Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-11-15, 16:02   #1
avsl101209 avsl101209 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 18
Tyg från Thailand?

Jag fick ett handgjort tyg från Thailand.
Tyget är halvblankt. Kan det vara silke, hur tvättar man det isåfall?
Jag tvättade det stora tyget för hand (bild) och då färgade det av sig jättemycket, jag sköljde ca 10 min. Vad kan det vara för färg?

http://www.geocities.com/maria_berg2001/thailtyg.jpg

Senast redigerad av konztigkonst den 2005-11-15 klockan 16:51.
avsl101209 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-15, 16:57   #2
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
Smile tips på hur man kan fixera ett tyg

Hej Maria!
Det är desvärre knepigt med en del tyger när de fäller och fäller, oberoende hur mycket man tvättar dem...rött brukar vara en problematisk färg bland annat.
Jag tror inte det är siden, inte 100% i alla fall. För flera år sedan köpte jag nämligen ett tyg i en inredningsbutik som liknar misstänkt mycket det du visar. Jag har dock inte vågat tvätta det än ...tala om att vara fegis i det fallet )).

Jag målar själv på siden och har därför några tips på hur du kan göra för att "tvinga"in färgerna. När jag målar så dubbelfixerar jag tygerna, både ång- och kemikaliefixerar...och ibland när jag köpt färdigmålade tyger så har jag gjort motsvarande fixering för att tvinga in färgen i fibrerna.

Lägg ut ett stort begagnat lakan på golvet. Lägg därefter ut tyget över det. Täck nu tyget med ytterligare ett gammalt lakan (inga finlakan här inte eftersom de blir helt flammiga av all överskottsfärg). vik nu in kortsidorna och därefter långsidorna (skulle kanske eg rita en skiss åt dig...säg till om det är obegripligt det jag skriver)...nu har Du plomberat paketet så att kommande ånga inte kryper in direkt på tyget så att det blir vattenfläckar.
Fortsätt att vika tyget i våder och vik sedan på längden. Nu har du ett gulligt knubbigt paket. Tag nu fram tjocka filtiga damtrasor, typ bordsfilt och packa in paketet...fäst försiktigt med nålar...när all nu är välinpackat avslutar du med att packa in paketet i begagnade badhanddukar (sådana du inte är rätt om).
Har Du en saftmaja kan du nu lägga paketet i det övre kärlet och sätta 1 dm vatten i den undre delen.
Koka upp och vrid ned så fort det börjar sjuda...låt det småsjuda (får inte stormkoka eftersom det då är risk att vattendroppar söker sig in till tyget och ger vattenfläckar)...låt det småsjuda i 20 minuter. Tag ut knytet och vänd på det och låt det sjuda i ytterligare 15-20 minuter.
Nu har du gjort en ångfixering.
Vid ångfixeringen så lyfter sig de yttre fibrerna och släpper in färgpigmenten och vid avsvalning så sluts de åter och i bästa fall så har tyget nu lyckats kapsla in ytterligare färgpigment. När ett tyg fäller så ligger färgpigmenten på fibrernas utsida och det gäller att försöka få dem inneslutna i fibrerna.

Ett kännt husmorsknep är annars att sätta en skvätt ättika i tvättvattnet för att tyget inte skall "blöda" så mycket.....vilket är betydligt enklare än mitt sidenknep

Fråga om Du undrar över något så skall jag förklara.
Lycka till
kram
Linnéa
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-16, 14:20   #3
avsl101209 avsl101209 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 18
Den röda färgen

Ja, det var bara den röda färgen som färgade av sig! Jag vet inte hur de har färgat trådarna.
avsl101209 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-16, 14:31   #4
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
Rött är rackarns svår färg...vet att jag ibland haft problem trots jag både ångfixerat och kemikaliefixerat...vet inte om det beror på molekylstorlek att det har svårt att tränga in i fibrer...eller vad det beror på..har aldrig sett någon vettig förklaring...men skulle vara kul att veta.

Har Du möjlighet att klippa en bit och testa att behandla det med ättika?
När du sedan sköljt ur det väl testa att lägga det på toapapper/vit lakansväv så ser du om det fäller ytterligare.
Säg till om du tror jag kan hjälpa Dig
varma hälsningar
Linnéa
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons