Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-03-04, 19:49   #1
HannaHolm HannaHolm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 8
Hjälp med mönster till studentklänning

Hej!

Jag har letat som en galning efter en klänning att ha på studenten, och nu har jag äntligen hittat en jag gillar, men jag kan inte hitta något liknande mönster, någon som kan hjälpa mig?

Kanske om ni vet något bra "grundmönster" som man kan använda?

tacksam för alla tips...

ps. jag hittade klänningen på www.faviana.com om det hjälper något?
HannaHolm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-04, 20:03   #2
bwear bwear är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 87
Hej,
Jag vet inte var du kan hitta precis som dessa, men du kan ju prova www.kwiksew.com, www.neuemodestil.de, www.butterick.com och där kan du även kolla in Vogue och McCallsmönter.
Där borde du kunna hitta något som passar
Lycka till!!!

Bodil
bwear är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-04, 20:41   #3
HannaHolm HannaHolm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 8
tack, men jag har redan kollat igenom de sidorna, jag tror iaf inte att jag har missat ngt, men tack ändå!
HannaHolm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 10:50   #4
janesjogren janesjogren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 38
kan du ge en mer precis länk till vilken klänning du tänkt sy. Om du inte hittar ett mönster som liknar och r lätt att modifiera så är det ju till att göra ett helt nytt mönster men det kan ju vara svårt. Det är ju särskilt svårt att hjälpa till med ideer om man inte vet vad det är för klänning... Om du får fram en bild kanske jag kan komma med en ide.
janesjogren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 13:41   #5
HannaHolm HannaHolm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 8
http://www.faviana.com/main_detail.p...=&resultpage=6

det är alltså den gröna, korta klänningen
HannaHolm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 14:48   #6
janesjogren janesjogren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 38
Vad i modellen är det som du tycker är snyggt? Det är inte så svårt att få till rynket i sidan det är bara till att spreta ett mönster i sidan så att det blir lite mer tyg där. Det som är svårt (tror jag) är att modellen nog är draperad för att det inte finns några insnitt. Jag kan inte draper men jag tror att du kan få ett bra resultat utan att kunna det oxå.Om du inte vill ha den jättetight så går det att ta in för midjan endast i sidorna men jag vet inte hur det blir vid bysten, du kanske får göra insnitt fån sidan där. Jag hade testat att konstruera en tubtopp där du tar in allt i sidorna för att slippa sömmarna fram och baktill, om det nu är det som du tycker är viktigt med modellen. Kjolen ser ut till att vara två klockad kjolar. Den ena längre än den andra. Tänk på att överdelen i klänningen är gansak lång och den är lite längre på ena sidan. Har du ett grundmönster som du kan använda? Eller kanske någon topp som liknar detta som du kan rita av? Det är kanske lättare om man har något av det men du kan nog börja med att bara göra en tub i lakan och sedan sy in den så att den sitter bra och använda det som ett mönster sen.
janesjogren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 14:50   #7
janesjogren janesjogren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 38
Det var förresten en väldigt snygg klänning du hade hittat. Jag blev oxå inspirerad av den.
janesjogren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 14:58   #8
janesjogren janesjogren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 38
Jag kollade lite på mönster och kom på det att det enklaste är att använda ett mösnter som till den rosa klänningen här och bara ändra kjolen om du nu tycker att det är tillräckligt likt.
Bifogade bilder
 
janesjogren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-05, 15:29   #9
HannaHolm HannaHolm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 8
ja tack för hjälpen.. jag har faktiskt tittat på den där rosa jag också.. men vi får se.
det är inte jag som ska sy klänningen, jag är rätt rutten på att sy =) men det är just därför jag vill ha ett mönster som är klart, så att det blir mindre jobb för hon som ska sy den..
HannaHolm är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons