Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-07-03, 06:19   #1
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Sy ny klädsel till soffa+fåtölj

Hej!

Jag har fått en soffa och fåtölj, som jag tänkte sy om med skapligt billiga möbeltyger. Jag har sett i gamla inlägg om furulunds modetyger, samt stoff&stil. Jag satt igår och kollade i stoff&stil, och såg flera ganska OK tyger, men jag vet inte hur jag ska tolka vad-det-nu-heter-slitstyrkan. Det fanns tyger med 20000, 28000 samt 50000 i slitstyrka. Hur starkt är 20000 resp 50000? tyvärr hade furulunds slutat med postorderförsäljning, får se ifall jag kommer till Västerås och kan kolla vad de har.

Finns det någon bra tygaffär i Stockholm med bra möbeltyger, som inte kostar skjortan? Affären i Sumpan t.ex.?

Brukar ni tvätta tygerna innan ni syr om till möbler?

/Emma
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-03, 07:22   #2
Mirja Mirja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 197
Tygverket på st Paulsgatan har mycket möbeltyger och är ganska billiga.
Mirja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-03, 07:56   #3
altikh altikh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 199
Slitstyrkan mäts i Martindale, ju högre tal desto bättre slitstyrka. Tror att möbler i offentlig miljö helst skall ha minst 50000 men det behöver man nog inte som privatperson. Beror förstås på hur länge du har tänkt att ha tyget, på barn och hundar etc. Mio hade ett enda möbeltyg som gick till 100000 för ett par år sedan, men merparten av tygerna låg långt under det.
/Alice
altikh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-03, 08:12   #4
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Hur mycket är "ganska billigt"?

Det är första möbelrenoveringen jag gör (jag vet faktiskt inte ifall min maskin tål att sy i så grova tyger, Bernette 90e). Jag väljer mellan att köpa ett billigare tyg, för att då gör det inget om det går snett (å andra sidan kommer tyget förmodligen inte motsvara "drömsoffetyget"), eller köpa ett tyg som jag verkligen vill ha - och då få se pengar flyga iväg ifall jag misslyckas... men hur svårt kan det vara egentligen?

Jag har barn, men där är jag mest orolig för saft- och choklad-fläckar. Därav vill jag kunna tvätta tyget emellanåt. Jag tror inte att jag vill ha tyget mer än säg 5 år, så då kanske 50000 är att ta i.

/Emma
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-03, 08:57   #5
altikh altikh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 199
Det är lättast att få bort fläckar från ylletyger, man hinner torka bort de före de fastnar och det behöver inte tvättas.
Bomull blir snabbt smutsigt och måste tvättas ofta om det inte är behandlat. Det slits också snabbare, det samma med viscose och lin som inte har någon bra gnidstyrka. Billiga tryckta tyger är ofta av dålig kvalite och mönstren försvinner efter ett tag. Det är också bra att ta ett tätvävd tyg, ett som inte har lösa trådar/flotteringar. Ett riktigt möbeltyg skulle jag inte tvätta först medan jag nog skulle tvätta ett vanligt linne eller bomullstyg.
Sämsta valet tycker jag är linne och viscose, därefter bomull och det bästa är ett ylletyg men sedan beror det mycket på om du hittar ett tyg du tycker om och på priset förstås! Det finns bra tyger med nya material men jag tror de blir dyrare.
Det viktigaste är nog att du trivs med färgen och mönstret. Tyvärr känner jag inte till din symaskin men jag tycker att den _borde_ klara av att sy i möbeltyg men det vet jag alltså inte.
/Alice
altikh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-03, 09:21   #6
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Jag hade just en fläck-diskussion med min man, och han undrade om det finns någon "snäll" impregnering till tyg (vi diskuterade vax i etanol, eller något liknande).

Men ylle låter ju som en bra, miljö- och hälsovänlig "impregnering", det låter också lite dyrt.

Ringde furulunds i Västerås, efter att ha läst på forumet om indisk bomull där som skulle vara "bra"-Tyvärr hade de bara två färger kvar i den grova varianten, jag ska få prover på dessa och några tunnare.

Vi vill ju inte lägga ut alltför mycket pengar på ett möbeltyg, för då känns det som att vi lika gärna kunde köpa en ny tygsoffa. Å andra sidan känns det inte kul att köpa ett tyg som känns halvbra, lite fel färg, inga mönster osv.

Stoff och stil hade några ljusa, beiga eller vita möbeltyger, jag tror jag skickar efter prover från dem, så kan jag ju titta på matchande mönstrade, som får kosta lite mer, t.ex. på affären på St. Paulsgatan.

/Emma
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-03, 10:15   #7
altikh altikh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 199
Indisk bomull brukar vara av mycket dålig kvalite så jag skulle inte ta det (om inte Furulunds har någon annan sort än den vanliga då). Det finns tryckta tyger som behåller mönstret men de brukar inte vara så billiga, svårt att säga något mera generellt när man inte har sett tygerna. Man kan ha tur och hitta något bra och billigt men oftast är det så att "man får vad man betalar för".
Du kan också försöka hitta något mönstervävt tyg som har korta flotteringar dvs inga långa hoppor av mönstertråden. Slitstyrkan är mycket sämre för en ensam löstliggande tråd än för exakt samma tråd nervävd i tyget. Själva _mönstret_ däremot kan vara hur stort som helst, det har inget sammanhang med själva bindingen i tyget.

Lycka till!
/Alice
altikh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-03, 10:53   #8
Mirja Mirja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 197
Med ganska billigt menar jag att de har möbelsammet för 400 kronor metern (NKs kostar mellan 900 och 1500 kronor). Kanske inte idealet om man har barn, men de har mycket andra tyger också.
Mirja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-03, 11:09   #9
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Tack så hemskt mycket för era råd!

Jag ska kika lite på prover som furulunds skulle skicka hem till mig. De stämmer inte med färgerna som vi vill ha, men då är vi ju i alla fall igång och letar. Vi ska ta en titt på tygaffären på St. Paulsgatan, så vi vet vad vi vill ha. Det är ju svårt att veta hur man egentligen vill att soffan ska se ut, när man inte vet vad man har att välja på.

Jag tror att själva soffan och fåtöljen är av god kvalitet, men tyget som sitter på har slitits ut (sittkuddarna hade mönstrat tyg med dålig hållbarhet).

Problemet är väl lite också det jag nämnde i början, eftersom jag aldrig gjort detta förut, så känns det läskigt att köpa dyra tyger. Å andra sidan skulle det vara kul att lyckas med detta projektet!

/Emma
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-03, 13:14   #10
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Du skall välja ett kraftigt,tätvävt och stadigt tyg Titta om du kan tvätta det, många kan man köra i 30-40 grader. Och du måste tvätta innan tillklippningen för att det skall krympa färdigt.
Om du är osäker på ett tyg köp en liten bit och prova i maskinen så du ser om färgerna klarar det.
Hur kraftigt det beror på vilken känsla du vill ha i soffa .men det bör vara tätvävt och stadigt iallafall.
Indiskt bommul brukar vara glest i väven.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons