Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-03-16, 12:02   #1
bookia bookia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 76
Hjälp med Scarlet koftan

Hej hej,

det stickas för fullt här, jag håller på med mitt första vuxenplagg någonsin \o/.

Ärmarna är klara och färdigmonterade på rundstickan ihop med den färdiga nederdelen av koftan men nu har jag fastnat lite på oket.
Första stycket av stibeskrivningen på "OK" delen är jag hyfsat med på, vill bara dubbelkolla att minskningarna ska ske på alla nästkommande räta varv, dvs man ska inte hoppa över något rät varv?

Det är mest det andra stycket som förvirrar mig:
Byt till rundst 4 och sticka rätst i 6 cm SAMTIDIGT på sista v från avigsidan minskas det 28-32-36-44-52-52 m jämnt fördelat (det minskas inte över framkanterna)
Jag kanske blandar ihop det för i stycket innan detta står det att man ska fortsätta sticka 6m rätstickning (i kanterna), så först trodde jag att de kanske skrev fel, men de menar alltså att man ska sticka i SEX CENTIMETER?
När man ha stickat färdigt dessa 6cm ska man på det sista aviga varvet inom dessa 6cm minska ett visst antal maskor jämnt fördelade?
Vad menar de med att det inte minskas över framkanterna? Inte minska på räta varv?

Vi kan börja där. Det sista stycket i "OK" delen är också förvirrande men det kan vi ta när jag kommer dit.

Tack i förhand
bookia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-16, 15:51   #2
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Hej!

Raglanminskningen i första stycket ska du göra på varje rät varv.

Andra stycket: Du ska sticka rätstickning i 6cm. Sedan minskar du antalet maskor jämnt fördelat över varvet, men räkna bort de 6 maskorna i varje sida som utgör framkanten.

Hoppas det blev begripligare
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-16, 20:41   #3
bookia bookia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 76
JAHAAAAAAAAA, så det är kanterna där framme som de kallar för framkanterna. DUUUUH. Man är bra korkad ibland.

TACK TACK TACK!
bookia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-03, 11:06   #4
bookia bookia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 76
Tack så hemskt mycket för hjälpen. Nu är koftan klar, bildbevis kommer senare.

Jag har en fråga angående finliret men jag startar en ny tråd om det istället.
bookia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons