Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-05-19, 19:56   #1
Neoma Neoma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 24
Lightbulb Idehjälp till babydress

Hej på er alla!
Nu behöver jag er hjälp. Jag skulle vilja på något vis "piffa upp" de overaller jag syr till lilla P, tjejen som har hudsjukdomen EB.
Hon kan ju inte ha några sockar, muddar, byxor eller bodys och därför är den modell jag syr helt perfekt enl hennes föräldrar. Nu har jag snart sytt 10 eller 11st som jag har försökt att variera med olika tyg och färgkombinationer.

Men jag känner att det vore roligt med nåt lite mer "tjejigt" - förstår ni hur jag menar? Tex med puffärm, men det funkar väl inte eftersom sömmarna är vända utåt å då blir väl "puffet" inåt? Sedan har jag funderat på om det går att sy fast som en kjol utanpå hela overallen? Finns det såna mönster?

Jag tar tacksamt emot all hjälp och tips. Ni får gärna kika in i mitt "EB"-galleri för att se en del av overallerna.
/Mari
Neoma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-19, 20:29   #2
Platinum Platinum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 163
Citat:
Neoma skrev: Visa inlägg
Hej på er alla!
Nu behöver jag er hjälp. Jag skulle vilja på något vis "piffa upp" de overaller jag syr till lilla P, tjejen som har hudsjukdomen EB.
Hon kan ju inte ha några sockar, muddar, byxor eller bodys och därför är den modell jag syr helt perfekt enl hennes föräldrar. Nu har jag snart sytt 10 eller 11st som jag har försökt att variera med olika tyg och färgkombinationer.

Men jag känner att det vore roligt med nåt lite mer "tjejigt" - förstår ni hur jag menar? Tex med puffärm, men det funkar väl inte eftersom sömmarna är vända utåt å då blir väl "puffet" inåt? Sedan har jag funderat på om det går att sy fast som en kjol utanpå hela overallen? Finns det såna mönster?

Jag tar tacksamt emot all hjälp och tips. Ni får gärna kika in i mitt "EB"-galleri för att se en del av overallerna.
/Mari
Din overall med en tunn omlottklänning utanpå/ditsydd?
Platinum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-20, 07:34   #3
yellowhouse yellowhouse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 42
Har du sett senaste numret av Ottobre? Där fanns en supersöt body med fast omlottkjol. Det mönstret kanske du kan göra om?
yellowhouse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-20, 09:15   #4
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag tycker du har gjort ett fantastiskt jobb med dina overaller och bara genom att välja "flickiga" tyger skulle du kunna ändra utseendet på dem.
Sen finns det ju en massa pynt att sy på, spetsar, band etc.
Jag vet inte om en förklädesklänning att bära över overallen skulle funka?
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-25, 00:24   #5
Neoma Neoma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 24
Citat:
yellowhouse skrev: Visa inlägg
Har du sett senaste numret av Ottobre? Där fanns en supersöt body med fast omlottkjol. Det mönstret kanske du kan göra om?
Tusen tack för tipset!
Nu har jag varit och inhandlat min första Ottobre tidning! Jisses så fin den var! Och jag hittade mönstret du skrev om, så nu ska jag klura på hur jag ska kunna få dit nån slags kjol/volang runt om!
Neoma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-25, 16:25   #6
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
En fundering... hur skulle det fungera att köpa för stora strumbyxor att sy av... då skulle du slippa sömmar kring fötterna och en del längs benen..

..för att piffa till kläderna...? Jag vet inte, du har fått bra tips... Sy en uddkant i ärmslut med musselsöm? Sy små volangvingar på axlarna?
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-28, 00:27   #7
Neoma Neoma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 24
Citat:
dreamcatcher skrev: Visa inlägg
En fundering... hur skulle det fungera att köpa för stora strumbyxor att sy av... då skulle du slippa sömmar kring fötterna och en del längs benen..

..för att piffa till kläderna...? Jag vet inte, du har fått bra tips... Sy en uddkant i ärmslut med musselsöm? Sy små volangvingar på axlarna?
hmm... iden med strumpbyxor var kanonbra om det inte vore för att de är besvärliga att dra utanpå förband. Fick idag reda på att de helt vill ha overaller med knappar på båda benen pga att hon fått så mycket sår. Och då är det så lätt att det blir mer sår om man har kläder som man liksom måste "trä/dra" på.

Men jag ska absolut fundera på den iden lite till, kanske går att få till nåt.

Och musselsöm visste jag inte ens vad det var, men det såg ju lite roligt/fint ut (googlade det) med en sån söm som slut!

Volangvingar? är ju lite av en nybörjare så jag hänger inte riktigt med i hur du menar?
Neoma är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons