Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-09-18, 12:32   #1
ill ill är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 49
Sy utan mönster

Jag skulle vilja tipsa alla er som kanske blir lite väl otåliga med all mönsterpassning och beskrivning osv att ibland sy något utan mönster. Jag har sytt en hel hög med kjolar, alla utan mönster. Det blir ofta mer kreativt och roligt. Och det behöver inte vara så svårt, bara man tänker logiskt och inte ger sig i kast med något allför krångligt. Jag ville bara tipsa lite, för när jag själv är lite trött på allt kavajmönsterpass-syende, så slänger jag gärna ihop en fin kjol, helt utan mönster
ill är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-18, 16:40   #2
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
Jag håller med Jag tycker det är lättare att få det rätt med hjälp av ögonmått och att prova ofta. Sällan man passar efter deras standardmått ändå.
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-18, 17:07   #3
ill ill är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 49
et är mycket roligare utan mönster, för mönsterpassning är så... hämmande p ånåt vis jag ska iallafall sy en söt liten klänning nu, utan något mönster. Det känns bra

Utan mönster blir det även mindre prylar att hålla reda på
ill är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-18, 17:54   #4
la_lune la_lune är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 158
helt rätt

syr man åt sig själv (eller någon man kan passa in på) tycker jag oxå att det är roligare & lättare att bara inprovisera, då kan man dessutom experimentera med tygfall (vilket är ganska svårt att beräkna ibland)
man ska gärna ha tillgång till lite mer tyg bara (med färdiga mönster kan man ju snåla med åtgången på ett helt annat sätt)
la_lune är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-18, 18:13   #5
ill ill är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 49
Det är mycket sant, det om tygåtgången. Men om man tänker och räknar och ritar kan man ofta få till en ganska bra snålhet
ill är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-19, 15:46   #6
Garmonbozia Garmonbozia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1
Utan mönster? Ja tack!

Absolut! Det håller jag med om.
Över huvud taget bör man i så stor utsträckning som möjligt spela musik utan noter, sy utan möster, laga mat efter recept osv. Det är mycket mer utvecklande för den inspirationella intelligensen! :)
Garmonbozia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-19, 15:59   #7
ill ill är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 49
Jag håller med dig till fullo!
ill är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-19, 22:22   #8
Aleara Aleara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 70
Håller helt och fullt med! Alla kjolar som jag har sytt har jag sytt utan mönster, men den ena så tog jag hjälp av ett mönster när jag kört fast o inte kom på hur jag skulle göra med linningen..har sytt några tröjor utan möster också=) blir lite pilligare men man får tänka mer=)
Aleara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-20, 18:17   #9
ill ill är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 49
Om man verkligen inte listar ut med matematiska medel hur man ska sy, kan man ju alltid ta hjälp av en annan tröja, som man tycker om.

Åh, måste bara påpeka. Idag skulle jag sy, och var alldeles glad. Har inte sytt på ett tag, och hade en jättefin klänning utklipp och färdig. Men så bestämmer sig maskinen för att INTE KUNNA SY SICKSACK! Kan en symanskin göra något dummare?
ill är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-24, 07:46   #10
Ciczi Ciczi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 59
hehe! Sicken ohyfsad symaskin

Jag fick en symaskin av min käre sambo när jag fyllde år i förra veckan. Detta är en helt ny värld att upptäcka för mig. SÅ det kommer säkert att bli många frågor.

Att sy utan mönster har jag redan gjort. Det var kul att sy ihop en kjol på en timme. 4 sömmar och ett snöre i midjan. Sånt gör att man tycker att det är kul.

mvh Ciczi
Ciczi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-24, 16:39   #11
ill ill är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 49
Mycket ohyfsad maskin! Men nu har jag kanske fått tag på en maskin jag kan sy lite på. Hoppas!

Roligt att du har fått en ny symaskin! Nya symaskiner är iallafall pålitliga, även om dom kan vara svåra att klura ut.
ill är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons