Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-01-19, 08:21   #1
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Idiot

Jag har gjort världens dummaste grej - tyckte häromkvällen att min underbara tygsax blivit lite slö och tänkte att det måste gå att vässa den i mannicken som jag vässar köksknivarna i
hahaha hela världen tycks hånle åt mig för nu klipper min fina sax inte en mm i tyg längre. Fick antagligen eggarna helt runda så jag kan inte klippa ett dugg längre så min fråga är:
är det någon som vet om det överhuvudtaget finns proffessionella saxslipare längre? Kan man kanske lämna till dom som vässar frisörsaxar? Någon som har tips om detta så hojta för saxen jag har är en riktigt fin märkessax som aldrig svikit mig.
F-n hur kan man vara så dum......
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-19, 08:40   #2
ulindh ulindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 792
Jag köpte en saxslip på Clas Ohlson och min sax blev jättebra att klippa med efter slipning, den översta på den här sidan köpte jag: http://www.clasohlson.se/Siteseeker/...aspx?q=saxslip
ulindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-19, 09:01   #3
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Tack för tipset.
Ringde även min frisörska och hon sa att hon kunde skicka med min sax också nästa gång hon skulle skicka sina saxar så jag får väl ha det som nödlösning.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-19, 10:05   #4
aaaaaa aaaaaa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 447
jag har också en sån från C O, , tänkte också slipa en gammal slö sax en dag, sen j....r va den saxen ble till sig, jag klippte mig riktig ordentligt i fingret, så den är bra den där från C O.
Den är faktisk riktig bra.
aaaaaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-21, 07:41   #5
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Vilket supertips!!!! Var inne på C O igår och inhandlade saxslipen, hem och drog några gånger och vips så var min gamla trotjänare tillbaka. Väl värd 129 kr och idag ska alla saxar i huset slipas.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-22, 00:32   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag har en grej från Fiskars, den funkar bra. Men har inte fått den att funka med min vänstersax trots att det står i manualen att det ska gå. hmm.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-22, 06:43   #7
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
jag köpte en gång en riktig skitsax, som knappt funkade till papper ens, och drog genom en såndär enkel slip(ej elektrisk) och den funkade sen bra till tyg :-)
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-23, 12:55   #8
monikaw monikaw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 351
Idag hade mitt närmsta C O äntligen fått in den däringa slipen. Här ska hem och slipas. Hoppas på bra resultat. Har både knivar och saxar som behöver en vända i en slip. Tack för tipset!
monikaw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-23, 13:31   #9
Mimmi71 Mimmi71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 171
Är CO´s saxslip bättre än Fiskars?

Har en gammal Fiskars Soufttouch som behöver slipning. Med Fiskars slip (som jag har hemma) så tycker jag inte "hela" saxen blir vass, slipen kommer inte riktigt åt, känns det som.
Mimmi71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-23, 14:01   #10
ulindh ulindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 792
Jag tyckte min gamla Fiskarssax blev vass hela vägen från ytterspets och in till mitten med CO-slipen. Nu vet jag inte om det är samma sax som du har för min är så gammal men det kan ju vara värt ett försök.
ulindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-23, 14:02   #11
Mirja Mirja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 197
En annan fundering: Kan man slipa andra saxar än Fiskars i Fiskarsslipen? Jag har hört att man kan förstöra sax och slip om man man slipar en annan sax eftersom iolika sakar har olika blad. Men det kan ju vara en skröna,
Mirja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-23, 15:45   #12
LenaK LenaK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 83
Men hur gör ni? Jag tyckte att det var besvärligt att trycka saxen INÅT, som jag förstod att man skulle göra. På den blå slipen från C O alltså.
Jag har ett hack på en sax, i ena bladet, och jag lyckas inte riktigt komma förbi det stället, iallafall inte när det ska skjutas på inåt sådär.
Gör jag fel?
Har inte vågat prova på min riktiga tyg / skinnsax, den är jag alltför rädd om, nu är det bara kökssaxarna som slipas, i den mån det går.
// Lena K
LenaK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-23, 16:35   #13
AnnaLavinia AnnaLavinia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 44
Jag väljer att skicka både min pudelsax (som kostar bortemot tusenlappen) och skräddarsax till http://www.harald-slipservice.se/index.html Man skickar saxen väl emballerad i ett vadderat kuvert och får den tillbaka några dagar senare med ett inbetalningskort. En skräddarsax kostar 75 kr plus moms och frakt att få slipad, jag kollade senast häromveckan. Har varit helt nöjd angående pudelsaxen! Jäsingen så skarp den blev :-)
AnnaLavinia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-23, 17:41   #14
madeluc madeluc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 134
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Jag har en grej från Fiskars, den funkar bra. Men har inte fått den att funka med min vänstersax trots att det står i manualen att det ska gå. hmm.
Vet inte om det är en sådan som jag har, men för att kunna slipa vänster saxar måste man dra ut delen som slippluttarna sitter i och vända den. Hoppas det funkar. Mvh Marie
madeluc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-23, 18:17   #15
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag har försökt vända den, men ja. Kanske jag ska fotografera.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons