Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-06-20, 12:39   #1
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Snålis

Jag blir så trött på mig själv ibland. Jag måste alltid snåla med tyget (trots att jag har gott om det). Jag kan hålla på och flytta om mönstren i evighet för att spara in på tyget.
Jag har alltid nån halvmeter över på nästan allt jag syr. Visserligen kommer det till användning till kjolar och annat till barnbarnen.
Finns det någon annan som är så här knäpp?
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-20, 12:44   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Här finns en till!!! Jag får alltid över om jag köper lika mycket som det står i mönstren!
Det är inte att vara snål,,, jag kallar det att vara Ekonomisk!!
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-20, 12:52   #3
Tess Tess är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 224
Jag är absolut med i den här "tygspararklubben"
Kan spara massor med tyg och ändå få mönstren att passa.Det gäller bara att tänka lite annorlunda än vad det brukar stå i beskrivningen.
Kul att det finns andra likasinnade.
Och absolut är det inte att "snåla".
Det är sunt förnuft!
TESS!
Tess är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-20, 12:58   #4
OmDuInteFanns OmDuInteFanns är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 124
nyligen sydde jag byxor till min granne, eftersom jag "snålade" fick jag tyg över - som sedan visade sig vara perfekt till linning till mina egna byxor jag skulle sy! så snåla på är bara bra
OmDuInteFanns är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-20, 13:06   #5
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Skönt att man inte är ensam knäppgök då.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-20, 14:49   #6
Gidget Gidget är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 718
Här är en till snålis. Jag köper sällan tyg till något speciellt utan köper tyg när jag ser något som jag bara måste ha. Då blir det att man köper så mycket så att det ska räcka! till vad? När man sedan kommer på vad man vill göra med tyget så villman ju inte slösa med det utan kan pussla i timmar för att få någon liten "braha"-bit över. Dessa bitar kan vara många, men förr eller senare får man användning av dem och då är man glad att man snålade.
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-20, 15:17   #7
krumeluren krumeluren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 61
Att använda så lite tyg som möjligt till så mycket som möjligt, ser jag som en sport. Det viktigaste efter Resultatet
krumeluren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-20, 17:50   #8
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
Det är väl bara bra på att "snåla" även om det inte behövs. De kunskaperna kommer väl till pass när det verkligen finns behov!

Och dessutom, tyget som blir över är jättebra att ha. När jag har sytt ett antal blusar till min brorsdotter t.ex. och det har blivit tyg över (det blir det alltid...)syr jag antingen en kjol i ett eller två av tygerna eller en volangkjol eller så med flera resttyger. Jag har också sytt små solhattar med olika matchande stuvar från blusarna. Passar kanonbra.
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-20, 18:27   #9
KimCorein KimCorein är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 17
jag är ytterligare en. har flera lådor med "bra-att-ha" tyger som blivit över efter pusslande. men jag är lite sämre på att använda upp det. /nina
KimCorein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-20, 18:46   #10
Odette Odette är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Jag är precis likadan, sen står jag där med en bit kvar som jag oftast inte använder till någonting. När dottern var liten kunde jag sy dockkläder av det men nu blir det oftast ingenting.
Odette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-20, 22:07   #11
idamarja idamarja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 74
jag svor idag över mig själv och alla mina lådor & påsar med "bra o ha bitar" som jag har sparat, små små tygbitar som det nästan inte blir nått av, men plötsligt så blir det nått, foder, kantning. Kläde speciellt, det är så dyrt så det nämns ja inte slänge, ibland råkar man riva lite för brett eller lite för smalt till passpoaler, bitar som nästa gång kanske är perfekta, men ofta e dom bara nån cm för kort så man måste ändå riva en ny bit...
idamarja är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons