Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-01-19, 18:24   #1
froken1 froken1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 37
Fålla halsringning i trikå

Hej på er!

Idag har jag fått diverse tyger och mönster och andra små sypryttlar levererade från Stoff och stil!

Bland annat planerar jag att sy en omlottröja i trikå och tänkte be om tips för halsringningen INNAN jag gör något galet.

Ringningen ska alltså helt enkelt fållas, gärna med hjälp av overlockmaskin antar jag, men eftersom jag inte äger någon sådan gissar jag att lösningen heter tvillingnål?

Ska jag bara vika in kanten och sy? Kommer det inte bli fult på baksidan, som riskerar att synas då? I en vanlig, mindre, halsringning hade det nog inte bekymrat mig, men eftersom detta är en omlottmodell så kommer det ju bli lite större tygstycken fram som riskerar att "flaxa" en aning.

Dessutom har jag lite bekymmer med att få en snygg tvillingsöm. Speciellt lite tunnare tyger vill gärna bubbla sig lite, så att det blir en upphöjning mellan sömmarna. På baksidan får jag inte zigzagen att se alls bra ut. Har experimenterat med olika övertrådsspänningar utan att finna någon lösning.
Rent spontant skulle jag vilja minska på undertrådsspänningen, men vet faktiskt inte hur man gör det på min maskin (Husqvarna Preude 370). Det står inte i bruksanvisningen, så jag blir tveksam till om man ens kan..?!?

Som alltid, tacksam för all hjälp och alla tips ni kan tänkas bidra med!

// Linda
froken1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-19, 19:12   #2
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Med tvillingnål så ska man ha längre stygn, lösare trådspänning på undertråden. På min husqvarna sitter det en liten skruv på spolhyslans om man ska vrida lite på. Det står i min bruksanvisning iaf hur jag ska göra.

Halsringningen skulle jag ta en remsa trikå, 3-4 cm kanske och vika på mitten, på längden, och sy fast kant i kant. Pressa sömsmånen ut mot plagget och sedan göra en stickning kant i kant med den påsydda trikåkanten. Umgefär som när man syr mudd på en tröja. Oj, det var ju kanske inte en så bra beskrivning.

Ett annat alternativ är att ta en trikåremsa och pressa den så den får samma invikning som en snedremsa. Vik den ytterliagare på mitten, fyra lager tyg, och sedan nåla fast så att plaggets råa kant kommer in i vikningen. Titta lite på tröjor du har i garderoben.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-19, 19:51   #3
froken1 froken1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 37
Tack för svar Johanna!

Citat:
johannajanzen skrev:
Med tvillingnål så ska man ha längre stygn, lösare trådspänning på undertråden. På min husqvarna sitter det en liten skruv på spolhyslans om man ska vrida lite på. Det står i min bruksanvisning iaf hur jag ska göra.
Ja, så var det på min gamla maskin också. Men på denna finns ingen lös spolhylsa, utan den sitter
liksom redan i maskinen. Inte så tydlig bild på jist detta, men så här ser min maskin ut:
http://www.husqvarnaviking.com/se/Im...prelude370.jpg

Citat:
Halsringningen skulle jag ta en remsa trikå, 3-4 cm kanske och vika på mitten, på längden, och sy fast kant i kant. Pressa sömsmånen ut mot plagget och sedan göra en stickning kant i kant med den påsydda trikåkanten. Umgefär som när man syr mudd på en tröja. Oj, det var ju kanske inte en så bra beskrivning.
Jodå, det var visst en bra beskrivning. Jag förstår! Det skulle säkert kunna bli bra!

Citat:
Ett annat alternativ är att ta en trikåremsa och pressa den så den får samma invikning som en snedremsa. Vik den ytterliagare på mitten, fyra lager tyg, och sedan nåla fast så att plaggets råa kant kommer in i vikningen. Titta lite på tröjor du har i garderoben.
Så här är det sytt på många "köpetröjor" tycker jag. Ser ju bra ut då, men jag är tveksam till om jag skulle lyckas hålla ordning på alla lager tyg så att det blev rakt och snyggt.

Får väl testa lite!
froken1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-20, 12:09   #4
froken1 froken1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 37
Bubblig tvillingsöm

Lyfter tråden.
Är det någon som vet hur jag ska bete mig för att sy en vettig tvillingsöm på min maskin?


// Linda
froken1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons