det så mycket, men det är det värsta jag vet...

(Ok, gammal diskussion, I know - men jag fick ett litet raseriutbrott innan när jag var tvungen att sitta och jacka lite... Jag AVSKYR det verkligen!!!)
Det som jag tycker är lite kul eftersom det gör att det ser så himla mycket bättre ut på andra sidan

Sprätta i känsligt tyg är värst sen kommer städning av syhörnan
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-17, 09:14   #21
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 235
Ok Alvan - jag har ett förslag: du jackar mina sömmar, så städar jag åt dig (jag tycker att städning kan vara ganska kul...).
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-17, 11:36   #22
bubbeli bubbeli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 26
För mig är allt kul, förutom att fålla gardiner kanske... När jag syr tänker jag i olika moment. Jag brukar bestämma mig innan jag börjar hur många moment jag ska hinna med den dagen tex. rita av och fixa med mönstret (gör ofta om befintliga mönster), nåla, markera och klippa ut. Då blir de moment som inte är så roliga inte lika tråkiga eftersom det kommer så mycket kul sen. Men visst finns det tyg som ligger för att man inte orkar klippa till, eller för att modellen man vill sy har nån detalj som man inte är så säker på...
bubbeli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-18, 08:22   #23
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det går jag gärna med på
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-18, 09:28   #24
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Tråkigaste momentet: Att sprätta. Eller fästa täcksömmar... Eller öht göra det där sista när allt är nästan färdigt!

Roligast: Det jag gillar bäst är att sy en stickning över en söm. Egentligen gillar jag all raksöm som är lite "pillig".
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-18, 10:20   #25
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Tråkigast (förutom att sy fel och behöva sprätta) är att fålla gardiner. Sidofållarna känns ju som 50 meter långa styck, tycker jag!

Roligast (förutom planeringen): sicksacka med overlocken!! Härligt tankebefriande! Bara att gasa och köra!!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-18, 12:57   #26
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Roligast :
Planeringen.Konstruera mönstret. Första provningen. Det färdiga plagget.

Tråkigast :
När nånting jävlas (konstigt, trots att jag är utbildad och sytt massor, kan saker ändå jävlas)
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-18, 17:19   #27
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Jag tycker, utan tvekan att det tråkigaste är att sy formad linning. Alla delar att hålla reda på. Vilken sida vill jag ha knappen på? Hur är det nu jag ska lägga klistertyget osv. Och när det blir fel så är det så mycket man måste göra om... BLÄ!)

På god andraplats kommer att sy ochf ramför allt klippa upp knapphål. Så definitivt liksom, det går ju inte att ångra sig om det blir fel.

Roligast är nog att sy stickningar, när man lyckas blir det så himla fint


/Ilsefin
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-18, 17:25   #28
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Att öppna knapphålen är ju fort gjort med sprättkniven för knapphålsöppning.
Om ett knapphål blir lite fel, går det att sprätta upp och göra om, kanske inte så skoj!

Jag har kommit på nu sedan jag skrev i den här tråden, att jag blir lite less om jag har många lika saker som ska sys! 2 - går bra, men är det fler, då tycker jag att det blir tråkigt.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-18, 18:47   #29
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Citat:
Dahlia skrev:
Att öppna knapphålen är ju fort gjort med sprättkniven för knapphålsöppning.
Om ett knapphål blir lite fel, går det att sprätta upp och göra om, kanske inte så skoj!
Jo, jag har en sån där knapphålssprätt. Det är inte det att det är svårt eller jobbigt att göra själva sprättandet. Det är det där att när man väl har sprättat isär knapphålet så går det inte att ångra sig. Då måste det stämma. Jag är lika feg när det gäller att sätta saxen i tyget...

/Ilse
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-18, 20:50   #30
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Jag tyckte väl att det hördes lite vanskligt att klippa upp dem!
Ja, visst kan det vara lite pyssligt att få dem exakt, och att de blir raka!
Det dyraste tyget jag satt saxen i var ett kostymtyg för 500,-/m det kändes lite "agasamt" att klippa i. Men det gick bra, det vart 25 st helfodrade västar av det, och det var 3 fickor på varje också!
Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons