Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-11-18, 17:49   #1
beatrlcs beatrlcs är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 1
Vill börja sy kläder - Tips?

Jag har aldrig sytt kläder förut men har massa idéer då det gäller klänningar, vet dock inte hur jag ska gå till väga. Jag har sykunniga i närheten som jag kan få lite hjälp från. Är det något speciellt man bör kunna innan man testar någonting? Kan ju lite saker som jag lärt mig på syslöjden men så mkt mer är det inte. :P Vart kan man få tag på mönster?
Har ni några andra tips?
beatrlcs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-18, 20:41   #2
Platinum Platinum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 163
Mönster kan man få tag på t.ex. i sömnadstidningar, på nätet och i tygaffärer.

Bästa tipset jag kan ge är att säga att olika tyg beter sig olika. Provsy alltid på en liten tyglapp innan du ger dig på större tygstycken, man kan behöva justera stygnlängd, välja olika stygn, byta pressarfot etc. beroende på tyg. Testa dig fram, man lärs sig av såväl lyckanden som misslyckanden.
Platinum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-19, 06:55   #3
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
När du kollar mönster så ska du tänka på att kolla vilket tyg man rekomenderar till det mönstret, t.ex. ett mönster som är gjort till trikå-tyger "går inte" att sy fasta tyger.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-19, 13:55   #4
kajsasyr kajsasyr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 6
Några tips

Hej Beatrice
Det bästa sättet att lära sig är nog av att göra misstag och att öva, men här kommer lite tips från mig
  • Tyget - tvätta tyget INNAN du syr ifall det skulle krympa
  • Nålen - man måste tänka på att nålen ska vara en speciell Jerseynål 14/90 och så kan man sy sömmarna sicksack så att de ger med sig lite. För vanligt bomullstyg använder jag universalnål 80/12 och vid tjockare tyg, en kraftigare jeansnål med mycket vass spets.
  • Följ instruktionerna på mönstret! Var noga med trådriktningen.
  • Ha skoj! Börja med ett lättare mönster (med resår istället för dragkejda) så att du inte tröttnar och blir frustrerad.

Lycka till.
kajsasyr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-19, 20:09   #5
bima bima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 8
Vad har du tänkt att sy i för material?
bima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-23, 09:34   #6
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Vad roligt! Grattis till nya intresset! (eller vad man nu säger..)
Mitt tips är en bok - Sy på maskin från Informationsförlaget: Min bok är gammal och jag vet inte om den går att få tag på längre. Om inte så finns det säkert någon annan bok med motsvarande innehåll.
I den här boken finns det gott om lätta steg-för-steg-beskrivningar av olika moment med tips och bilder till. Det finns också beskrivningar av hur man t.ex syr en överdragsklädsel till en soffa, gardiner etc. Det finns fakta om egenskaper hos olika tyger och fibrer, stygn och annat. Några sidor handlar om ändringar man kan göra för att åtgärda plagg som inte passar eller ändra mönster så att plaggen ska passa den personliga figuren.
Jag har läst sönder min bok och lärt mig jättemycket.
Skaffa dig en så´n bok och slå upp allting om allting som du vill göra + följ de sömnadsbeskrivningar som följer med mönstren noga.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-23, 12:48   #7
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Ett råd är att börja i enkel skala med enkla mönster så du inte blir besviken och tappar sugen. Det finns mönster som heter Sew Easy som kan vara en bra start.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-28, 17:17   #8
Maribu Maribu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2007
Inlägg: 79
Håller med ovanstående

- Börja med enkla mönster,
- Träna på billigare tyger så det inte blir katastrof om det inte blir som man tänkt sig...
- Ha inga deadlines (dvs börja inte med att sy en klänning som måste vara klar och perfekt till bästa vännens bröllop...)
- Sprätta upp kläder som du gillar modellen på för att se hur de är sydda
- Ha kul och våga kassera (man måste inte fullfölja alla projekt som inte är roliga längre)
Lycka till!
Maribu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-08, 10:17   #9
kajsasyr kajsasyr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 6
Maribu - det där med att våga kassera ska jag börja med. Jag känner mig alltid skyldig om nåt blir fel, oklart eller inte som jag tänkt mig, och så ligger det i en påse i min garderob för att jag tänker att jag ska rätta till det en dag. Men det bästa är ju som du säger - våga slänga det! Det ska jag göra idag.
Tack
kajsasyr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-08, 13:31   #10
Maribu Maribu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2007
Inlägg: 79
Ja, gör det! Och känns det allt för illa att slänga så går det ju alltid att klippa sönder och göra om till något annat...
Maribu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-28, 00:15   #11
Arekusandaa Arekusandaa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 1
När jag själv återkom till sömnaden efter ett bortfall på några år så började jag med att sy om lite gamla kläde rjag ahde som bara låg och skräpade - det satte verkligen igång min inspiration att vilja sy ännu mer!
Så det kanske kan vara ett tips? Sy om dina gamla (eller nya) kläder!
Arekusandaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-28, 08:47   #12
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
På youtube finns massor filmer om hur man syr, allt från riktiga nybörjare kurser till avanserad sömnad. Filmerna är på max 10 minuter.

Husqvarna har en bra sykurs på sin hemsidan. http://www.husqvarnaviking.com/media...ingroom_sv.asp

Lycka till!
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-28, 20:33   #13
Hedvigsofiijah Hedvigsofiijah är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2010
Inlägg: 3
Citat:
beatrlcs skrev: Visa inlägg
Jag har aldrig sytt kläder förut men har massa idéer då det gäller klänningar, vet dock inte hur jag ska gå till väga. Jag har sykunniga i närheten som jag kan få lite hjälp från. Är det något speciellt man bör kunna innan man testar någonting? Kan ju lite saker som jag lärt mig på syslöjden men så mkt mer är det inte. :P Vart kan man få tag på mönster?
Har ni några andra tips?
haha, jag köpte ett grymt snyggt tyg på ikea, jag ska sy byxor av det hade jag tänkt, du kan ju ta en sväng till ikea och kolla på coola tyger, ganska billigt också
Hedvigsofiijah är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons