Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-11-06, 21:56   #1
Trauma Trauma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 13
Exclamation Tryck? hjälp!

Innan fredagen (11 nov 2005) skall jag ha gjort klart en flagga med detta tryck: http://public.fotki.com/creepycrawl/...ckcave_se.html

Har ni tips om hur jag kan gå till väga?!
Tänkte först att jag skulle sypå bokstäverna... men som ni ser är ju dom väldigt spetsiga, och jag vet inte riktigt hur jag skall göra för att de ska se snyggt ut. Någon som kanske kan ge en bra beskrivning på hur sådanna bokstäver skall sys på?

Har beställt några tuber med textilfärg som skall målas på en plastficka och sedan styckas på tyget, någon som har hört talas om sådant och kanske jag ge mig lite tips om hur det blir snyggast?

Om inte textilfärgen e bra nog så blir valet att sy på bokstöäverna blan B... Kan någon kanske ge mig en plan C eller möjligtvis en bättre plan A?
Alla förslag är mer än hjärtligt välkommna!

Sjävla flaggan kommer att vara två meter lång i svart tyg som bakgrund och vitt tyg/tryck på bokstäverna.
Bifogade bilder
 
Trauma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-06, 22:02   #2
katta katta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 203
Jag skulle måla direkt på med textilfärg och pensel, kanske skissa först. Tunn pensel så klart.
katta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-06, 22:47   #3
Trauma Trauma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 13
Citat:
katta skrev:
Jag skulle måla direkt på med textilfärg och pensel, kanske skissa först. Tunn pensel så klart.
undrade över de där också... när man målar tryck med pensel, det finns ingen riskt att det blir ojämt? själva tryckt alltså, att det blir som "bubblit" eller att man ser hur man har dragit med penseln (vet inte riktigt hur jag skall förklara)?
Trauma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-06, 22:53   #4
katta katta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 203
Det beror väl lite på vad man använder för färg och pensel. ju tunnare pensel desto bättre. Jag har målat många av mina grejer bland annst påslasanen som finns i mitt album.
katta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-06, 23:21   #5
Trauma Trauma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 13
Ja, det såg ju riktigt bra ut det du hade i dina album :-)
Tack så jätte mycket för hjälpen :-)
Trauma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-07, 05:56   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Tyvärr är det ju inte så gott om tid. Bäst hadevarit om du kunde gjort screenteckramar men om du inte gjort det förut så blir det nog svårt.

Antingen så gör du som Katarina föreslagit, det borde kunna funka eftersom bokstäverna kommer upp i storlek om den nu ska vara 2 m lång.

Ett annat alternativ är att du skär ut bokstäverna i plast (kan vara plast från lite stadigare plastmappar) och sedan med en svamp stöpplar bokstäverna. Kan vara lättare att få till skarpa kanter då. Tejpa fast mallarna (man kan även använda plast med klister på) och stöppla rakt upp och ner ganska bestämt och använd inte för lös färg.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-07, 06:56   #7
bgn bgn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 9
Varför inte göra schabloner och sen spraya. Gjorde bild och text på en stor presenning som var 4x6 meter för några år sedan. Jag fick tag i rätt stora pappark (gamla reklamaffischer) från en affär som jag gjorde schablonen av. Tejpade ihop det hela och sprayade sen. Öva lite först på något billigt tyg.
bgn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-07, 08:13   #8
Trauma Trauma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 13
Citat:
bgn skrev:
Varför inte göra schabloner och sen spraya. Gjorde bild och text på en stor presenning som var 4x6 meter för några år sedan. Jag fick tag i rätt stora pappark (gamla reklamaffischer) från en affär som jag gjorde schablonen av. Tejpade ihop det hela och sprayade sen. Öva lite först på något billigt tyg.

Det låter ju enklast... men vad för slags spray skall jag använda?
Trauma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-07, 11:53   #9
Mija Mija är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 40
jag ahr testat att använda textilfärg som man måla på plastfick först. tycker det fungerar bra. Men man bör måla rätt tjockt med färg för att det ska se bra ut sen.
Mija är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-13, 18:27   #10
skymningsnymf skymningsnymf är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 65
Thumbs up

jag tror bestämt att jag såg det färdiga resultatet igårkväll
på metalfestivalen i Boden
det såg väldigt proffsigt ut! *imponerad*


/Alexandra Månälva
skymningsnymf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-13, 18:40   #11
Trauma Trauma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 13
Citat:
skymningsnymf skrev:
jag tror bestämt att jag såg det färdiga resultatet igårkväll
på metalfestivalen i Boden
det såg väldigt proffsigt ut! *imponerad*


/Alexandra Månälva
Åh vad roligt att du såg den, och att du gillade den! :-D
Satt uppe några timmar in på natten och målade den där, så jag är tacksam över att få lite beröm! :-)
Trauma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-15, 11:13   #12
Trauma Trauma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 13
Citat:
Alvan skrev:
Tyvärr är det ju inte så gott om tid. Bäst hadevarit om du kunde gjort screenteckramar men om du inte gjort det förut så blir det nog svårt.

Antingen så gör du som Katarina föreslagit, det borde kunna funka eftersom bokstäverna kommer upp i storlek om den nu ska vara 2 m lång.

Ett annat alternativ är att du skär ut bokstäverna i plast (kan vara plast från lite stadigare plastmappar) och sedan med en svamp stöpplar bokstäverna. Kan vara lättare att få till skarpa kanter då. Tejpa fast mallarna (man kan även använda plast med klister på) och stöppla rakt upp och ner ganska bestämt och använd inte för lös färg.

Hur fungerar screenteckramar?
Trauma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-15, 11:16   #13
Trauma Trauma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 13
Resultatet för den som är itnresserad :-)
har lagt upp en bild i mina album.
Yes, vet att "V":et kom lite högt upp, men klockan var typ 5.00 på morgonen så de var iten så lätt att upptäcka ;-P
Men blackcave vart väldigt nöjd med flaggan i varje fall :-D
Trauma är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons