Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-11-24, 14:13   #1
KickiJ KickiJ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 27
Försvunnet paket

Hej alla.

Vad gör man när paket på posten försvinner??

Har beställt en julklapp till min goa särbo från USA. Enligt det Tracking number jag fick från firman i USA så kom det till Arlanda den 14/11. Sen är det borta... Ringde postens kundservice och de kunde se att det fastnat i tullen. Ringde till tullen och de sa att de släppt paketet den 16/11 fast med ett nytt tracking number. När jag kollade detta nya nummer finns inte...
Ringde till kundservice på posten igen och hon kan inte heller förstå vad som hänt. Nu har de fått alla nummer jag har, både tracking number och telefonnummer. Jag hoppas att de jobbar på att leta efter det. Eftersom det är skickat express från USA så behöver man inte heller skriva på något papper utan det ska dimpa ner i brevlådan i alla fall. Vad gör man nu då? Ska jag behöva betala 1000+ för något jag inte har fått?? Eller, vem står för kostnaden??

Frustrerad, arg och besviken kan jag inte göra annat just nu än att skriva av mig hit listan och vänta på att posten skall ringa.

Finns det någon annan här som har liknande erfarenhet??

// Kicki
KickiJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-24, 14:24   #2
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Tjocka brev har försvunnit för mig, på den tiden det inte fanns spårnummer.

Men tur nog inget jag betalat nåt för.

Jo förresten. Min anmälan till AEA. Om det var första anmälan eller att jag hade haft jobb, minns inte. Men det kostade mig icke-dagar hos dem.

När jag fick reda på att jag inte var så anmäld som jag trott (typ ett år senare) så var det inte mycket att göra. Mer än att göra om anmälan. Men den gången rekommenderade jag brevet. *morr*

Håller tummarna att ditt brev kommer fram och är helt.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-24, 14:53   #3
KickiJ KickiJ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 27
Ja, brev har försvunnit förr... Mina stämplingskort till SIF försvann för många år sen...
Barnens vykort till mormor tog 2 veckor på sig att komma fram. Å hon bor bara 4,5 mil häörifrån.

Var tar alla paket och brev vägen egentligen??

// Kicki
KickiJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-24, 15:09   #4
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Det är kanske den lilla gröna stenätarens kusin, den breda bruna brevätaren, som har varit framme.

Eller nån elak brev- och paketnallare.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-24, 15:39   #5
Alissa Alissa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 153
Ett paket med tyg försvann för mig för ca ett år sedan. Jag hade också ett spårnummer, och fick veta att paketet fastnat i tullen. Där hade det blivit liggande i några veckor av någon anledning, och efter det så visste ingen vart det tagit vägen.
Efter tre månader kom det en avi från posten, så det dök ju upp till slut, men ingen visste eller kunde förklara var det varit.
(dessutom så kostade det mig 600:- i avgifter till tullen också, men det är ju en annan historia)

Lycka till med ditt paket, och hoppas att det snart dyker upp.
Alissa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-24, 18:10   #6
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Jag har nyligen skickat ett paket till Kanada och det skulle ta 3-6 dagar för det att komma fram. Enligt Postens trackning är det på väg från Kanadas tull till mottagaren. Det skulle komma fram senast 10 nov och jag kan inte se att det har kommit fram än. Mottagarens email studsar tillbaka så det blir snart dags att ringa.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-24, 19:42   #7
Adonia Adonia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 112
Jag tycker att du först och främst ska ringa Tullverket igen. Förklara att spårningsnumret de gav dig verkar vara ogiltigt, och kräv att de ska ge dig riktig information om var ditt paket tagit vägen.

Om det trots allt inte leder någon vart ska du kontakta företaget du handlat från. Om det är skickat med USPS Global Express Mail är det nämligen avsändaren som måste göra förlustanmälan. Allt som skickas med Global Express Mail är automatiskt försäkrat för värden upp till $100. Så om ditt paket inte kommer till rätta ska du få tillbaka åtminstone detta belopp. Sen är det inte omöjligt att säljaren tecknat en tilläggsförsäkring, så att paketet är försäkrat till sitt fulla värde. Det får du helt enkelt fråga dem om.
Adonia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-25, 12:57   #8
KickiJ KickiJ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 27
Nu har jag pratat med posten igen. De har kommit fram till, tja, egentligen ingenting mer än att paketet är borta. Det nummer jag fick av tullen stämmer, det kollade den vänliga da<men på posten om. Hon har gjort ett ärende och bad mig vänta och avvakta.

Jag har även skrivit till företaget i USA och förklarat vad som hänt och frågat hur (om) paketet är föräkrat. Men de har ju Thanksgiving nu så de lär inte svara på mail innan helgen.

Å så har jag pratat med American Express för att se om de har några försäkringar som täcker förlusten eftersom jag har betalat med det kortet, men de kan inte heller göra annat just nu än att avvakta, för att se om paketet dyker upp eller om företaget i USA har någon försäkring.

Det verkar som om det kommer att bli posten som är skyldig att betala eftersom paketet bevisligen landat på arlanda och skannats in där.

Suck...

// Kicki
KickiJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons