Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-04-09, 21:43   #16
Mariannef Mariannef är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 267
Nu till helgen går det en kurs i mönsterkonstruktion.
Jag skall gå den!!
Mariannef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-11, 15:35   #17
nyloni nyloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 18
måste kanske gå en kurs då..:/
jag är inte riktigt byggd för sömnad, eller annat pyssel, egentligen. jag arbetar bäst i en snabb, fokuserad, intensiv form. jag gick en målarskola och
alla de långa, tysta, utdragna stillebenlektionerna höll på att ta knäcken på mig.. jag gillar att modellera fram saker, snabbt, intuitivt, spatialt, praktiskt, helst halvstående vid bordet. i en slags autodidakt vs praktisk trial and error-form, fast med en lärare eller rationell och bra kunskapskälla som inspiration och intellektuell ledning, då. gick en sykurs en gång för 10 år sen och hann bara lära mig att stryka rätt, det gick otroligt långsamt, inget fick en lära sig, inget fick en veta. jag klarar inte av ändlösa timmar av pyssel och o-fokus pga långsam utlärningsteknik, blir så frustrerad! :/ men mönsterkonstruktion är kanske mer rationell, konkret utlärning än sömnad.
vill veta allt i sin ur-form så att jag kan få en helhetsbild att tänka kritiskt självständigt från, få instruktioner, förstå processen via eget huvud och sätta igång, få resultat och gå vidare till nästa moment.

Senast redigerad av nyloni den 2013-04-11 klockan 16:09.
nyloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-11, 15:49   #18
nyloni nyloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 18
ska nog försöka testa det där med blusen när jag kan. det är ju väldigt trial-and-error. fast jag kommer nog inte veta hur jag ska göra för att korrigera felen, hursomhelst = problemet.

Senast redigerad av nyloni den 2013-04-11 klockan 16:10.
nyloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-13, 16:15   #19
nyloni nyloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 18
ok, nu har jag en mer specifierad fråga, om jag nu kan förklara vettigt.
om jag ska pröva att göra ett plagg så tänkte jag börja med två typer av en klassisk boxig tank top (eller vad det nu kallas, skulle vara bra med ett lexikon för termer på modeller?) som liksom är lite "loose fitting" (svenskt ord?) men ändå följer kroppskonturer i (personlig) passform.

det ena är en sånhär http://img2.etsystatic.com/004/0/697...43062_f8l4.jpg
(fast med större el mer oval halsringning! har smal hals så behöver mer bredare halsringning för att balansera, alt en helt rak horisontell halslinning utan rundning)
den andra såhär ; http://img1.etsystatic.com/015/0/578...93837_kcki.jpg
fyrkantig liksom, fast mera av en tank top och med djupare armhålor samt rund, djup urringning.


hittade tyvärr inte särskilt bra bilder, men
det är tre olika typer av halsringning jag är intr. vet ju inte termerna på dom heller, (frågade om lexikon över olika "tidlösa" halsringningar i en annan tråd)
men
1. båtringat
2. horisontalt längs halsen (finns ofta på vintagemönster)
3. djupare, rundare urringning i boxig tank-modell, även i armhålorna

den ska vara lite lös i armhålan, men ändå sitta på bra.
http://frabjous-fashion.blogspot.se/...h-armhole.html

ett enkelt basplagg egentligen men som jag har jättesvårt att hitta ngn som passar i butik, alltid hänger det för mkt tyg nånstans.

frågan;
det är alltid området mellan armhåla/byst och överbyst/axlar/hals som är det problematiska med för mkt tyg. jag behöver minska flera storlekar på överbystmåttet och axlar, är ju även "finlemmad" dvs har smal benstomme. hur sjutton gör man det på ett sånt här plagg utan att förstora "boxigheten" ? kan man göra insnitt lite subtilt på axelsömmen? hur gör man på mönstret för att "dra ihop" den biten?
nyloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-14, 16:26   #20
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Titta här http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=27373
Köp boken och studera så kan du få ett bra grepp (recension http://www.sysidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1791)
Kostar bara 158 kr på Adlibris

Då får du en bra uppfattning om hur man ändrar i mönster. Sedan kan du köpa någon av alla mönstertidningar och få en uppsjö av mönster att börja ändra i.

Om du så är riktigt ambitiös så kan du köpa/låna bok om drapering för då finns det inte några gränser, mer än fantasi och förmåga förstås. Visserligen behövs en provdocka att drapera på men det går att börja med en tejpdocka.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons