Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-02-23, 22:26   #1
Freyalyn Freyalyn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 31
Brudtyll vs. danstyll!

Hej!

Jag har snart gjort klart min första korsett och vill gärna lägga till en riktigt fin kjol! =)

Jag undrar om man kan få till en "fluffig" effekt på kjolen om man använder sig av tyll? Hittade två olika varianter i en katalog, brudtyll och danstyll. Vilken känns bäst i detta fall, och vad är skillanden på dem? Vill liksom inte använda mig av krinolin -metoden för detta.

Sedan undrar jag för övertyget till kjolen, vilket tyg finns det där ute i djungeln som också kanske "fluffar" sig? Har hört att polyester ska vara bra? Inget glansigt som siden eller duschesse (stavning??) har jag tänkt!

Många frågor!
=)
Freyalyn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-24, 08:48   #2
Kurenai Kurenai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 18
"Danstyllen används i regel till olika underkjolar och balettkjolar.
Brudtyllen är ett mjukare och mer följsamt material och används främst till brudslöjor."
- http://wallinssyatelje.se/tips.html

Fäst det ordentligt på ett foder bara så att det bildas veck så ska du se att det blir fluffigt!

När det gäller överkjolen så finns det så många olika tyg att välja mellan, tycker själv att man först och främst ska välja ett tyg och en färg man tycker om och sen så får man jobba utefter det. Och med en underkjol i tyll så kan du få till nog med fluffighet ändå...
Kurenai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-24, 11:10   #3
Freyalyn Freyalyn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 31
Tack för svar!

Länken var jättebra att klicka runt på.
Om jag skall fästa tyllen på ett foder, är det en variant av överkjolen som är under då, sen tyllen och sen överkjolen?
Freyalyn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-24, 11:59   #4
Kurenai Kurenai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 18
Antingen kan du göra en lös underkjol med ett fodertyg som du fäster tyllen på, då kan du tex använda den till fler kjolar eller ha olika underkjolar till kjolen du gör nu.
Eller så kan du göra som när man syr en vanlig fodrad kjol fast med tyll fäst på fodertyget (och då självklart mätt noggrant så att överkjolen inte blir för liten)

Själv så föredrar jag den första varianten, det är nog den lite vanligare också (och enklare).

Sen hur snygg du gör underkjolen är en smaksak, tycker själv det är trevligare om den ser fin ut också...
Kurenai är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons