Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-02-07, 08:38   #1
solkatten solkatten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 148
Spola om kon med sytråd

Jag har en kon med sytråd där konen är gammal och faller i småbitar. Hur spolar jag om den på en frisk kon? Finns det någon maskin för att spola sytråd?
solkatten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-07, 21:24   #2
Linwa Linwa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 34
Knasigt svar kanske, men jag hade nog kastat konen och tråden! Koner med tråd kostar väl runt 40 kr, så jag hade inte tyckt att det varit värt besväret att försöka spola om det...
(Vet inte om det finns hjälpmedel för sådant)
Linwa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-07, 22:20   #3
FannyN FannyN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 207
Jag håller med dig. Jag minns dessutom att jag var i syaffären med mamma en gång och de sa att tråd är färskvara. Jag tycker man ska värdera sin tid också det är bättre att producera än att lägga tiden på att ta tillvara tråd.??!! Jag vet att jag inte kan förklara hur jag känner på nätet utan att det låter dumt men jag menar inget illa, Bibbi här säljer tydligen topptråd för tio spänn på hel rulle liksom.

Den här frågan är intressant om man kopplar den till hur män och kvinnor värderar sin tid. På ett golf eller sporthojforum skulle ingen starta en tråd om hur man tar tillvara på en femma.

Släng skiten ts och sy nåt kul!!!
FannyN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-08, 00:04   #4
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Citat:
solkatten skrev: Visa inlägg
Jag har en kon med sytråd där konen är gammal och faller i småbitar. Hur spolar jag om den på en frisk kon? Finns det någon maskin för att spola sytråd?
Frågan är väl ställt för att man vill veta hur man kan göra för att ta tillvara på sytråd. Inget annat, vad jag förstått

En Spolmaskin är bra att ha om man vill ha tråd från ett ställe till ett annat.
På gamla maskiner kan man ju använda spolmekanismen men det är lite svårare med de nya tycker jag.
De här spolmaskinerna kostar lite att köpa nya men de slumpas bort för en billig peng i många annonser nu i dagsläget.

Spolmaskinen är perfekt att ha när man håller på med tråd och garn och inte bara till vävningens konst.

/ElisabethS
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 13:15   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag har tre symaskiner så jag har gjort en fuling på en som funkade bäst för detta här, på denna tog jag bort blecket som hindrar att man spolar för mycket och jag satte på en papprulle på den med lite häftmassa. Inte optimal lösning eftersom man måste göra det sakta, men det fungerade, haha.

Nej inte optimal lösning och det kan göra mer skada än nytta om det vill sig illa.

Det eller att rulla upp för hand.. :P Eller köpa en riktig spolmaskin som föreg svarare sagt!

Undrar om man kan göra en provosorisk sådan med lite technics-lego? Jag hade massor av sådana lego som liten och några batterilådor med motorer. Förmodligen bättre än att attackera symaskinen. Synd bara att jag inte länge har legobitarna från min barndom.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 21:59   #6
Melina Melina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 2
Lite OT men om man vill snurra upp något större än spolar och inte ska göra det mer än någon gång så är elvispen ett bra redskap. Är ganska enkelt att binda fast saker och ting i visparna och sen bara köra på.
Melina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 22:01   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Uppfinningsrikedom är bäst.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 22:43   #8
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 472
Det var smart kommit på att göra så. Det gäller att se möjligheterna i problemen.

En kona tråd med 5000 yard kostar 28 kr hos Bibbi här på Sysidan. Gå in på annonser och klicka på den tecknade
kvinnan som sitter och syr.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons