Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-06-27, 20:13   #1
monster_my monster_my är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 46
Företagsnamn?

Hur ska man göra när man väljer företagsnamn? Jag har ett "märke" som jag syr under men skulle jag även sälja tyger och annat så skulle jag inte använda det namnet. Är det bättre att ha ett namn på företaget som heter exempelvis mitt namn + textil och ha kvar märket som jag har det nu och lägga det i företaget?
monster_my är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-28, 09:09   #2
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
eget namn+ företag

Personligen tycker jag det är fantasilöst och tråkigt med eget namn företagsnamn ( jag e inte otrevlig eller på något sätt ifrågasättande så du inte tror det menar jag, jag e så snäll så ;0D Passa på och gör ett eget!!

Jo jag tänkte som såhär när jag valde namn till mitt företag. Jag tog lite god tid på mig och letade ord smakade på dem... Det kan vara bra att ha med vad det är man sysslar med.. men det i sin tur binder det till just det man pysslar med.

Tänk om man vill ändra inriktning i det man gör? Då är ju ett namn som är bindande?. det är inte helt ovanligt att man gör det. Jag hade ett namn där jag har ett namn tex ett märke och sen en förklaring i efter. Du kan kalla ditt företag vad du vill även om det står något annat på registrerings pappret.

Ett namn ska vara lätt att säga.... så prata ut dina förslag, testa!!!.. tex hur skulle du svara i telefon? är det lätt att höra det du säger? Passar det i munnen och har ett naturligt flyt? fråga folk om vad de tycker! låt dem ge förslag.

Är deitt förslag ett namn som är lätt att komma ihåg? är det Lätt att eventuellt rikta utomlands ( det vet man ju aldrig). ( nu e mitt företag inte i liv längre så jag kan ta det som exempel. hette Pepplon Baby). Ett nonsens ord följt av ett ord som talar om att det är riktat mot babysar, pepplon kommer man ihåg för att det är lite knäppt.

Pepplon förresten, Det är något som kom av att vi kallade vår lilla tjej för just det för vi visste inte om hon var ett äpple eller ett päron... Så det betyder egentligen ingenting. Hon var ingetdera! möjligen en Pepperoni!

Så man kan tex heta sitt namn på registreringsbeviset och sen kan man ju heta tex Tildas Nåldyna. Så att ha sitt namn vid registrering är inte så dumt.. då e man verkligen fri att göra som man vill.. och slipper att regga om, ifall man byter inrikting. De där! man kan få nya idér!

Om att ta patent (som jag inte vet så mycket om) så det får väl någon annan berätta om!

Detta är då mina åsikter och erfarenheter! Hoppas jag kunnat ge dig lite tips i din namn jakt!!

mitt nya företag har ett helt galet namn jämfört med den som e vanlig inom denna genre. och väldigt lätt att komma ihåg, med ett skratt! Detta var min webbdesigner som myntde när jag kom med det som jag ville att det skulle heta! -höhöhö vad är det för något? och så sa han något helt knäppt! jag höll fast vid det jag sagt.. men det som han sagt började ta plats i skallen och växte mer och mer! Det var till sist det allra bästa förslaget!

Glad sommar

Sami

Senast redigerad av Samigabriell den 2010-06-28 klockan 09:18. Anledning: kolla igenom konstigheter.. hahahhha
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-28, 10:08   #3
MsChilly MsChilly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 97
Jag är lite i samma sits.

Syr kläder och har tänkt mig märket Emily på dom. Men sen kommer nog en del av företaget handla om att sköta hästar också så att sätta ett textil eller liknande bakom passar sig inte.

Har tänkt på Emily Services men det låter typ som jag skulle hålla på med prostitution eller nått :P
MsChilly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-28, 11:54   #4
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Citat:
MsChilly skrev: Visa inlägg
Jag är lite i samma sits.

Syr kläder och har tänkt mig märket Emily på dom. Men sen kommer nog en del av företaget handla om att sköta hästar också så att sätta ett textil eller liknande bakom passar sig inte.

Har tänkt på Emily Services men det låter typ som jag skulle hålla på med prostitution eller nått :P
Men man kan ha ett namn på firman och ett liknande namn på det du syr....tex om du nu vill ha med Emily så kan ju firman heta 'Emily services' som du skrev och kläderna bara 'Emily' så finns det ju fortfarande en koppling.
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-29, 13:54   #5
MsChilly MsChilly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 97
Det är den tankegången jag har också, Koocachoo, men tycker inte riktigt om Services, försöker hitta ett annat ord som egentligen betyder samma sak eller snarlikt...
MsChilly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-29, 15:35   #6
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Om du berättar vad du ska använda eller ha ditt företag till (vet du skrev om hästar men om du beskriver lite mera) så kan vi försöka hjälpa dig komma på något bra.
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-29, 16:58   #7
MsChilly MsChilly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 97
Citat:
koocachoo skrev: Visa inlägg
Om du berättar vad du ska använda eller ha ditt företag till (vet du skrev om hästar men om du beskriver lite mera) så kan vi försöka hjälpa dig komma på något bra.
Jag vill ha ett lite alltiallo företag, mest för att det är "bra att ha". Det låter lite dumt men det kommer bara vara ett sidoprojekt och inget jag planerar att leva på. Men man anses så mycket mer seriös om man har en F-skattesedel, speciellt inom hästbranchen där mycket är svartjobb.

På tyg och sömnads sidan handlar det mest om att jag eventuellt säljer en klänning eller så någon gång ibland.

På hästsidan är det främst som djurvakt, så även hästfolket kan få åka på semester nån gång ibland.

Fråga mer om något är oklart...
MsChilly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-29, 17:53   #8
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Ska försöka klura lite....ska det vara svenskt eller engelskt? Eller spelar det ingen roll?
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-29, 18:24   #9
MsChilly MsChilly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 97
Gärna engelskt så det skulle funka internationellt om jag skulle få för mig att flytta tillbaka utomlands.

Har valt Emily istället för Emelie av den anledningen.
MsChilly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-29, 22:46   #10
Jenny_med_Emiliten Jenny_med_Emiliten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 103
Citat:
MsChilly skrev: Visa inlägg
Gärna engelskt så det skulle funka internationellt om jag skulle få för mig att flytta tillbaka utomlands.

Har valt Emily istället för Emelie av den anledningen.
Men Emelie är ju lika internationellt, det är ju franskt

(Emily Hipp, kan det var något? Funkar med hästskötsel och så kan du märka dina hippa kläder med bara Emily).

Bara du inte tar Emiliten för det är mitt. Jag har registrerat varumärke, det gjorde jag nästan innan jag började sy för jag blev rädd att någon annan skulle ta det, det kändes så klockrent. Ska jag bilda firma funderar jag på "Emiliten text och textil" eftersom jag förmodligen även skulle redigera texter i min firma.

TS, ditt firmanamn behöver inte ha med ditt märke att göra, men det är ju praktiskt. Tänk bara på att firmanamnet är skyddat i det län där det är registrerat (och i hela landet om man registrerar hos Bolagsverket, om jag inte missminner mig). Har du ett annat varumärke för dina sydda grejer kanske du vill registrera varumärket också.
Jenny_med_Emiliten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-30, 10:01   #11
WiKa WiKa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 480
Ja det är kul att fundera ut namn som både återspeglar det man håller på med och gärna med någon personlit touche.

Jag gillar verkligen Emiliten som Jenny har! Det är rätt i munnen och det fastnar. Hatten av för ditt fina namn Jenny.

Hmmmm jag funderar på Emilitt, Emiliit , Emelit, Emylite, Emylit, som några namn. Jag gillar även Emily Hipp, som Jenny föreslog. EmyHipp kanske? Jag gillar namnet Designs att lägga till, EmyHipp Design osv.

Ja det finns ju hur många varianter som helst. Själv har jag WiKa Design som min signatur, en blandning av namn och personlighet.

Lycka till i namndjungeln!
WiKa
WiKa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-30, 10:44   #12
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Tänk bara att söka på PRV innan du bestämmer dig för ett namn och sök på likvärdiga namn om du ska regga dig, så du inte bestämmer dig för ett namn som visar sig redan finns reggat! Dock finns det flera namn som är reggade som är samma men då inom olika områden.
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-30, 13:10   #13
monster_my monster_my är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 46
Jag har tänkt att mitt företag eventuellt ska heta "...... design och textil" Eller design and textile på slutet för att internationalisera det lite mer. Men det står på bolagsverkets hemsida att man inte får ta namn från litterära figurer eller sådant som är upphovsrättsskyddat. Men den här figuren är det ingen som vet om i princip och nästan omöjligt att ens googla fram vad den kommer från. Den kommer från dr dolittles orginalböcker för länge sedan och har varit med i ett spel. Annat kan jag inte få fram. Var går gränsen för upphovsrätten? Jag vill inte försöka registrera något som inte sedan går igenom och jag får betala i onödan för det. Eller får man rangordna förslag? Det finns i alla fall ingen annan med det namnet än så länge.
monster_my är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-04, 10:55   #14
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Smile

Skilj på företagsnamn och på märken. Det namn du ska använda när du i framtiden kommunicerar med leverantörer och tillverkare av olika saker är inte nödvändigtvis det samma som du vill marknadsföra dig med mot dina kunder. Vad du väljer att använda mot dina kunder beror först och främst på vilka de är, och ett klädmärke vidgas ofta när det blir större. Delar avknoppas och blir mer självständiga, och behöver kanske då ett eget namn.

Jag skulle rekommendera att du tar något tråkigt enkelt som beskriver det du gör. Är den gemensamma nämnaren är Textil väldigt bra att ha med, då det just visar vad företaget gör. Det är dock _inte_ det som du sätter på kläderna och sådant, då det där behöver vara mer känslomässigt än praktiskt.

www.fashion-incubator.com har en hel del poster just om detta, som är jättebra att läsa igenom. I någon av dem just kring namn finns det länkar både till någon blogg kring namnval men också ett forum kring just detta. Väldigt nyttig information och tips.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons