Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-06-08, 13:04   #1
KarolinaH KarolinaH är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 9
Stygntunga - stort frågetecken???

Jag har en Husqvarna s15 som jag håller på att lära mig sedan i höstas. Jag syr ganska mycket och tycker att de flesta små problem som kommit på vägen löst sig då jag märkt att jag missat något eller liknande, och då har jag dessutom lärt mig en massa. Men nu har jag totalt kört fast!!! Jag testade för någon vecka sedan rullfåll och smal kantsöm (2- och 3-trådig) då man "drar bak" stygntungan. Det var lite fixande och trixande med trådspänningen tills jag fick till en snygg söm, men till sist så!

Men sen kom problemet... då jag trätt om maskinen igen och ställt in den på 4-trådig overlocksöm. Sedan dess upplever jag nämligen att kniven skär tyget för långt in och stor del av sömmen hamnar utanför tyget. Jag tror inte det har med trådspänningen att göra för ifall den skulle dra åt trådarna mer skulle sömmen bli alltför smal. Jag har samma skärbrédd som då jag tidigare sydde 4-trådig overlock. Och det märkliga i hela historien är att jag upplever att sömmen blir bättre, helt okej faktiskt om jag drar bak stygntungan igen, som jag hade då jag sydde rullfåll/kantsöm, fastän man inte ska ha så. Någon som har den blekaste aning vad jag kan ha missat, eller vad jag gör för fel? Tacksam för alla svar!!
KarolinaH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-08, 20:54   #2
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Nu gissar jag friskt, har upplevt liknande.
I pressarfoten ligger ett stift som styr stygnen i sidled.
Det kan lossna då får du den effekten.
Känns tänkbart eftersom du ändrat spaken för rullfåll.
Stiftet kan ha lossnat då.

/ Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons