Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-01-11, 06:58   #151
Hizzan Hizzan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 20
Jag har använt vlisofix och sytt fast med tät sicksack. Efter varje söm har jag pressat blocket för att undvika att det ska dra sig.
/Liselotte

ps är det någon som har önskemål om ett visst block kan ni skicka ett mail:
hizzan@mypost.se
Hizzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-11, 07:44   #152
skylthaxan skylthaxan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 61
Hej Malin!
Jag har använt vlisofix till applikationerna samt
langettsöm i olika storlekar,men alla maskiner har inte den sömmen.Då går det bra att anväda tät zigzag eller satängsöm.Jag brukar då använda
"rivpapper"på baksidan för att tyget inte ska dra ihop sig.Det är ett slags pappersmellanlägg som man drar bort när man broderar på maskin.Har du inte det skulle jag tro att det går lika bra med vanligt papper eller påstrykbar vliseline för att undvika att tyget drar ihop sig.
Lycka till/Skylthäxan.

Senast redigerad av skylthaxan den 2006-01-11 klockan 16:43.
skylthaxan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-11, 21:47   #153
nettan2 nettan2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 87
Har nu varit inne och tittat på era sidor med quiltblommorna. Jättefina!!! Jag har gjort ett prov och drar nu igång. Det blir en stor blomma i mitten, i applikation. Samma motiv men olika tyger på de 15 lapparna. Hoppas ni blir nöjda.
Ps. Vilken kul idé det här med vänskapsquilten !! / Nettan
nettan2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-12, 06:52   #154
Birgitta-L Birgitta-L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 500
Hjälp önskas !
Hoppas det är nån av er duktiga applikationsproffs som kan hjälpa mig:

Har fått ngn sorts vlisofix (fr Stoff o Stil) som skulle vara just till applikationer men hur använder man den ?? (Har inte jobbat med applikationer tidigare, nästan bara med vanl "lapp"-teknik)
Vlisofixet är tunt, genomskinligt,har lite ojämn yta (som strukturtapet ungefär) och den andra sidan är helt slät. Lätt att riva i.
Ligger mellan 2 papper.

HUR använder jag det? Eller måste jag köpa nytt ?
Tanken var att kunna klistra fastpå ett tyg, klippa ut tex bladen, klistra på quiltlappen o sen sy fast.
Birgitta-L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-12, 07:18   #155
Asa812 Asa812 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 59
jag hittade den här instruktionen på nätet
Bifogade bilder
 
Asa812 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-12, 07:23   #156
Birgitta-L Birgitta-L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 500
TACK - men undrar om det är detta vlisofixet...

Pappret är löst = ligger bara som ett skydd runt "mitt" vlisofix...
Birgitta-L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-12, 07:26   #157
Asa812 Asa812 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 59
Är det det som kallas för Hifix i katalogen ?
Asa812 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-12, 07:30   #158
Birgitta-L Birgitta-L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 500
Vet inte - är på jobbet o kan inte hitta det på deras hemsida
Birgitta-L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-12, 07:35   #159
Asa812 Asa812 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 59
jag har själv inte provat deras hifix om det nu är det som du har men en annan tjej i lokalgruppen som jag är med i har köpt den och enligt henne sk den fungera på samma sätt som vliesofix så jag tycker att det låter lite underligt när du säger att den ligger löst mellan pappret. Ibland har det blivit liknadne med mitt vliewsofix om jag råkat stöta till och vecka kanterna då har liksom limmet lossnat och då har jag inte kunnat använda just den biten. Det kan ju hända att du fått en defekt bit
Asa812 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-12, 07:38   #160
Birgitta-L Birgitta-L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 500
TACK - ska kolla upp detta när jag kommer hem - rapport följer imorgon
Sen är det mamma som köpt det i butiken o hon kanske inte hade örnkoll på läget, vet inte...
Stort tack för all hjälp!
Birgitta-L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-12, 08:28   #161
skylthaxan skylthaxan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 61
Hej!
Stoff och stils Hifix har samma användning som vanlig vlisofix.Jag har testat Hifix men den är av mycket sämre kvalite. Kom bara ihåg att lämna en kant runt det mönster du ritat på pappret för att renklippa efter du strukit fast det på tyget.
Detta för att vara säker på att du får klister på baksidan ända ut på kanterna av mönstret annars fransar kanterna.Du kan stryka direkt på pappret 3prickar på järnet utan ånga i 6-8sek.
Mvh/Skylthäxan.
skylthaxan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-13, 14:20   #162
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Sitter med mina block och funderar.

Har börjat brodera lite på och mellan applikationerna på blocken, men började grubbla. Vet nån hur det är med pärlgarn, färgar det av sig om någon skulle vilja tvätta slutresultatet? Finns det något annat garn man kan använda?

Jag broderar bara lite på varje block, stjälkar o likn.
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-14, 13:08   #163
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194

Tänkte svara mig själv, ifall någon vid något annat tillfälle skulle fråga sig samma sak. Svar Ja, det går utmärkt att tvätta lappar broderat med pärlgarn.
Jag blev tvungen att provtvätta ett block innan jag gjorde några fler. Jag vill ju inte vara orsak till att någon kanske förstör sin quilt.

Jag har ju broderat med pärlgarn förr på quiltar, men det har varit på specifika väggquiltar, och dom tvättar man ju i princip aldrig.

Så nu vet jag, och alla andra vetgiriga

Så nu är det bara till att göra klart resten av blocken... Nu går det undan för Ulrika, jag har minsann inte tänkt sitta sista dan och sy som en galning. Inte den här gången iaf, hehe.. det brukar ju annars vara min melodi. Fast rätt som det är dyker det ju upp ett projekt som bara är ett måste.. ni vet, när inspirationen slår till..
Jag satt ju ändå till nyårsafton med mina julklappar (!)

Hur går det för er andra?
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-14, 14:15   #164
Beth Beth är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 168
Jag har 7 klara, men jag börjar undra, sitter och tittar på mina block och de kan inte mäta sig med de fina som har visats. Jag har inte applicerat mina 7, är inte så hemma på detta. Jag har sytt mina med paper-piecingteknik. Har alla sytt applikationer?
Jag ska fundera över helgen, kanske jag hoppar av vänskapsquilten, jag klarar nog inte de krav som ställs.
Beth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-14, 15:17   #165
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Du får absolut inte hoppa av vår quilt!!

Det är inga krav som ställs förutom dom du har ställt på dig själv!

Själv tycker jag att det är kul med olika tekniker, jag tror att det ger mycket mer liv till quilten.
Själv har jag aldrig sytt i paper-piecing, så jag syr applikationer för jag tycker det är lättast. Det beror på vad man är van och har hållit på med.

Jag tror att dom flesta sitter som du (jag gör då det) och undrar om det duger, blocken som ligger framför en, är dom bra nog? Tänk om alla andra har exakt samma färg på bottenlappen och bara min sticker ut? Tänk om alla tittar på mitt block och tänker att helst skulle dom vilja skippa min för att den är så ful...

Detta är ju en vänskapsquilt. För mig är det en quilt som jag och några av mina "syvänner" ska göra tillsammans. En och en är det inget värt men tillsammans ska vi göra nåt unikt och fint.

Och jag vill säga att jag känner egentligen inte en enda som gör lappar till denna quilt men ändå känner jag en härlig samhörighet med er alla.

Jag hoppas Lisbeth att du inte hoppar av, jag tycker då att det ska bli kul att se dina block. Kanske jag till slut kan lista ut PP-tekniken.
Jag är kanske lite trög men jag har aldrig fattat själva systemet med att sy på papper, jag håller mig till det enkla, pressa på applikationer och kanta... Så du ser för mig är ditt speciellt, jag skulle säkert kunna sy i PP, men jag har aldrig liksom fattat hur man gör- så jag lämnar det för nu.. Kanske senare att jag lär mej, men nu kör jag på det säkra..hihi..

Jag hoppas verkligen att du stannar kvar med oss.. snälla säg att du gör det!!
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons