Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-09-24, 12:27   #1
lejonelle lejonelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 56
Korta ärmarna på en kavaj

Hur kortar man bäst ärmarna på en kavaj? Måste man sprätta loss ärmen och ta det uppifrån axeln? Ska man lägga ett veck? Är det bästa att ta loss knapparna i manchetten och korta nedifrån?

mvh
Lejonelle
lejonelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-24, 13:31   #2
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Det är vanskligt att korta kavajärmar på en färdig kavaj. När man anpassar mönstret för en kavaj där ärmarna ska ha en annan längd, så gör man ju detta i mitten av mönstret ungefär, dvs delar på mönsterdelarna och skjuter ihop eller drar isär.
Eftersom ärmarna smalnar av, så blir det kanske problem att korta av uppifrån axeln, för ärmkullen kanske inte blir som den ska... och korta nerifrån är också svårt, när det redan sitter knappar och kanske finns ett ärmsprund som inte går att flytta på utan vidare. Det man då får göra är väl att ta bort ärmsprundet (sy ihop istället), korta ärmarna nedifrån, se till att öppningen blir lika smal som den var förut och sy dit knapparna på nytt, fast utan sprund.
Någon annan kanske har något annat förslag..?

Hälsningar
Gunilla

Senast redigerad av gunnsan den 2005-09-24 klockan 13:33.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-24, 15:52   #3
lejonelle lejonelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 56
Tack för svaret. Det är ofta som ärmarna är för långa för mig så det är verkligen ett problem. Det blir ju inte snyggt att bara lägga upp ärmarna. Någon som har fler tips??
mvh
Lejonelle
lejonelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-24, 18:14   #4
la_lune la_lune är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 158
håller med gunilla...

kortar du uppifrån sår du en helt annan form på ärm & kavajen sitter nog inte lika fint.

skulle oxå korta nedifrån.
la_lune är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-24, 19:37   #5
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej igen!
Mitt tips är att du lär dig sy dina egna kavajer... om du inte redan kan det? Skaffa ett mönster och öva på något billigt tyg. Då kan du ju prova dig fram till vilken längd du ska ha på ärmarna och sedan hålla dig till detta, dvs spara det anpassade mönstret. Sedan syr du dina egna, perfekta kavajer och behöver aldrig mer bekymra dig över att ärmarna är för långa
Hälsningar
Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-24, 20:14   #6
lejonelle lejonelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 56
Jo.. men de kavajer som jag redan har då? Nu när jag äntligen har skaffat symaskin igen tänkte jag ju kunna fixa till dem också...
lejonelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-24, 20:40   #7
pelstud pelstud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 105
Jag har fått lära mig att man i nödfall kan korta av ärmar på skjorta/kavaj genom att lägga ett veck ovanför armbågen som går hela vägen runt. På detta sätt blir det en söm men man tänker mindre på det än man tror. Det blir alltid lite fel om man kortar av nerifrån eller uppifrån det är därför man kan göra på detta sätt.
Lycka till! /Ella
pelstud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-24, 21:24   #8
Gidget Gidget är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 718
Jag måste också korta alla ärmar, både på tröjor, kavajer, blusar etc. Visst kan man korta av dem nertill, hur du gör beror på modellen. Jag försöker göra så lika orginalet som möjligt. Är det en fodrad kavaj brukar jag använda uppläggsningsband som jag stryker upp "ytterärmen" med och sedan sy upp fodret för hand. Är det sprund så kan man välja att ta bort det eller göra ett nytt. Om du specificerar mer hur kavajerna ser ut så kan jag ge dig mer tips.
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-24, 21:25   #9
lejonelle lejonelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 56
Tack, jag var inne på det också, verkar vara minst jobb jämfört med att göra om hela manchetten. Rekommenderar du att lägga ett veck eller att klippa?
Hälsningar
Lejonelle
lejonelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-25, 08:35   #10
Gidget Gidget är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 718
Det är svårt att säga vilket som blir snyggast det beror på materialet men jag skulle nog lägga ett veck.
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-25, 19:18   #11
pelstud pelstud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 105
Jag vet inte om du menade mitt inlägg eller Agnetas, men jag svarar i alla fall . Det beror på hur mycket du ska lägga upp, om det bara är nån cm. räcker det med att lägga veck annars får du klippa. Om man lägger ett veck går det ju också att sprätta upp om man skulle vilja lägga ner den igen, vet inte varför det skulle behövas men ändå...
/Ella
pelstud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-27, 12:44   #12
lejonelle lejonelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 56
Tack båda två för era svar. Jag tror jag ska pröva att lägga ett veck ovanför armbågen på en av kavajerna enligt Ellas förslag och ta Agnetas metod på en annan så får vi se vilket som fungerar bäst.
Hälsningar
Lejonelle
lejonelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-27, 14:49   #13
KickiJ KickiJ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 27
Om du antar Ellas förslag om veck ovanför armbågen, kan du, för att få en snyggare finnish istället för "bara" en söm kan du kanske sy över ett smalt band i sammet eller dyl i matchande färg. Du får då även en personlig touch på kavajen.
KickiJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-28, 20:54   #14
lejonelle lejonelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 56
Ja, det var ju en tanke. Tack för tipset.
Lejonelle
lejonelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons