Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-01-28, 08:23   #1
Anli Anli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 51
Wink Billigaste Waldorfdockan?

Blev så inspirerad av Johannas superduper-söta docka, och vill göra en till min dotter!

Om man köper material-paket via katalog, brukar det bli ganska dyrt. Blir det billigare om man köper allt material för sig?
Var får man tag på kardad ull nånstans?

Jag är inte snål...bara...ekonomisk!
Anli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-28, 09:05   #2
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Kardad ull i lösvikt har jag köpt i vår lokala "pysselaffär". De hade också hudfärgad trikå i två nyanser vilket passade mig bra då två av mina barbarn har lite mörkade hy eftersom deras mamma är adopterad från Bangladesh.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-28, 09:14   #3
Amanda_B Amanda_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 7
...

När jag gjorde min waldorf-docka använde jag vanlig stoppningsvadd och det gick precis lika bra. För att få huvudet hårdare stoppade jag in ett litet hårt garnnystan. Jag tycker det blev perfekt "hårdhet" på huvudet.
Amanda_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-28, 09:18   #4
Anli Anli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 51
Jag tänkte också att man kanske skulle kunna använda vanlig vadd...men har du tvättat dockan?
Behåller den formen tro?

Isåfall blir det ju mycket enklare, och billigare...då kan jag sätta igång direkt!

Trikå har jag ju hemma...fast tubgas måste jag ju ha förstås...
Anli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-28, 09:30   #5
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Anna...

Jag köper allt material för sig, det blir billigare då jag gör många dockor och kan få ut fler delar, samt att jag kan bestämma kvalitet och färg bättre. En färdig docka sålda jag för 400kr och det täckte material och så hade jag fått en symbolisk summa för arbetet. Det var den allra första och gjordes mest på prov. Till innerhuvud använde jag ett par avlaggda kalsonger :-) istället för gasbinda.

Hudtrikån har jag haft svårt att få tag på, iaf så att jag blir nöjd. Färgar redan ljust rosa trikå i the. Det blir kanon och jag kan bestämma själv vilken nyans jag vill ha. Mer personligt tycker jag.

Ullgarn till hår har jag köpt i härva från Slöjdetaljer i Skara och är supernöjd. Fick en gång tagpå hos den lokale garnaffären, som tyvärr la ner. En härva räcker till ett par dockor iaf, beror på frisyr.

Jag letade också efter kardadull till stoppning, men stoppar idag med helt vanlig kuddstopp. Lite extra så blir det samma stabilitet som med ull. Kom över lite ull hos mamma och självklart känns det mer "äkta" att arbeta med det, men priset stiger i höjden också.

För kläder är det vanlig stuvarbitar och, ögon och näsa sys med molinégarn som jag redan har hemma.

Kul man kan inspirera. Barnen som har mina dockor har dem med överallt. De har tvättats imaskin och badats. En bra dock då hon har neutrala ansiktsuttryck och barnet själv kan bestämma känslorna. Min Kull-docka sitter dessvärre på min hylla och väntar på sin mas... och de ger jag inte bort... eller säljer... möjligen att jag gör en ny och säljer dyrt ;-) Materialet till kläderna var extra dyrt då det är mkt orginaldelar.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-28, 11:10   #6
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
på tradera brukar finnas kardad ull. Jag köpte nyss av tovare, den var fin
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-28, 12:04   #7
Amanda_B Amanda_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 7
Nej den har aldrig blivit tvättad så jag vet inte om den håller formen, svårt att säga.
Amanda_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-28, 12:17   #8
Anli Anli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 51
Smart med Tradera...där finns det ju en del...

Hur mycket ull går det åt till en docka?
Anli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-28, 12:21   #9
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
75-500g beroende på storlek på docka, 20cm-50cm.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-28, 12:33   #10
helelf helelf är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 87
ibland kan små barn vara allergiska mot ull......så mina barn med allergisk far fick dockor med vadd i.
helelf är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons