Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-08-19, 08:51   #1
Bitte Bitte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 148
Handla quilttyg på nätet

Jag måste bara få berätta. Jag har länge funderat på att prova skicka efter quilttyg från USA. eftersom det är så mycket billigare. Så sagt och gjort jag provade, letade på en hemsida som jag tyckte såg förtroendeingivande ut. Jag klickade runt och valde ut några olika tyger som såg fina ut, det blev ca 5 m sammanlagt (lite mer än 5 yard). Skickade iväg min beställning i onsdagskväll den 11/8 och dröm om min förvåning när det landade ett större kuvert i min brevlåda i måndags den 16/8. Det tog alltså 5 dagar från det att jag gjort min beställning tills dess att den hamnade i min brevlåda ända från Texas, USA.
Tygerna var underbara, och frakten kostade endast 9 dollar, alltså inte mer än vad frakten har kostat från en svensk firma.

Den hemsida jag provade var www.cottonlandquilts.com kan verkligen rekommenderas!!!

Är det någon annan som har bra eller dåliga erfarenheter från att handlat på nätet?

Fick nu blodad tand att fortsätta med att handla från USA eftersom priserna på tygen bara är en 1/3 av vad de kostar här (mellan 5-8 dollar per yard 38-61 kronor). Men är det någon som gått på en nit så är det bra om alla vi andra som är nyfikna får veta det./ Bitte
Bitte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-19, 10:49   #2
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 235
Fantastiskt fina kit!! Jag blev väldigt sugen på täcket som var var inspirerat av amerikanska flaggan. Jag har några frågor. Hur betalade du? Köpte du tyger eller ett kit? Jag undrar nämligen om mönstret var inkluderat i kitet. Tack för ett bra tips. Sidan finns nu bland favoriter. // Malin
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-19, 12:18   #3
Bitte Bitte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 148
Jag betalade med VISA fast jag funderar att fixa ett e-kort, som är ett speciellt framtaget för att handla på nätet. Det är ju lite vanskligt att lämna ut sina kontokortsnummer på internet.

Jag köpte bara lite olika tyger som jag tyckte var fina. Färger och möster stämde väldigt bra med de bilder som visas på hemsidan.

Det jag har läst i något annat forum är att man kan åka på att få betala införselmoms om man beställer för mycket åt gången, jag vet inte var gränsen går för detta, men det kanske det är någon som har koll på?

MVH
Bitte
Bitte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-19, 12:22   #4
Bitte Bitte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 148
Jag kollade just på det kit Du är sugen på, mönstret ingår till kittet. Visst är det läckert man blir så syyyyyyyyy sugen.

MVH
Bitte
Bitte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-19, 18:59   #5
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 235
oj oj oj... jag är såååå sugen men jag vet inte om jag har samvete att köpa ÄNNU mer tyg just nu... har just köpt tyg till ett täcke en kudde och flecce tröjor till barnen mm... ja ni förstår. Men jag skulle SÅ gärna vilja.... oj oj oj
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-19, 20:22   #6
AnnikaP AnnikaP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 48
Hej på er!
Gränsen för att slippa tullavgift samt moms ligger på 200:- inkl. porto. Det är inte mycket... Väldigt snålt av staten, eller hur? Visst kan man chansa och handla för mer och ändå klara sig ifrån att fastna i tullen men det är en chansning! Jag vet många som klarat sig men det finns minst lika många som fastnat. När det gäller e-kortet så kan jag varmt rekomendera det. Tryggt & säkert samt lätt att skaffa och använda. Går just nu och väntar på en bok från Australien, det finns så mycket ute i världen som man vill ha!!! Men så lite pengar...
Ha en bra kväll!
//Annika
AnnikaP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-20, 07:23   #7
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 235
Om jag nu bestämmer mig för att köpa tyget (mycket troligt) skulle det då vara smart att be amerikanska vänner köpa det och skicka det till mig som privat paket? Jag skulle ju handla för minst 800kr. Hur mycket är tullavgift och moms ungefär? Vad är e-kort? Var skaffar man ett sådant och .... ja berätta mer! Otroligt kul att NI finns där ute!! Jag får massor av inspiration och information som jag annars skulle fått leva utan. Det känns som att jag börjar lära känna er lite dag för dag och jag giller er verkligen!! NI är alla så vänliga och generösa!! //Malin.
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-20, 07:36   #8
Marlar Marlar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 65
Hej!
Jag har handlat quilttyger på internet länge. Jag brukar handla för ca 300 kr ink porto.

Jag brukar handlar från www.bighornquilts.com.
Efter ca 5 arbetsdagar så har jag tygerna på dörren.

Jag har ett E-kort till mitt konto på föreningssparbanken.


Marie
Marlar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-20, 09:07   #9
Anni Anni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 101
Hej, jag har själv inte handlat tyg från USA på nätet ännu......, men för ett par år sedan skickade jag efter en katalog från [URL=http://www.KeepsakeQuilting.com]Katalogen är gratis och en riktig inspirationskälla . Trots att jag inte beställde något fortsatte de att skicka katalogen i ca 2 år.Nu när dollarläget är bättre lönar det sig säkert att beställa från USA:
/Anni
Anni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-20, 09:33   #10
Marlar Marlar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 65
Hej!
KeepsakeQuilting har dåliga leveranser. Det kan ta evigheter innan tygerna kommer fram.


Marie
Marlar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-20, 14:19   #11
Vildhavre Vildhavre är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 48
Jag handlade sidentyg ifrån www.thaisilks.com nu i somras tillsammans med en kompis. Vi var nog uppe i 1500kr för 30m tyg ungefär, men hade turen att slippa tull på det =) Men när jag beställde korsettillbehör ifrån www.farthingales.on.ca för 800kr råkade jag ut för tullen. Man kan nog också fråga företaget man handlar ifrån om de kan skriva ett lägre värde eller gåva på paketet så att man slipper tull helt.

Frakten har också gått fort, jag kommer inte ihåg hur lång tid det tog från Farthingales, men sidentygerna kom till Sverige på 6 dagar, sedan tog det ytterligare 6 dagar innan jag fick någon avi ifrån fraktföretaget om att tyget kommit....
Vildhavre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-20, 19:32   #12
AnnikaP AnnikaP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 48
Hej igen!
Tar tullen in paketet så får man betala 25% moms även om summan understiger 200 kr. Är summan högre så blir det även en tullavgift som baseras på hur stor summa man handlat för. Vill man veta lite mer så gå in på tullverket.se där fanns det förut en pdf-fil att ladda hem ang. köp på nätet. Där skriver dom allt som kan vara bra att veta. Vill man handla mycket och har kontakter i det landet så är ju det ett bra alternativ. Då kan dom dela upp innehållet på flera försändelser och skriva att det är en gåva. Ett stort paket kanske är misstänksamt???
Trevlig helg alla!
//Annika (som fortfarande väntar på boken)
AnnikaP är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons