Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-04-13, 11:46   #16
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
När jag jobbade som textillärare hade vi ofta elever som klagade på att saxarna var så slöa att de inte gick att klippa med och när jag eller den andra läraren testade fungerade saxen utmärkt. Jag vill inte verka oförskämd men kanske du skall fundera hur du håller saxen, testa olika lägen och kolla med någon annan om de lyckas klippa ordentligt med saxen. Eftersom du "normalt" inte är högerhänt kanske du behöver justera vinkeln saxen- tyget
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-13, 11:48   #17
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Men som vänsterhänt är man extra utsatt för det och det blir jobbigt att klippa på "rätt vinkel" som du säger det ibland rätt så omöjligt som med IKEAs saxar. Varför krångla? Bättre att köpa rätt saxar från början.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-13, 13:53   #18
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Citat:
syfantasten skrev: Visa inlägg
kanske du skall fundera hur du håller saxen, testa olika lägen . Eftersom du "normalt" inte är högerhänt kanske du behöver justera vinkeln saxen- tyget
Jag är dubbelhänt (alltså jag har lika lätt med båda händerna), det är ganska ovanligt. (jag skriver bara med höger).

Håller med Syfantasten om att vinkeln hur man håller saxen kan vara avgörande.
Dessutom är det skillnad på att klippa i papper och tyg, man kan klippa papper lätt med en viss vinkel och den funkar inte alls på tyg, med samma sax. Prova själva! (men inte med bästa tygsaxen, den ska man ju hålla borta från papper)
Jag anar att detta är svaret på varför skoleleverna inte lyckades, men läraren med samma sax.

Till Nano86 kan jag bara ge rådet att söka dig fram! Ichigo har ju redan gett dig rådet att be att få provklippa, ta med tygbitar till affären!
Jag har många saxar, både jättebilliga och dyra, tycker de passar till olika saker.
Fiskars har ju också en speciell sax som heter SoftGrip, den fjädrar tillbaka. Har du provat den? (jag hittar den inte på Fiskars hemsida, den kanske inte tillverkas längre, men jag har sett den i affärer)
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-13, 15:29   #19
nano86 nano86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 57
Tack!

Tack för alla svaren.

Jo jag vet att det är nåt fel med min teknik, vissa saxar går jättebra att klippa med i högerhand för mig medans andra inte går över huvudtaget. I skolan kunde jag klippa med sysaxarna utan större problem tex. Jag skriver just med vänster men kan verkligen göra väldigt mycket med höger, bortsta tänderna ät tex omöjligt för mig att göra med vänster och klippa stora tygbitar är också svårt med vänster för mig. Känns helt fel.

Ska ta mig till en affär som säljer mycket saxar och ta med tyg, låter ju absolut bäst.
nano86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-13, 16:51   #20
Cornellia Cornellia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 84
Funkar inte en soft touch sax då??

har för mig att den är ergonomisk, fast från båda hållen sas
http://www.cchobby.se/product/13978-...versalsax.html

(bibbi säljer den ganska billigt)
Cornellia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-14, 19:44   #21
nano86 nano86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 57
Citat:
Cornellia skrev: Visa inlägg
Funkar inte en soft touch sax då??

har för mig att den är ergonomisk, fast från båda hållen sas
http://www.cchobby.se/product/13978-...versalsax.html

(bibbi säljer den ganska billigt)
Vad är det för specielt med en sån typ av sax? *nyfiken*
nano86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-14, 19:51   #22
Cornellia Cornellia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 84
Citat:
nano86 skrev: Visa inlägg
Vad är det för specielt med en sån typ av sax? *nyfiken*
Som du kanske ser håller man saxen helt annorlunda, vinkeln mot tyget blir då annorlunda, det blir lättare att klippa rakt och man blir inte lika trött i händerna.
(http://product.handyhealthcare.co.uk...h-scissors.jpg)

Både höger och vänsterhänta kan använda samma sax utan problem.
Cornellia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-15, 05:47   #23
nano86 nano86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 57
Citat:
Cornellia skrev: Visa inlägg
Som du kanske ser håller man saxen helt annorlunda, vinkeln mot tyget blir då annorlunda, det blir lättare att klippa rakt och man blir inte lika trött i händerna.
(http://product.handyhealthcare.co.uk...h-scissors.jpg)

Både höger och vänsterhänta kan använda samma sax utan problem.
Den såg inte alls dum ut. Ska besöka syaffären i grannstaden när jag får tid, dom borde ha saxar som jag kan testa innan jag köper
nano86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-16, 17:28   #24
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Ja, det var precis en sån sax jag har, som på bilden. tyvärr skrev jag fel namn på den, den heter Fiskars Softouch scissors (inte softgrip, som jag skrev). Köpte min i Husqvarnaaffären. Finns nog lite varstans.

Jag gillar den, skillnaden mot en vanlig är att den har en fjädrande återgång, man trycker ner handtaget som vanligt vid själva klippet, sen fjädrar den tillbaka av sig själv (alltså öppnar sig igen). Hoppas det blev begripligt!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-16, 17:42   #25
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Jag hör till dom som ibland är vänsterhänt och andra gånger högerhänt.
Jag har köpt mej en Fiskars softouch sax, (den finns även i mindre modell) och sen har jag även en batteridriven Skillsax som jag använder när jag ska klippa ut i tjocka tyger
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons