Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-03-13, 19:49   #1
UlricaLo UlricaLo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 3
Efterlyser smönster på finsk stickad vante

Hej
Jag efterlyser ett mönster på ett par vita finska vantar. Om jag minns rätt var mönstret uppe på handryggen broderat i klara färger (blått, grönt, rött, gult) och inte stickat men jag kan ha fel. Vanten har krage och den kan snörpas åt med en snodd med tofs.

Min mammma köpte denna vante på 80-talet i norra Finland när hon var guide på Nordkalotten. Jag tappade bort dem och skulle vilja ersätta henne med ett par som jag gjort själv.

När jag gick i 9:an hittade jag ett mönster på dessa vantar men det var på finska... jag var heller inte så smart att jag tog en kopia på det. Så jag vet att det ska finnas i allafall!

Blir mycket tacksam om någon vet något!
UlricaLo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-13, 21:18   #2
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Jag vet precis vilka vantar du menar!!!
Jag stickade såna för jättelängesen, antagligen på 1970-talet.
Jag har varken vantarna eller mönstret kvar, tyvärr.
Mönstret hittade jag i Tidningen VI, där det var en stor färgbild. De kallades vantar ifrån Karelen. Mönstete uppe på handen stickade jag in, men det var jättebökigt minns jag. Det är säkert mycket enklere att brodera det efteråt med maskstygn. Resultatet blir lika på rätsidan.

Det som är kul är att jag såg dessa vantar med både foto och beskrivning i någon bok för inte så länge sedan!!! Du borde ju kunna hitta den boken också. Det kan ha varit på ett bibliotek ellr i en bokhandel. Jag minns tydligt att jag bläddrade i boken och hajade till när jag såg "mina vantar". Tyvärr kan jag inte minnas vad boken hette, men det kansjke någon annan här på Sysidan vet!
Vantarna är alltså tunna vita tumvantar med en bred mångfärgad "krage"(istället för mudd) och har en mönsterstickning på handryggen i flera färger som är lite kantiga rutor som liksom sitter ihop. Vid handleden finns en snodd, så de kan dras ihop.
Folklorekänsla över det hela. Hoppas någon känner igen dem!
Åsa
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-15, 07:02   #3
UlricaLo UlricaLo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 3
Åh jag blir så enormt lycklig!

PRECIS så ska de vara. Du beskriver vantarna precis som jag minns dem.

Underbart. Det känns som jag har dem på spåren nu... så då borde jag väl kunna lyckas.

Om någon vet vilken bok så är det bara att skriva här.

Tack snälla Åsa!
UlricaLo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons