Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-09-21, 15:11   #1
undine undine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 97
Alvtröja, uv-färg, tröjtryck

Någon som har typ någon form av enkel ritning o dyl på alvtröjor? Jag tänker främst på de fräcka luvorna som är så svåra att göra "by hand".

Jag undrar också om det finns något sätt att trycka text på tröjor själv utan att måla för hand. Jag gör egna schablontryck och vill nu ge mig på att sätta text på tröjor och inte bara ett ord mitt på utan lite längre och rolig text.

Finns det typ stämplar man kan köpa för detta andamål? Jag har aldrig sett något sådant..

Slutligen undrar jag också om ngn vet var man kan köpa vattenfast uv-reflekterande färg? Inte bara glow in the dark utan alltså uvfärg som ska vara vattenfast.

Tusen tack mina vänner.
Emelie.
undine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-21, 16:21   #2
Tripteaser Tripteaser är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 169
Haha, specielt svårt e de inte att göra en alvluva.. de e bara att ändra lite.. Jag har en ritning över de mönster jag använder liggade i ett av mina album - Mönster..!

Hmm, uv färg har jag en länk till dig här: http://www.djservice.org/WebSite/
Gå till Tillbehör på menyn uppe på sidan, sen väljer du UV produkter i spalten på vänster sida..

Lycka till!

Har du fler frågor om alvtröjor m.m kan du komma direkt till mig om du har lust

//Erika

Senast redigerad av Darkweaver den 2006-09-21 klockan 16:35.
Tripteaser är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-21, 20:30   #3
undine undine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 97
Hej Tusen tack för ditt svar! Jösses, sjukt fina grejer du har och tack för mönstret Verkar inte finnas ngn funktion för att lägga till ngn, hade varit bra att ha koll på ditt galleri Ska kika in din hemsida också
undine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-21, 22:25   #4
Tripteaser Tripteaser är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 169
Nja, man kan itne lägga till ngn som ngn soirts vänskapsrelation här tyvärr.. Inte alltid lätt attt hålla koll på vem man behöver ha tag i hela tiden.. Om de va sånt du menade? Kanske ska lägga upp de som förslag?

Tack! Hoppsa du får nytta utan luvmönstret.. Det är ju inte så svårt egentligen!
Men som sagt, e de ngt mer, kan du komma till mig direkt, när de gäller alvtröjorna då vill säga..

//Erika
Tripteaser är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-09, 21:18   #5
ikamymlan ikamymlan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 77
Vet inte riktigt vad du menade i din fråga om tygtryck... Du skrev att du har gjort egna schabloner, men att du vill ha mer text,. Vad är det som gör att du inte vill använda schabloner? Att det blir så mycket text att bokstäverna blir små och svåra att skära ut?

Nu vet jag ju inget om i vilket material du har gjort schablonerna, och hur du har tryckt med dem o.s.v... jag har själv skurit en hel del småpetiga saker för hand. med en bra kniv och rejält med tålamod kommer man ganska långt.

Om du använder screentryckram finns det ju en metod som baserar sig på en slags fotoemulsion. med hjälp av den kan man göra väldigt detaljerade tryck, och man behöver inte heller planera trycket så att schablonen "hänger ihop". Metoden går ut på att man preparerar tryckramen med fotoemuslionen och sedan belyser den med en lampa. Jag har läst en del om metoden, men inte testat den själv eftersom den innebär en hel extra kemikalieanvändning jämfört med de vanliga tygtryck jag har gjort. Dessutom borde man göra extra screentryckramar för varje motiv, i alla fall om man vill spara dem och använda dem igen.
ikamymlan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-11, 09:13   #6
undine undine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 97
ja precis, jag vill ha bokstäverna perfekta, som de blir när man beställer ett tryck på en tröja. Jag har provat att skära ut men det blir så hattigt och fult; det ser verkligen hemmagjort ut.

Okej, det där andra lät både avancerat och dyrt. Då måste man väl köpa en massa vätskor och den där lampan o hela kitet? Finns det inget annat sätt? Jag har letat länge efter stämplar, men det verkar inte finnas.. vanliga stämplar i typ trä som man målar på och bara trycker med..
undine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-11, 21:04   #7
ikamymlan ikamymlan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 77
Fast det går ju att öva upp skärförmågan också om man är lite envis. Hade inte tänkt på det tidigare, inte förrän jag skulle lära upp en kompis i tygtryckandets konst och insåg att skärandet går oändligt mycket bättre för mig. Fast det är jätteviktigt att ha en bra och vass kniv! Dessutom kan det vara lite skillnad på materialet man skär i. jag har skurit i Overheadfilm och kontaktplast tidigare. Numera skär jag i en annan sorts plast, lite mjukare, som jag köper som metervara på en hobbyaffär. Vet inte vad den heter, men den är mjukare än overheadplast, halvgenomskinlig... påminner om plasten som plastfickor är gjord av, fast tjockare. Lite seg i kvaliteten.

Senast redigerad av ikamymlan den 2006-10-11 klockan 21:07.
ikamymlan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-11, 21:28   #8
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Man kan skippa lampa och bord och använda den stora lampan på himlen (solen) istället. Med ram, skrapa, och kemi så hamnar priset mellan 1200 kr och 1600 kr skulle jag tro. Men då har du så du klarar dig ett tag.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-13, 00:45   #9
undine undine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 97
oj du milde, ja det är lite väl mastigt det, heh.
undine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-07, 14:11   #10
klyka klyka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 48
Kan man inte köpa stämplar och använda?
klyka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-07, 15:11   #11
Verdandi Verdandi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 62
panduro har stämpelsatser med hela alfabetet, runt 140-150 kr har jag för mig. www.pandurohobby.se
Verdandi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons