Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-11-20, 22:44   #1
Fleeca Fleeca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 120
Passpoal

Hej!
Sitter och syr kuddar och tänkte snygga till dem lite med passpoaler. Passpoalerna är rätt så tjocka och det är därför svårt att komma nära dem med pressarfoten. Har tagit den som är till dragkedja för att komma ända intill, men det är svårt. I hörnorna måste jag till och med fixa till lite för hand för att det ska bli bra.

Är inte van att sy med passpoaler så därför skulle jag bli glad om det är nån som har några tips!

mvh Helene
Fleeca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-20, 23:24   #2
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Hej!

Jag har en passpolapressarfot till min overlook. Helt underbar, kan både göra egna passpoaler och sy fast dem med bra resultat. Bra är att använda pressarfoten för dragkedjor när man syr, men det är ändå lite krångligt. Jag har på min symaskin så att jag kan välja om jag vill ha min raksöm vänster- eller högerställd, dvs den går inte i mitten. Detta underlättar också för att kunna komma närmare en kant. Kolla hur du har det på din symaskin.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-21, 10:59   #3
Fleeca Fleeca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 120
hej!
Jo, jag kan ställa nålen åt höger eller vänster. Men även om jag ställer nålen så långt åt vänster som det går så kommer den precis i kant med pressarfoten och jag skulle behöva komma ännu lite närmre passpoalen.

Jag har en Brother overlock. Ska kolla om det finns passpoalpressarfot till den.

Mvh Helene
Fleeca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-21, 23:24   #4
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Då kan jag tyvärr inte hjälpa dig mer... men kolla om det finns pressarfot till overlocken. JAg kan även sy fast pärlband och paljetter med den.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-10, 16:03   #5
Mamago Mamago är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 23
passpoal

När du syr passpoal, skall du lägga den räta mot tygets rätsida (med passpoalens sömsmån kant-i-kant med tyget) Sy. Lägg den andra tyget med rätsidan mot rätsidan (så att passpoalen nu ligger emellan tygerna). Sy denna gången i samma söm som du sydde fast passpoalen med. Då skall det bli perfekt. Då skall det även gå bra att använda dragkedjefoten.
Lycka till!
Mamago är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-10, 16:38   #6
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Passpoalpressarfoten är superbra att använda till overlocken, men den fungerar inte i hörnen.
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-10, 17:20   #7
Mamago Mamago är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 23
passpoal

Hej! Kul att du hörde av dig.
Jag fattade som att hon inte hade någon sådan fot. Men om man går tillväga som den beskrivning som jag skrev, så funkar det jättebra med dragkedjefoten.
Mamago är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-10, 17:37   #8
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Vid närmare eftertanke skulle jag göra så här: Köp en passpoalpressarfot (till overlocken) och sy så nära hörnen du kommer, därefter skulle jag göra enligt Guns metod i hörnen. Blir sååå snyggt med passpoalfoten, går helt enkelt inte att få annat än perfekt, bästa pressarfotsinvestering jag gjort.
Har köpt nåt som heter kederfot (tror jag det var) och den används till den vanliga maskinen att sy passpoaler med (tror jag igen). Har aldrig använt den så jag vet inte hur bra det blir.
Barbro
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-10, 18:22   #9
Mamago Mamago är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 23
passpoal

Hej igen!
Vad har du för overlock-maskin. Jag har en Husqvarna Huskylok 560 EDT. Har bara 2 fötter till den - en vanlig och en för rullfåll. Det kanske finns mycket annat också, men jag har inte forskat i det,så den foten som du har är säkert jättebra.Kanske skall testa någom gång (om det finns till min maskin, vill säga)
Mamago är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-10, 19:55   #10
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Det är som sägs, lite klurigt med passpoalpressarfoten i hörnen. Jag försöker göra lite rundade hörn, då går det bättre.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-11, 09:15   #11
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Gun, jag har en Huskylock 936 och passpoalfoten är ett extra tillbehör jag som sagt varmt kan rekommendera.
Barbro
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons