Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-04-03, 09:47   #1
Jordgubben06 Jordgubben06 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 17
Har någon erfarenhet av Janome MC200E?

Ja har en Husqvarna 330 men det är problem med undertråden så ja tänker köpa en ny maskin och har funderat på en maskin som man kan göra lite mer än att sy "vanligt" på tex brodera o quilta,har någon några bra tips tas det emot?
Jordgubben06 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-03, 15:12   #2
emilia emilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 362
En Janome mc200e är en ren broderimaskin, man kan alltså bara brodera på den, man kan inte sy vanligt.
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-03, 21:25   #3
Jordgubben06 Jordgubben06 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 17
finns det någon annan maskin som man kan sy vanligt o typ brodera eller?
Jordgubben06 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-03, 22:32   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Janome har några modeller.
Sedan har Husqvarna bl a Topaz
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-03, 22:52   #5
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 472
Bernina har också sådana modeller.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-03, 23:16   #6
madeluc madeluc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 134
Även Brother har sådana maskiner till mycket bättre priser än de övriga märkena, så du får så att säga mer för dina pengar. Kolla in på blocket där finns många fina beg. maskiner.

Tänk på att inte garantin inte gäller när du köper av privatperson, men å andra sidan kan du göra många reperationer för de pengarna du får betala för en ny maskin för att få garanti. Har själv aldrig haft någon nytta av denna garanti, det finns alltid någon typ av kryphål för att komma undan.

Har själv en 5 år gammal Brother 3100D som jag aldrig har haft på service och ej heller haft några som helst problem med. Är däremot mycket noga med att vårda mina maskiner. Lycka till med ditt inköp. Mvh Marie
madeluc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-05, 15:24   #7
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 472
Visst är det så att för x antal kronor får du olika för pengarna.
Betalar du mer så får du mer symaskin. Det är som med bilar.

Jag föreslår att du själv sätter dig ner och gör en förteckning
på vilka funktioner som du absolut vill ha. Vilka prioriterings-
kriterier du har. Värdera kvalitet på maskinerna, livslängd, driftsäkerhet. Hur tjockt ska den kunna sy. Jeanstyg hur många lager tar den sig igenom? Användarvänlighet. Vad tror du att du skulle vilja sy i framtiden. Barnkläder - Trikåsömmar? Och så vidare. Brodyr-hur användarvänlig är den?

Kolla igenom alla symaskinsmärken på nätet och bestäm vilka symaskiner inom resp symaskinsmärke som du vill sy. Provsy alla
symaskinsmärken. Sedan föreslår jag att du tar och provsyr olika maskiner och kollar av marknaden. Gör i ordning hemma olika provlappar och ta med dig när du provsyr. Jeanstyg, trikå m m Märk upp dem efteråt. Provsy också med olika sorters tråd på över och undertråd. Olika tjocklekar på över och undertråd.

Rusa inte iväg och köp en maskin. Låt det ta sin tid. Om du inte har tänkt att bara ha den för ett kort tag. Prisförhandla med dem. Fråga om vad som händer om du inte är nöjd med maskinen. Vissa butiker får du byta in maskinen och få pengarna tillbaka
inom en viss tid. Om du står i valet och kvalet mellan två
maskiner fråga om du får låna hem demomaskinen och provsy. Erbjud
att betala en depotioneringsavgift som du får tillbaka när du
lämnar tillbaka maskinen. Tala om att du inte har råd att köpa
fel symaskin att du behöver få testa, sy mera på den. Det kan
du även göra i maskinen. Fråga även om du får någon kurs på
maskinen. Då du köper en Bernina t ex så ingår en utbildning på
maskinen.

Försök att gallra i säljsnacket. Har du någon nära vän som är
sykunnig ta med henne också när du testar runt maskinerna. Då
har du någon att bolla med.

Det är ändå mycket pengar att lägga ner på en symaskin. Pfaff har tappat i prestanda i jmfr med tidigare
modeller.

Var noga och lyd din maggropskänsla. Den ska kännas rätt för dig.
Bestäm själv vad du vill ha och vilka kvaliteer du prioriterar.

Du kanske kommer fram till att det är värt att betala lite mera för en maskin eller så kommer du fram till något annat.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-05, 16:11   #8
madeluc madeluc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 134
Det jag menar med att man får mer maskin för pengarna är inte att ju mer pengar du betalar ju mer maskin får du. Utan för samma summa pengar du betalar för t ex Bernina, Janome eller Husqvarna så får du mer för samma summa pengar om du t ex köper en Brother. Har själv varit med en väninna och dema både Bernina, Brother och Singer så jag är inte helt tappad vad det gäller jämförelser på maskiner. Bernina är en mycket fin och bra maskin men du betalar mycket för namnet. Janome vill jag inte överhuvudtaget ha när det kommer till kombinerade sy och brodermaskiner. Singer är inte heller något jag skulle välja.

Har själv för tillfället Brother 3100D, Husqvarna Diamond och Bernina Artista 730. Och jämför jag dessa så mycket av de så kallade nyheterna som kom på t ex Diamond har jag haft sedan 2005 i min Brother. Även jämfört med Berninan står sig Brothern suveränt, framför allt vad det gäller hanterbarhet. Jämför jag nypriserna på dessa så är ju valet självklart 39995 mot drygt 55000, för att inte tala om Diamonds 65000.

Men precis som föregående säger ta med dig en sykunnig vän och jämför de olika märkena och kolla vad du får för pengarna. Tänk på att med Bernina maskinerna är du låst till deras specifika programvaror som kostar uppåt en 10000, alltså ytterligare en kostnad som kommer till. Med de andra märkerna kan du använda dig av andra programvaror t ex Embird eller Buzz Tools. Köp helst inte en maskin som endast kan ta speciella kort utan helst med USB stick. Mvh Marie
madeluc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-05, 20:44   #9
Jordgubben06 Jordgubben06 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 17
tack alla för era svar.
Jordgubben06 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-06, 01:41   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Och för att krånlga till det ännu mer kan man ha två symaskiner.
Köp en gammal goding för ett par tusenlappar, för vanlig sömnad. De gamla symaskinerna slår de nya med hästlängder. Hur gamla de måste vara för att vara bra skiljer från märke till märke men 50-talet var allt bra. Sedan börjar vissa märken gå ner, medan andra håller i sig längre till. Pfaff höll ganska bra och Bernina också så de kan man köpa lite yngre än 50-talet.

Så när man har en stadig arbetshäst till bassymaskin kan man köpa till andra maskiner för olika behov, t.ex. renodlad brodyrmaskin (eller kombination beroende på ens behov) för brodyrbehov, overlock för overlock och ihopkastning osv..
ibland blir det inte dyrare att köpa separata symaskiner om man väljer noga.

Jag vet att många "vill ha en fräsh ny symaskin" och inte vill ha nån gammal en, men i praktiken är faktiskt de gamla bättre, ofta är de inte lika kräsna som de nya med nål, tyg, sytråd och vissa nya måste man ha papper eller stabilisering(!!) för att sy vissa sömmar.

Tänk också på att förr i tiden gjorde maskiner för att de ska hålla och nu görs de för att vara så billigt som möjligt även top of line maskiner.
Jag läste nyligen i en rådgivningsbok om sömnad från 70-talet och jag log lite när jag läste prisförslag på symaskin med raksöm, sicksack, knapphål och någa sömmar till, har prisbilden 2000-5000 kr. Det var alltså 70-talet! Det kostar lika mycket IDAG för samma typ av maskin! Alltså, samma pris, inflationen märks inte. Så alltså, dagens symaskiner är för billiga. Tyvärr är top-of-line symaskiner inte dyrare för att de är bättre kvalité, nej det är samma skillnade är att man stoppat in mer sömmar, mer finesser, större brodyrbågar och annat småkrafs, det är det man betalar för. Inte för maskineriets bättre kvalité, nej.
(undantaget är symaskinerna som säljs på stormarknader för under 1000 kr, de är skräp)

Det jag pratar om är alltså hem- och småateljemarknaden.
Men ja, vi konsumenter har inte mycket att välja på nu för tiden för alla märken är så lika nu för tiden, ofta tillverkas de i samma fabrik...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-06, 08:46   #11
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 472
Jag vill poängtera att jag inte skrev mitt inlägg med någon hänvisning till några tidigare inlägg. Ville bara stärka dig, att du ska själv känna efter och jämföra vad som är rätt för dig. Det är du som kommer att leva med den.Ta hjälp av en sykunnig vän. Verkligen undersöka marknaden. Jag har ingen modern broderingsmaskin själv, har endast sett olika maskiner under demonstration. Så därför vill jag inte uttala mig om dem.

Jag håller däremot med Ichigos förslag att du skaffar en billig bra begagnad symaskin för den vanliga sömnaden. En gammal goding som arbetshäst som även har trikåsömmar. Sedan en ren brodyrmaskin. Det är också praktiskt. När du syr så kan brodera ena tygdelen och samtidigt fortsätta ditt sömnadsarbete du sitter inte fast på samma sätt. Dessa maskiner är Kvalitetsmaskiner utöver de vanliga. Det är ingen skillnad på sömmarna för att du syr men olika sorters tråd, inte heller att du syr med olika grovlekar på trådarna t ex. De är helt otroliga.

Det kanske inte är för ro skull som det finns rena brodyrmaskiner. Det kanske är svårt att förena och kombinera dessarent tekniskt och få lika god prestanda på bägge. Det var bara en fråga som dök upp i mitt huvud. För, varför finns det eljest olika maskiner? Den frågan kan du alltid ställa när du undersöker marknaden.

Om det är så att du är ute efter en riktig arbetshäst så är
du välkommen att höra av dig för förslag därom.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons