Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-10-21, 15:27   #1
Elisabeth73 Elisabeth73 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 100
Min första korsett

Ska ge mig på att sy min första korsett. Allt matrial är inköpt men jag har en fundering.Jag har broderad satin till framsida, lakansväv som mellantyg och vanligt fodertyg. ska jag även ha viselin?
Ska fodret ha mer stadga? typ satin,eller??

Var och handlade mönster i går, men var tvungen att beställa. får vänta ca en vecka (suck!!).
Köpte ett annat mönster med tillbehör för att ha som provex.
Elisabeth73 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-21, 17:07   #2
Banshee Banshee är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 149
Vilket mönster har du tänkt att använda?

Jag skulle rekomendera att du har ett lite stadigare tyg som inte tenderar att dras sönder. Får man inte tag på coutil så kan bomullstwill fungera fint, eller bomull/polyster, om man hittar ett som inte är så sladdrigt.

Ordentligt tät lakansväv har jag använt någon gång, och det fungerar, om man hittar en i lite finare kvalitet som är tätt slaget.

Beroende på yttertyget, och hur stadigt det är, är det inte alltid nödvändigt med ännu ett tyglager om man har ett ordentligt foder, jag brukar försöka undvika för många lager tyg(jo, jag vet att folk har dille på att "ju fler lager ju bättre korsett..." vilket jag anser är nonsens. Har man riktigt bra tyg går det utomordentligt bra att göra en fullt fungerande korsett i ett lager också.), eftersom att det lätt blir klumpiga plagg och sömsmåner. Är det ett ostadigt yttertyg kan det ju dock kännas bra att dublera med något vettigt.

Detta förutsatt att det är ett "riktigt" korsett-mönster.
Banshee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-21, 20:13   #3
Elisabeth73 Elisabeth73 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 100
Tack för info

jag startar med en korsett från VOGUE V2810.
Nästa blir en vktoriansk (historik) korsett från Butteriks, Mönsternummer kommer jag inte ihåg. Jag får mönstret nästa vecka.
Tack för info.
Någo mera som har info eller tips när man syr sin första korsett?
Ska man gå efter mått eller ska man ta en storlek mindre?
Ska rita upp mönstret i morgon så jag vet vilka mått det blir.
Elisabeth73 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-21, 20:44   #4
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Angående tyg:

Är yttertyget tunt eller sladdrigt kan det vara en bra idé att stadga det med vliselin. Fodertyg är lämpligtvis i bomull, vill du ha en trelagerskorsett så kan du ha lakansväv i mitten och kanske något stabilare bomullstyg (twill är bra) närmast kroppen. Fodret ska iaf vara såpass stabilt att det inte behöver stabiliseras ytterligare med vliselin.

Vogues mönster vet jag inget om men Buttericks 4254, modell C, har jag sytt några korsetter av. Deras storlekar verkar utgå från att man ska kunna dra ihop korsetten helt där bak (minst!). Jag började med en i storlek 12, sista jag sydde var storlek 8 och fortfarande lite stor.. Föreslår att du mäter dig själv och jämför med 2-3 storlekar mindre på mönstret, och ser vilket som passar bäst. En toall kan vara guld värd!
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-22, 19:13   #5
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
Jag tycker nog att på sin första korsett kanske det kan vara bra att undvika mer än två lager, om man inte är otroligt noggrann och vet exakt vad man håller på med från början. Jag tycker att det lätt blir mer rynkor så fort det tredje lagret kommer på.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-10, 08:40   #6
MossaQ MossaQ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 42
Nu e det klippt

Igår klippte jag ut delarna till min allra första korsett, den är väl mest tänkt som prov/ toille men om den blir väldigt bra kommer jag bevara den och ha den under min brudklänning.

Läste några inlägg ovan att de är stora i strl - för jag tror att jag just det Buttricksmönstret och valt just modell C. Jag får väl trockla ihop och prova. Hur stor glipa ska man ha i ryggen om man bara drar ihop med händerna, jag menar innan korsetten är klar och man kan börja snöra.
MossaQ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-10, 09:34   #7
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Tänk på att din kroppsform förändras olika mycket i olika korsetter (tex ev smalare midja, plattare/uppushade bröst etc.) vilket kan påverka hur din klänning sitter. Många historiska korsetter ger tex en helt platt framsida och en fantastisk urringning, men det passar tex inte i en prinsess-skuren klänning som följer ett normalt runt brösts form. Andra korsetter ger mer timglasform.

Ska man ha en klänning som är tajt upptill kan det därför vara bra att prova ut den med korsetten på.
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-10, 11:59   #8
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Buttericks är defenitivt stora i storlekarna! Man bör gå ner 2-3 storlekar jämfört med vad de föreslår, annars kan man dra korsetten två varv runt sig...

Modell C är en kort modell som inte markerar midjan speciellt, hade jag sytt den hade jag absolut tagit in den ett par cm i midjan!

Angående att dra ihop den i ryggen, det säger inte så hemskt mycket. Det är lite för godtyckligt. Kan du dra ihop den helt är den absolut för stor, dock! Det bästa du kan göra är att mäta ditt midjemått, och midjemåttet på mönsterdelarna (dra ifrån sömsmån, givetvis). Där ska det skilja 5-10 cm. Gör samma för höft och byst, se till att du mäter på samma höjd på mönster och kropp bara.

Det är onödigt att sy upp en toall om man redan från början vet att den kommer bli för stor, det säger dig inget annat än att du behöver gå ner några storlekar. Eftersom en korsett tar ett antal timmar föreslår jag att du klipper ut några storlekar mindre (kanske kan du använda de redan utklippta delarna?) istället.

Lycka till!!
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-10, 13:46   #9
MossaQ MossaQ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 42
Tack för era svar,
Jag gjorde den mindsta storleken som fanns i mönstret strl 12.
Ska mäta midje-, höft- och bystlinje för att jämföra med mina mått. Ska kolla om det skiljer 10cm ca, annars fixar jag det.
Borde förståss(!!!) mätt livlängden innan jag klippte ut mönstret men jag var ju så ivrig att börja :-D

Jag har tänkt att min brudklänning ska vara starkt 1800-tals inspirerad och jag ska låta sy upp den så därav valet av denna korsett. De hör lixom ihop.

Kanalerna för korsettskenorna, ska jag sy på band på insidan eller kan jag använda den klyvpressade sömnsmånen som kanal? Om jag syr en stickning rakt igenom alla lager menar jag.Sedan föra in korsettskenan i sömnsmånen mellan foder och mellantyg?
MossaQ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-10, 13:57   #10
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Band på insidan behöver du bara om du bara har ett lager. Om sömsmånen räcker går det jättebra att använda den (men du kan ev behöva fler kanaler), annars så syr man bara kanaler genom alla lager och sticker ner mellan inner- och yttertyg.

Häftigt med 1800tals brudklänning, hopppas att vi får se den sedan!
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-10, 14:10   #11
MossaQ MossaQ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 42
klart att ni får se bild.... fast bara om den blir fin ;-)
MossaQ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-13, 12:54   #12
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Generellt tycker jag Vlieselin är trevligt. Ger lite stadga och är bra för man kan "kladda" på det. Göra markeringar med blyertspenna.
Till vissa tyger (färger, yta) kan Vlieselinet hjälpa till att öka "synbarheten". Att sy svart tråd på svart tyg är ingen höjdare. Ett grått Vlies hjälper.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-14, 07:03   #13
MossaQ MossaQ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 42
Morrflickan: sydde ihop alla delar igår - å du hade mer än rätt. Det var en KORT modell. Jag kommer att fortsätta sy den för att se hur den sitter med alla skenor i men jag kommer inte lägga ned maaaassor utav tid och pengar på den då jag redan nu ser att den inte blir som jag tänkt mig.
Men nästa kan ju bara bli bättre :-)
MossaQ är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons