Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-08-14, 17:58   #1
TuvaMeja TuvaMeja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 76
Servetter

Hej!

Har fått i uppdrag at brodera in initialerna på några linneservetter till ett par som skall gifta sig. Min frågan är : Tar man hennes eller hans initial först och skall man ha punkter emellan?

Tack på förhand.

Elisabeth.
TuvaMeja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-14, 19:35   #2
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Bra fråga. Förr markerade man även lakan med initialerna. De som jag har funnit har det bara varit fruns initialer eftersom det var hon som gjorde arbetet. Idag när man gör åt ngn annan så tycker jag att det är svårare. Fråga hur dem vill ha det. Vilket efternamn ska de ta? Mannen skulle väl stå först skulle jag tycka, herr och fru, mannen i huset etc.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-14, 19:50   #3
christel christel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 299
hej !
Här är det nog mannen som ska stå först enligt gammal tradition . när man bjuder till bröllop skriftligt vet jag att mannen ska stå först så det är nog så här med.
christel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-14, 23:18   #4
KarinA KarinA är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 86
Jag tycker nog också att brudparet kan få välja själva men enligt min klassiska uppfostran så är det just vid förlovning, trolovning och bröllop de enda tillfällena när mannens namn står först (alltså trycksaker i anknytning till det). I alla övriga tillfällen är ordningen fru, herr och sedan barn i fallande ålder.
KarinA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-15, 07:30   #5
barwin barwin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 278
Mina föräldrar gifte sig 1953. Dels har mamma broderat bara sin första bokstav, dels har hon broderat bådas första+efternamnets första. Då är hennes initial först, efternamnet i mitten och pappas sist. Men jag tror att det hänger ihop med vilka bokstäver det är och att det ska se snyggt ut.

Utseendet kan alltså vara minst lika viktigt som traditionen.
barwin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-15, 07:50   #6
HelenR HelenR är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 108
När jag gifte mig fick jag mormors (& morfars)brudlakan, som även avvänts av mamma & pappa) när de gifte sig. För varje brudpar är monogrammet (samt datum) broderat och på dessa lakan är det brudens förnamnsinitial, gemensamma efternamnsinitialen och sist brudgummens förnamnsinitial. Mamma har även en massa linneservetter med momogram, dessa har hon vävt & sytt själv. De har hennes eget monogram, antingen som gift eller ogift beroende på när hon sytt dem. I det fall du beskriver tycker jag att du ska sätta brudparets gemensamma monogram eftersom det görs av dig och som gåva till bröllop.
HelenR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-15, 16:21   #7
TuvaMeja TuvaMeja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 76
Hej!
Tac för alla svaren, undrar även om det finns någon som vet om det finns någon bild på en servett med brodyr på så man kan få tipps på hur stora bokstäverna skall vara och hur placeringen blir bra. Vilken färg skulle ni valt? Servetten är beige med svagt rosa i. Skall jag förstärka det rosa med rosa eller ta brunt, eller helt bryta färg och ev. ta tex. turkost. Är inte så duktig på färger. Spänner man servetten snett i bågen för att få det snett i ett hörn eller går det möjligtvis att ändra det i programmet innan jag laddar ner det i kortläsaren?
Tack än en gång för er hjälp.

Mvh. Elisabeth.
TuvaMeja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-15, 19:14   #8
TuvaMeja TuvaMeja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 76
Hej igen!

Glömde fråga hur man gör för att få broderiet långt ut i hörnet?

Mvh. Elisabeth

Ps. hittade hur man får broderiet snett.
TuvaMeja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-15, 19:33   #9
christel christel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 299
Enklast för att få broderi ut i hörnet är att spänna fast rivbart papper i bågen .Märk ut var du vill ha broderiet på servetten, tråckla fast det ovanpå pappret och brodera .
prova gärna på en annan tygbit innan du gör det på finservetten.
Christel
christel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-16, 07:10   #10
symamsell symamsell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 286
Hej Elisabeth,

Här kan du se foton på lakan som jag gjort till ett brudpar:
http://www.geocities.com/symamsell/lakan-thk.html

Deras efternamnsinitial är i mitten, lite större. Brudens förnamnsinitial till vänster, brudgummens till höger. På örngotten gjorde jag resp. förnamnsinitial som spegelmonogram.

Hoppas du får några idéer!

Hälsningar
Merja
symamsell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-16, 08:18   #11
Anncie Anncie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 41
Hej
Jag broderade namnen på servetter till min bror när han gifte sig. Jag broderade hennes namn först.Hela deras namn och datum i mitten på servetten och namnet på den som skulle ha den i en hörna. det blev samtidigt bordsplacering med dem också. Sen fick var och en ta med sig servetten hem.
Brudparets namn broderade jag i guld och de andra i lia, samma färg som tärnornas klänning. Det blev mycket uppskattat.
Kolla fotot på servetten. har inget kort ännu på dukningen, men det blev verkligen bra.
Anncie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-16, 08:19   #12
Anncie Anncie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 41
Verkade inte som det kom något foro med på servetten. Försöker igen
Anncie
Bifogade bilder
 
Anncie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-16, 08:20   #13
Anncie Anncie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 41
Så här ser den ut innan vikningen
Bifogade bilder
 
Anncie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-16, 08:30   #14
TuvaMeja TuvaMeja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 76
Tack!

Alfabetet som du hade med verkar vara jättefint, även lakanen och kortet du gjort, nu har jag lite att gå efter. Skall även iväg och köpa lite rivbart att tråckla på, nu vet jag hur jag skall börja. Ps. Blir nog många prover först.

Mvh. Elisabeth.
TuvaMeja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-16, 08:34   #15
TuvaMeja TuvaMeja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 76
Hej!

Jättefina servetter. Skall nog kolla upp om dom ev. vill ha datum med, verkar vara en bra idé.

Mvh. Elisabeth.
TuvaMeja är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons