Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-09-09, 21:35   #1
J.U. J.U. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 46
Kantning utan kantband?

Min son har en tröja som är fållad i halsringningen, och han är så fin i det så jag undrar om det finns någon därute som har tips på hur man kan göra. Gärna på ett enkelt sätt.
J.U. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-10, 10:17   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Menar du hur du syr en vanlig fåll?
Normalt viker man två gpnger och syr en söm som håller vikningen på plats.
Är tyget elastiskt bör sömmen också vara det. Särskillt om det är ett litet halshål som måste töjas när man ska ha igenom huvudet.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-11, 19:59   #3
J.U. J.U. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 46
Det jag funderar över är hur det blir med en "rund" fåll i stretchtyg, kommer det att bli knöligt på insidan? Tyget som hamnar på insidag har ju en mindre yta att fördela sig på vilket inte är fallet med en fåll i nederkanten på en tröja. Eller kommer det helt enkelt att bli bra om man fållar innan man syr ihop axelsöm nummer två?

Har faktiskt inte testat än, kanske löser det sig utan problem. Tänkte att det kanske var lite krångligt eftersom alla tröjmönster jag har är med halsmudd.

Faktiskt, nu när jag läser ditt svar en gång till, så inser jag att jag nog inte viker fållen i nederkant och ärmslut två gånger. Bara en gång. Det måste ju bli snyggare om man viker två! Såvida det inte korvar ihop sig inuti. Men lite träning gör nog susen med det tror jag.
J.U. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-11, 20:38   #4
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Elastisk söm om det är strech-tyg som Lillith skriver och sen kan jag tycka att det drar lite mindre i tyget om man släpper något på pressarfotstrycket. Har du restbitar så klipp ut axelpartiet med halsringen och öva på den. Lycka till!
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons