Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-07-20, 23:20   #1
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Knapphål

Hejsan alla.
Vet någon om det finns en bra sida om hur man syr knapphål?
Jag har aldrig lyckats sy ett snyggt knapphål trots att maskinen har funktionen: automatiskt knapphål.Ändå blir knapphålen apfula.. Jag har en Bernette 75 som är jättebra utom på detta.
Snälla hjälp!!!
Hälsningar
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-21, 08:00   #2
mari1e mari1e är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 203
Hej
Jag tror det beror på din symaskin. Jag har en Pfaff som jag är jättenöjd med, allt utom knapphålen. Jag har pratat med två symaskinförsäljare som båda säger att det är bara Janome som gör bra knapphål. Vad säger ni som syr mycket, har ni bra knapphål på era maskiner? Det är dags att köpa ny symaskin för mig och jag har tänkt köpa en Janome, men jag har ju aaaaalltid haft Pfaff.
Mvh Mariette
mari1e är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-21, 08:08   #3
Anni Anni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 101
Jag har en Bernina 1030 och den har alltid sytt perfekta knapphål.En anledning är nog att den syr båda sömmarna åt samma håll, alltså den syr inte zig-zag baklänges på knapphålet. Sen är det också viktigt att man har en felfri nål och har förstärkt tyget med mellanlägg där knapphålet ska vara. Det är inte nödvändigt att pressa på mellalägg, man kan klippa bort överflödigt mellanlägg tätt intill sömmen på baksidan.
Hälsn. Anni
Anni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-21, 08:42   #4
nillas nillas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 99
jag är oxå nöjd med min bernina 220 när det gäller knapphål (ja över lag är jag nöjd o inte bara med knapphålen)
nillas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-21, 13:49   #5
karin_sahlin karin_sahlin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 21
Jag har också en bernina som syr jättefina knapphål. Jag förstärker iofs alltid med mellanlägg eller liknande.

Sen är ju vissa tyger olika lätta att sy knapphålen med tygriktningen eller tvärs den. Det kan vara värt att testa båda hållen på en prvbit innan man syr. Manchester t ex är ju letter på ena hållet.
karin_sahlin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-23, 09:21   #6
mari1e mari1e är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 203
Då kanske det är en Bernina som jag ska titta på också. Tack för tipsen.
Ann! Jag menade inte att göra din fråga till en diskussion om symaskiner. Hoppas att du har fått hjälp av någon.
Mvh Mariette
mari1e är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-24, 20:35   #7
pelstud pelstud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 105
jag har en Bernina bernette 80e ( med knapphålsfunktion) som syr perfekta knapphål i alla material, både vävda och stickade, med eller utan mellanlägg. Bernette 75 är nog en äldre modell så den kanske är annorlunda.
pelstud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-24, 07:21   #8
skylthaxan skylthaxan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 61
knapphål

Jag tänkte bara säga att Jag syr på en Janome MC10001 och knapphålen blir superfina, har väl 20talet olika att välja bland och så syr den i knapparna också.Rekommenderar starkt en Janome nästa gång du byter maskin!
Mvh/Skylthäxan
skylthaxan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-24, 07:41   #9
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Och jag måste säga att min symaskin Pfaff 7570 syr suveränt vackra knapphål. Har fler varianter att välja på + att dom blir exakt lika varje gång.
Jag tror som så att det är lågprismaskinern som kanske inte sy så vackra knapphål.
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-24, 09:47   #10
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Min Pfaff Quilt Expression gör också fina knapphål, och helt på egen hand... kanske inte låter så märkvärdigt för er andra på sysidan, men jag upphör inte fashineras av att man kan klämma fast tyget, ställa in mm i displayen och få ett perfekt knapphål medans man bara sitter och tittar på - på en vanlig symaskin för hemmabruk!

Självklart blir det bättre om man stabiliserar tyget, har bra nål och tråd osv... och inte gasar så fort... men jag är mycket nöjd med min Pfaff!

/Maria
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons