Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-05-08, 15:43   #1
anna_rispan anna_rispan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 63
Question Hur gör jag för att laga och sy rätt?

Hej!

Jag köpte en skjortklänning på en secondhand. Den är i 100 % bomull och tyget känns kraftigt och bra.

I ryggen nedanför oket är det ett veck, antar att det är för att den trots den raka formen ska gå att röra sig i. Sedan är det ett liknande veck i midjehöjd. Kanske 10 cm söm. Det har blivit slitningar i ändarna av sömmarna.

Dessa slitningar skulle jag vilja laga och sedan veta om man kan undvika dessa slitningar.
  • Hur lagar man snyggast små slitningar i tyget? Med sicksack över slitningen när tyget i hålet ligger kant i kant?
  • Går det sedan att undvika dessa slitningar när jag syr om eller är det sånt man får räkna med?

Eventuellt dekorerar jag med spets eller liknande och då kan jag sätta detta över lagningarna.
anna_rispan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-08, 18:26   #2
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Det låter som den som burit klänningen innan kanske bar den lite för tajt.
Vad menar du med slitningar, är tyget trasigt eller har väven dragit ihop sig pga att klänningen suttit tight
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-08, 19:46   #3
anna_rispan anna_rispan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 63
Jag kan försöka ta kort på hur det ser ut. Det kanske blir lättare att säga något om mina frågor då. Återkommer.
anna_rispan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-26, 11:49   #4
anna_rispan anna_rispan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 63
Nu har jag tittat noga noga. I mitt album har jag lagt till två bilder. Det ena är ett riktigt litet hål, kanske 5-6 millimeter långt. De övriga slitningarna är inte hål, ännu?, men det ser trasigt ut. Jag har svårt att bedöma om tyget har dragit ihop sig.

Ditt förslag om att den som burit den innan haft den för tajt och att det har ökat belastningen kanske stämmer men, blir det inte alltid belastning på sömmar som sitter som dessa? Jag lägger in en bild på hur det ser ut med skärpet i midjan, kanske säger det mer om vad det är för söm jag talar om.

Hur fixar jag dessa slitningar på snyggaste sätt, om det nu går? Och hålet?
anna_rispan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
lappa och laga


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons