Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-05-27, 08:13   #1
digitaltljus digitaltljus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 2
Hoppstygn Husqvarna Optima 190

Hej!
Min HQ Optima 190 gör hoppstygn ibland, inte vid varje söm.
I helgen så öppnade jag den vid spolen och tog bort gammalt damm och gjorde rent lite. Behöver den oljas igen tro?
Sen så har jag (klantigt jag vet) skruvat på en skruv baktill, trodde att den skulle gå att öppna upp med, men den verkar vara en inställningsskruv och den gör ännu mer hoppstygn efter detta. Är det bara att fortsätta skruva tills dess att maskinen inte längre hoppar eller har jag pajjat den nu?

Har tyvärr ingen instruktionsbok att bläddra i.

Hoppas nån vet och kan hjälpa
digitaltljus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 08:57   #2
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
manual för optima 150E gratis, engelsk här
Samma fråga fick svar här.
Ett tips: sök här på sysidan för det lönar sig ofta. Jag sökte med manual som sökord och det kan finnas många flera svarstrådar än den ovan.

Hoppstygn kan oftast vara en kombination av vilken nål (och vilket skick den är i) vilken tråd och vilket tyg. Det är knappast någon skruv på baksidan av maskinen som spelar roll. Rätt trådspänning är viktigt och dålig tråd, ludd mellan trissor mm kan spela stor roll för att den ska variera och ge hoppstygn som resultat.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 09:34   #3
digitaltljus digitaltljus är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 2
Ja, har läst lite till och hittat flera trådar här med svar vad det kan vara så jag hoppas att det är så.

Skall byta nål och fixa och testa olika trådspänningar.

Tack för svar!
digitaltljus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 13:54   #4
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Jag förmodar att det är skruven för inställning av det tangiella spelet du menar. Den skall vara inställd så att det är ett minimalt spel. Blockera handhjulet och kontrollera med handkraft att det är ett minimalt spel på medföraren. Det får dock inte vara helt stumt. Detta är inställningen du gör när du vrider på "skruven" som är excentriskt lagrad. Du ställer också in avståndet för trådpassage mellan medförare och gripare genom att trycka in eller dra ut axeln. Det är viktigt att mejselspåret på axeln är till höger om hålets centrum. Om inte kommer griparen istället att ligga excentriskt i förhållande till griparlocket.
Inställningen påverkar också den tidsmässiga inställningen av griparen och därmed också risken för hoppstygn.
När du har fått ordning på inställningarna så skall de låsas med den lodräta låsskruven.
Lycka till!
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons