Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-07-19, 16:44   #1
stakamt stakamt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2011
Inlägg: 20
Kläder för modell större

Jag har den senaste tiden blivit mer och mer sugen på att sy lite kläder (eller försöka i alla fall)

Helst av allt skulle jag vilja sy någonting som jag själv kan ha på mig eftersom jag har lite problem att hitta sådant jag gillar i affärerna... Mitt problem ligger i att jag är av modellen STÖRRE. Detta gör att jag tycker det är svårt med mönster och så.

Har någon något tips på hur jag ska gå tillväga?

Det var ett tag sedan jag sydde kläder med, tips för att friska upp minnet?
stakamt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-19, 16:54   #2
troback troback är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 120
Allt om Sömnad och Burda månadsmagasin har varje månad några mönster för modell större.Där är det ju beskrivningar på hur man går tillväga och bilder på hur plaggen ser ut.
troback är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-19, 17:21   #3
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Du har också Burda plus som jag tror kommer ut 2ggr per år. Klicka på länken så kan du se modellerna från senaste nummret, om den fortfarande finns att köpa ute i affärerna vet jag inte eftersom det är ett tag sedan det kom ut.
http://burdamode.se/Burda-Plus.6042.aspx
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-19, 17:25   #4
stakamt stakamt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2011
Inlägg: 20
Kanon Ska kolla upp dem!

Hur går man lättast tillväga för att forma mönstret så det passar min kroppsform? Det kan ju vara så att det behövs vissa modifikationer ibland

Vet ni om det finns något datorprogram där ute någonstans för mönsterkonstruktion?
stakamt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-19, 17:40   #5
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det finns mönster på CD skivor, dom flesta av modellerna klarar av en omkrets upp till 150 cm. Jag har sytt mycket från dom skivorna och tycker mönsterna är jättebra eftersom dom utgår från mina egna mått. Jag skriver ut på min vanliga skrivare med vanligt papper och sedan tejpar jag ihop delarna. Jag brukar kunna sy utan att behöva ändra något.

Skivorna heter Pernal Patter Perfekt Passform och du hittar dom på www.pppp.dk.
Du hittar dom också på http://www.sewingpatterns.com/ där på Pattern on CD. Köper du från USA måste du ange dina mått i inch.
Dom är prisvärda då varje cd innehåller 15-30 olika mönster. Och du kan använda dom hur många gånger som helst i olika storlekar.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-20, 06:43   #6
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag rekommenderar Burda och i ditt fall deras plustidning eftersom den är lite best off numera och har man köpt vanliga burda året innan så är det inget nytt.
Man kan behöva göra en del ändringar och ett tips är att använda sig av google för det finns en mängd matreal ute på nätet. Jag vet inte om det funkar att googla på svenska men FBA, full bust adjustment ger en mängd träffar.
Jag tror man blir mer medveten om sin kropps egenheter när man syr.
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-20, 06:49   #7
stakamt stakamt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2011
Inlägg: 20
Okej, tack så mycket för hjälpen Får se om jag kan våga mig på att experimentera lite här frampå nu! Skulle vara kul att slippa ta på sig någonting som får en att se ut som ett cirkustält eller en fyrkant (vilket jag tycker är fallet när det kommer till många av dagens kläder för plus-size tjejer)

En fråga till:

Finns det några böcker ni skulle tipsa om inom ämnet klädsömnad?
stakamt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-20, 15:45   #8
lindemann lindemann är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 188
Denna boken gillar jag....
"Mönsterkonstruktion för damkläder" Öberg/Ersman
Finns säkert flera andra
Mvh Pia
lindemann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-20, 21:12   #9
Lisbethw Lisbethw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 159
Stoff & stil har en hel del mönster...
kolla även Ottobre tidningen
Lisbethw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-21, 07:37   #10
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Det finns en bok som heter "Fit for real people" som är lite som en bibel och tack vare bokus och adlibris är engelskspråkiga böcker bara ett musklick bort.

Nån basic sybok har jag inte men tycker att Burdas beskrivningar som finns med mönstrena man köper styckvis är väldigt bra.
Jag har lärt mig mycket genom att läsa Threads där man kan hitta sytekniker från konfektionsindustrin som dels underlättar men samtidigt ger ett bra resultat. Taunton som ger ut Threads har också ett bokförlag som ger ut bla sömnadsböcker där flera hittat till min bokhylla, dessa är mer specifierade.
Jag gick tidigare i år med i Powersewing, det är videolektioner man tittar på på nätet, kommer en ny varannan vecka. Sandra Betzina som leder programmen tillsammans med Ron Collins har också gett ut en mängd böcker och har en mönsterserie hos Vogue.
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-21, 08:46   #11
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Lite boktips:
1. Sy enkelt och rätt av Katarina Nordegren, medorgarskolan. Tydliga bilder och klara intruktioner. Tar upp de vanligaste monenten i klädsömnad. 70 sidor.
2. Sy kläder av Linda Gibson 320 sidor. Tar upp mer än förra boken.
3. Vogue Sewing 460 sidor. Klädsömmnadsbibel nummer ett riktigt stort uppslagsverk när det gäller klädsömnad, passar både nybörjaren och proffset. (på englska)

Jag rekommenderar att du köper en i nybörjar bok i klädsömnad på svenska och Vogue Sewing. Då kommer du långt.

Att rita egna mönster är inget jag kan rekommendera nybörjaren. Börja med enkla modeller utan en massa deltaljer. Lägg till sedan en detalj i taget. Kolla in mönster som är märkta lätta. Att börja på det som för svårt, dödar lätt lusten. Ett enkelt mönster med ett mönstrat tyg kan bli riktigt snyggt.
Börjar med billiga tyger och tillåt dig att misslyckas, det är så man lär sig. Lycka till.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-21, 15:27   #12
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ottobre Dam har alltid stor storleksomfång i alla nummer.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons