Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-02-01, 20:37   #1
ErikaH ErikaH är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 7
Kontruera mönster till en "tubtopp"

Hej!

Jag är glad att jag har hittat till denna inspirerande sysidan

Just nu håller jag på att sy en kjol och topp.
Kjolen har gått bra att sy och göra mönster till, då jag hittade en liknande kjol som jag ritade ner på mönsterpapper.

Men toppen..
För kanske jag ska försöka förklara vad för slags topp jag tänkt mig:
http://www.sysidan.se/obj/photo/m_42ba660228402.jpg
(jag hoppas jag får låna denna som exempel, Hanna)
Ett klänninsliv med tre delar till framsida.

Jag har försökt konstruera ett mönster med intag på de två delarna på sidorna för att det ska bli snyggt vid brösten, men det gick så där. Det blir bubbligt under brösten.

Finns det några råd när det gäller intag? Eller någon som vet var man kan få tag på mönster till en sådan topp?

Tack för hjälpen i förväg!

//Erika
ErikaH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-01, 21:37   #2
janesjogren janesjogren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 38
Har du något mönster på en prinsessklänning. I mönsterkonstruktion brukar det kallas prinsess 1 när livet är delat på det viset. Om du har ett sånt liv är det ganska så enkelt att ändra mönstret så att det blir en tubtopp istället, man får ta in lite ovanför bysten. Jag har gjort det en gång för länge sedan från ett annat mönster och har återanvändt det mönstret. Men efter det har jag gått kurser i mönsterkonstruktion och lärt mig mer hur det ska gå till men det är väldigt lätt att få till en tubtopp i den stilen om du bara har en annan överdel som är delad på det viset. Annars är det kanske möjligt att konstruera en enkel tubtopp och sedan dela mönstret så att det blir i tre delar på framstycket. Tänk bara på om du har stretch eller inte i ditt tyg. Jag har som sagt sytt en del tubtoppar(finns 3 i mitt album) och de har jag sytt av ett material som är lite stretch i men ändå har mer stadga en t-shirt tyg.
janesjogren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-21, 11:32   #3
ErikaH ErikaH är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 7
Arrow

Tack så mycket för tipsen Jane..

Jag hittade en liknande topp i min garderob som jag tycker sitter bra och modifierade mönstret lite så att det blev som jag tänkt mig..

Jag tänkte sy toppen i thaisiden så där finns ingen stretch alls, men nu när mönstret blev bra så är det bara sy och öva lite på att sy i dolda dragkedjor.


//Erika
ErikaH är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons