Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2015-03-25, 13:35   #1
avslutad181008 avslutad181008 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2014
Inlägg: 2
Hål i trikåsöm

Hej,

Jag har försökt lära mig att sy i trikå. Har sytt en del plagg, några trosor, toppar och en kjol. Allt går bra fram tills att de är använda några timmar. Det blir, som jag läst om på många andra ställen, hål precis i sömmen. Jag vet att en vanlig nål kan bryta av garnet i tyget, så jag såg till att skaffa nål till trikå tyg, helt nya, men ändå blir det hål, som när man använder vanlig nål.

Har även provat att sy med overlock, men även där blev det hål i sömmen. Där kan det dock bero på att nålen inte var för trikå (lånade maskinen så vet ej vad för nålar som satt i).

Det konstiga är också att hålen har jag bara upptäckt på topparna, som är ganska löst sittande, och som jag bara använt några timmar var. Men på trosorna, som ju sitter mer åt, och som jag använt många gånger, där märks inga hål alls.

Jag har använt både nya tyger och ett lite mer slitet tyg från en gammal klänning. Sömmarna blir ganska jämna och fina. Allt ser bra ut, förutom att det dyker upp hål efter några timmar.

Finns det något mer man ska tänka på än att ha rätt nål?
Eller är det bara att acceptera att trikå lätt får hål?
avslutad181008 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-25, 15:48   #2
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Vad för slags trikå har du använt? Numera jagar fabrikanterna materialkostnader så att tillverkningen ska bli så billig som möjligt. Det medför att garnet blir supertunt och det händer att nya tröjor har hål i sig från början.

Kanske var dina trosor återbruk av trikå med bättre kvalitet? Det finns fortfarande trikå av fin kvalitet men den kan kosta lite mer.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-25, 16:13   #3
avslutad181008 avslutad181008 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2014
Inlägg: 2
Använde bomullstrikå, men inte så väldigt tunt tycker jag. Kraftigare än många tunna toppar man kan köpa på h&m och så.
Men ja, det är klart, det kan ju ha varit av dålig kvalité ändå. :/
avslutad181008 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons