Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-03-09, 15:12   #1
Saphire Saphire är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 2
Singer 8618 electronic - Värd att köpa?

Så var det dags att uppgradera från en maskin med bara raksöm till en med lite mer att välja på. Jag har läst här på forumen att man får mest maskin för pengarna om man köper begagnat och har hittat en singer 8618 electronic i en affär som ger ett års garanti på begagnade maskiner.

De vill ha 1200:- för den, är det prisvärt? Är det någon som har en sådan som kan berätta lite om den?

Vad heter sömmen som tröj-ärmar ofta är sydd med? Den som ser ut som två raksömmar på utsidan och nått sicksackliknande på baksidan? Jag behöver kunna reparera sådana sömmar, funkar den här Singern då?
Saphire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-09, 22:39   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag vet inte om Singern är något att ha. Jag vet bara att Singer inte är så bra som dess historia. För 40-50 år sedan var det bäst men sedan har det gått utför... Men ja det beror väl på modeller o sånt..

Sömmen du pratar om sys med covermaskin (en slags overlocksmaskin som syr coversömmar). Men det kan också sys med vanlig symaskin OM den klarar att ha tvillingnål vilket de flesta fixar men på en beg är det bra att testsy med tvillingsnålen för om symaskinen är aldrig så lite ur synk så hoppar den över stygn. Sömmen ser inte lika vacker ut på baksidan och är lite mindre elastiskt men duger också bra för mindre behov.

Men om man vill sy mkt trikå är det bra att komplettera med overlock för overlocksömmar (ihopsömnandet) och covermaskin för coversömmar (dekorsömmar mitt på tyget).
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-21, 07:53   #3
Saphire Saphire är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 2
Ja, nog hade det gått utför..
Jag slog till på den eftersom det var öppet köp så jag kunde provsy den ordentligt hemma. Vi hade kört den lite i butiken och inte sett något konstigt, men väl hemma så höll den på att sy mig i fingret. Den bara startade av sig självt medan jag försökte trä tråden och sen fortsatte den sy. Jag fick använda strömbrytaren som start/stop-knapp istället för pedalen. =(

Det är ju ett fel som inte säger så mycket om maskinen, men andra saker som retade mig var massa små detaljer. Den kändes inte så genomtänkt som konstruktion. Jag antar att den är vad man kallar digital, för på min antika singer så känner man kontakt med nålen när man rullar hjulet för hand. Så var det inte här, så när nålen fastnade i tyget (bara att den fastnade alls!) fick jag inte loss den, varken framåt eller bakåt.

Den åker tillbaka till affären bums.
Saphire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-21, 10:43   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Du ska nog ha en mekanisk maskin. Jag själv vill inte sy på elektroniskt för att jag är så van vid mekaniska symaskiner. Dvs full kontroll på hur nålen rör sig osv.

De är också lättare+billigare att serva och billigare att köpa.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons